Springen naar inhoud

Waarom doet zout het vriespunt van water dalen?

• Log in om te kunnen reageren

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 18:26

Ze geven voor vannacht sneeuw! :roll: Frank Deboosere sprak zelf over een 5 -10 cm. Zoals zovelen doet het me toch altijd iets als ik wakker wordt en de omgeving is bedekt met een wit laagje kristallen. 'T kind in mij komt dan weer boven 8)

Vannacht zal er dan ook weer duchtig gestrooid worden met zout om de wegen berijdbaar te houden. Ik vroeg me af wat er exact gebeurt waardoor zout het vriespunt van water naar beneden haalt. Hoe zit dat technisch in elkaar. Zout lost in water op doordat de zoutmoleculen zich tussen de watermoleculen gaan nestelen, maar wat exact gebeurt er zodat er een smeltpuntsverlaging optreedt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Odyssius

Odyssius

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 18:53

Ik moet het nog beter opzoeken, maar ik dacht dat zout ervoor zorgde dat de kristalstructuur veranderde van het ijs.

mastercell

mastercell

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 19:14

Zoals je waarschijnlijk al weet zitten de water moleculen bij vaste toestand netjes gerankschikt. Zoals je zelf al zei komen de zout moleculen tussen de watermoleculen te zitten. Hierdoor belemmerd het zout dat de watermoleculen naast elkaar blijven/gaan zitten. Hierdoor wordt die binding verstoord en zal het water de vloeibare fase komen.

Zou wel leuk zijn vannacht weer sneeuw, hier sneeuwde het vannacht ook maar te weinig om een echt leuk effect te geven.
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2006 - 10:04

Is dit de werkelijke reden? Het lijkt me in elk geval zeer plausibel.

Wat sneeuw betreft is het hier dik tegengevallen... Er is hier in de Vlaamse Ardennen niets blijven liggen

mastercell

mastercell

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2006 - 13:19

welk middel kan je eigenlijk gebruiken dat water moleculen samen gaan kleven. Dat heb ik een keer gezien op het nieuws dat ze dat in Rusland deden voor een groot evenement. Ze strooiden chemicalien uit over de wolken waardoor al het vocht samen zou gaan zitten en als regen uit de lucht vallen voor dat het evenement begon. Iemand een idee wat deze stof was?
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2006 - 13:57

Ik heb altijd al gehoord dat voor deze 'kunstmatige' regen jodiumkristallen werden gebruikt.
Mss kan het ook met andere stoffen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2006 - 14:15

zoek eens met "condensatiekernen". Heeft niets met vriespuntsverlaging te maken volgens mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2006 - 16:02

idd, dat is een geheel ander onderwerp....Als mensen erop door willen gaan, is prima, maar stuur dan even een pb, dan splits ik het af in een nieuw topic.

en nu weer ontopic :roll:
Appareo decet nihil munditia?

Bertolli

Bertolli

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 19:23

Het vriespunt wordt verlaagd doordat de atomen (als we op microschaal gaan bekijken) zich tussen de kristalstucturen van ijs gaan voegen, zoals al eerder werd opgemerkt. <De atomen komen op het oppervlak van het ijs te zitten, welke het zwakke punt is van het ijs, omdat de eenheden op het oppervlak van het kristal nog vrije bindingsplaatsen hebben tov de 'bulk'> Nu ontstaat er een kristalstuctuur van atomen met verschillende grote. De verstarring van het ijs zal nu minder makkelijk tot stand komen, waardoor het vriespunt verlaagd wordt.
(moeilijk om uit te leggen, makkelijker om te tekenen :roll:)

Het zout dat gestrooid wordt is overigens niet normaal keukenzout. Het wordt extra nat gemaakt om te zorgen dat het ijs sneller smelt.

Overigens om op het offtopic onderwerp ff terug te komen... In de zomer zie je wel eens straaljagers door de lucht op grote hoogte vliegen. In deze lucht bevindt zich wel waterdamp, maar is de lucht zo schoon en ijl dat de waterdamp niet kan neerslaan tot wolken. Wanneer het vliegtuig erdoorheen vliegt komen er uitlaatgassen in de lucht terecht, waardoor het waterdamp wel kan neerslaan. Dus in principe kunnen het allerlei verontreinigende stoffen zijn.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2006 - 19:44

Het zout dat gestrooid wordt is overigens niet normaal keukenzout. Het wordt extra nat gemaakt om te zorgen dat het ijs sneller smelt.

Het is duidelijker als je zegt dat het oplossen van zout in water energie vraagt of oplevert, dat noemen we oploswarmte.

wiki:

Oploswarmte is energie die vrij komt als een stof wordt opgelost. Een voorbeeld hiervan is natriumcarbonaat (Soda). Bij het oplossen van Soda wordt de oplossing warmer.

Het oplossen kan ook energie vragen zodat er warmte onttrokken wordt. Met andere woorden, er zijn ook stoffen die warmte nodig hebben als ze oplossen, zoals bijvoorbeeld suiker. De oplossing zal dan afkoelen.

Ook bij het oplossen van zwavelzuur in water komt veel energie (in de vorm van warmte) vrij.

In het geval van keukenzout is die oploswarmte negatief. Strooi je dus droog zout op een vochtige weg, dan wordt de weg vťťl kouder dan ie al is. Pas als het zout is opgelost kan het ijs laten smelten doordat het tussen de watermoleculen gaat kruipen en hierdoor de kristalstructuur van ijs verstoort. Maar dat gaat veel moeilijker als het ijs kouder is. Beneden -6įC of zoiets helpt het strooien van pekel niet meer. En als het al 5į vriest, en je maakt het nog 2 graadjes kouder door het strooien van droog zout, dan helpt dat dus niks totdat het wegoppervlak weer kan opwarmen... En je maakt het gladheidsprobleem achter de strooiwagen in ieder geval een tijdje erger dan het al was.

een leuk thuisproefje in dit verband vind je op pag. 32 van dit document:
http://www.utwente.n...n/Zout/zout.doc
:roll:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Lindyyyyy

Lindyyyyy

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2010 - 13:05

Heeft dit onderwerp meer gemeen met scheikunde of met natuurkunde?
Is het voor mij te gebruiken voor een praktische opdracht van scheikunde?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2010 - 13:29

Heeft dit onderwerp meer gemeen met scheikunde of met natuurkunde?
Is het voor mij te gebruiken voor een praktische opdracht van scheikunde?

Het zit in een grijs gebied, beetje tussenin, maar omdat het toch meer om het gedrag van stoffen gaatin relatie tot elkaar (water-zout) ligt het wat dichter bij de scheikunde dan bij de natuurkunde denk ik.
En ja, waarom zou je dit niet voor een praktische opdracht kunnen gebruiken?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures