Metaal poets plaat van Tell Sel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Metaal poets plaat van Tell Sel

Ik zapte weer eens voorbij het zeer fijne Tell Sel kanaal toen ik voor de zoveelste maal zo'n plaat zag waarmee je onder andere zilver kon poetsen.

Gewoon plaat in heet water, zout erbij en de voorwerpen werden langzaam schoon als ze in de plaat aanraakten. Dan wel alleen het gedeelte wat in het water was.

Als het voorwerp via andere metalen dingen contact maakte met de plaat werkte het ook.

Heeft iemand een idee hoe zoiets werkt????

Mazzel, Willem

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Metaal poets plaat van Tell Sel

Phew, hoe zat 't ook alweer.... Ik weet het niet meer precies, maar wellicht dat iemand bij het lezen van het volgende het af kan maken...

't Heeft in ieder geval iets van doen met het verschijnsel opofferingsmetaal: wanneer je twee metalen gelijdend aan elkaar verbindt en het in een geleidende omgeving plaatst (water met ionen, hier dmv zout) zal het 1 van de twee niet oxyderen, ten koste van de ander.

Zo worden op boten en boorplatformen blokken metaal aan de romp / voeten vastgemaakt, zodat alleen deze blokken oxyderen (roesten), en niet de constructie. Eens in de zoveel tijd nieuwe blokken fixen, et voila.

Ik wist dat dit preventief kon werken, maar kennelijk ook curatief...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Metaal poets plaat van Tell Sel

Oke, maar dat zou betekenen dat bij veelvuldig gebruik die plaat vies en geoxideerd zou raken.

Nou zou dat natuurlijk zeker kunnen, ik heb nooit vertrouwen gehad in de kwalitieit van Tell Sel producten. :shock:

Weet iemand in meer detail hoe het werkt???

Van welk metaal is die plaat ??

Willem

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Metaal poets plaat van Tell Sel

Wat betreft het materiaal: hieronder een klein stukje gejat van deze pagina
Naast zink kunnen ook andere (onedele) metalen zoals aluminium of magnesium of een legering van zink met deze metalen worden gebruikt.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Metaal poets plaat van Tell Sel

Na even wat zoeken op nieuwsgroepen heb ik het gevonden.

De plaat is van aluminium
The aluminum plate is the

anode (oxidation of the aluminum), the tarnished metal is the cathode

(reduction of water to hydrogen), the powder is an alkaline electrolyte,

typiclaly calgon or washing soda.  You contact the tarnished metal to

the aluminum plate in a solution of >hot< electrolyte.  Nascent hydrogen

reduces the tarnish back to metal.  The total value of the stuff in the

kit is maybe $(US)2.00, including the box.
Willem

Trouwens weer een mooi staaltje oplichterij op tell sel, maar ja, what else is new :shock:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Metaal poets plaat van Tell Sel

Kan iemand dat "vertalen" naar een goedkope, praktische toepassing?

Wat ik bedoel is, als ik nu een stuk aluminiumfolie in een bak met heet water doe (waar ik ook wat zout bij kieper), en al mijn zilver erin pleur (of uhhhh, dat van m'n moeder dan :shock: ), lukt het dan ook?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Metaal poets plaat van Tell Sel

Ik heb gelezen dat het wel werkt met aluminium folie, alleen slecht.

Je moet eigenlijk wat massiever aluminuim op de kop zien te tikken.

Gewoon een aluminium pannetje van je moeder jatten en die gebruiken :shock:

Is een makkelijke ruil voor haar. Pannetje weg, maar wel schoon zilver.

Willem

Re: Metaal poets plaat van Tell Sel

Mijn stelling is: als producten goed zijn liggen ze in iedere winkel te koop.

En hoeven ze zeker niet zo opgedrongen te worden met irritante reclames en vage TV verkopen.

Reageer