Economische problemen in ontwikkelingslanden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Economische problemen in ontwikkelingslanden

Hallo allemaal,

Graag zou ik het volgende willen weten:

Wat zijn nou de drie grootste economische problemen die kenmerkend zijn voor ontwikkelingslanden. En dan bedoel ik niet natuurrampen en degelijke.

alvast bedankt,

Matthijs

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

Is aids een natuurramp?

Weinig grondstoffen,

slecht politiek bewint,

hoge invoerrechten naar het westen,

geen onderwijs,

Geen gezondheidszorg,

Berichten: 7

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

Hmm, hangt er een beetje tussenin denk ik.

Is inkomensverschillen er ook eentje denken jullie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

Nee, ik denk niet dat inkomensverschillen een probleem zijn, integendeel. Iemand met een behoorlijk inkomen kan juist sparen na het voldoen aan zijn primaire behoeften, en het gespaarde geld investeren en zo de economie aanzwengelen.

Als een miljoen mensen één cent over hebben gebeurt daar niks nuttigs mee. Een miljoen centen op één hoopje zijn het startkapitaal voor een nieuw bedrijfje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

Okee, maar weet jij wel drie andere belangrijke dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

infrastructuur

eigen opbrengsten (winst gaat naar westen)

klimaat
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

Ik denk dat er voor elk arm land een ander setje factoren speelt, of mogeljik eenzelfde setje in andere volgorde. Welke in elk land de belangrijkste zijn ben ik niet uit. Een paar voorbeeldjes van factoren:

Een bevolkingsgroei die harder gaat dan een economische groei. Indonesië is in principe een land dat alles heeft voor een goede ontwikkeling, maar wat gewoon niet lekker van de grond komt.

Finaal mismanagement. Zimbabwe was een jaar of 15 geleden nog de graanschuur van Afrika, en relatief ontwikkeld. Het staat nu aan de rand van de afgrond (of ligt er eigenlijk al in)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

mischien moet je dit boek eens lezen: het mysterie van het kapitaal

hierin word vertelt dat het niet aan hun mentaliteit ligt of dat er niet genoeg geld is.

Maar dat niemand weet wat van wie is en wie waar verantwoordelijk voor is.

in haiti duurt het 19 jaar om een atelier op te richten (procedures etc). En ook al zijn ze arm er is al 6 biljoen ofzo in ieder geval gigantisch bedrag al gespaard.

Ook word gezegt dat het westen het zelf ook mee heeft gemaakt alleen zijn we het vergeten ( met een voorbeeld erbij. iets met bandieten in de vs die grond op eisten omdat ze het hadden gekregen en iemand anders die weer dezelfde grond claimde.)

Berichten: 7

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

Ik lees net dat verbetering van de infrastructuur positieve gevolgen heeft op de economische ontwikkeling van een ontwikkelingsland. Wat is hier de verklaring voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

Grondstoffen en andere producten kunnen eenvoudiger en goedkoper worden getransporteerd. Hierdoor druk je de vervoerskosten.

Tevens is het aanleggen van infrastructuur een manier om veel mensen aan het werk te krijgen (bijvoorbeeeld Hitler en de Autobahn).
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 385

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

mattieboy schreef:Hallo allemaal,

Graag zou ik het volgende willen weten:

Wat zijn nou de drie grootste economische problemen die kenmerkend zijn voor ontwikkelingslanden. En dan bedoel ik niet natuurrampen en degelijke.

alvast bedankt,

Matthijs
Corruptie,

Wil men daar succesvol worden is steekpenningen en juiste (corrupte) connnecties het toverwoord, funest voor een samenleving.

Parasiterende familie,

De sociale druk van familieleden in de meeste Derde Werld landen is enorm, men moet dat niet onderschatten. Geld overmaken naar familie is niets mis mee, mits het geld goed besteed wordt. Helaas komt maar al te vaak het geld toe aan parasiterende familieleden ipv dat het geld in een familie bedrijf wordt gestoken.

Olieprijs,

Het ziet er naar uit de produktie van olie op een maximaal plafond zit, de vraag naar olie/prijs neemt toe door met name China en India, de armste landen van Afrika en Midden Amerika stevenen op een totale bankroet af, verder opbouw van deze landen is uitgesloten. Geen enkele grondstof heeft zo'n impact op de wereld economie als olie, deze zal als eerste bij de zwaksten worden afgeknepen.

Berichten: 4

Re: Economische problemen in ontwikkelingslanden

Monocultuur: afhankelijk zin van 1 soort product

Protectionisme

Corruptie en slecht bestuur

ga zo maar door;)

Reageer