Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Rendement benzine berekenen

• Log in om te kunnen reageren

apriliarsracing

apriliarsracing

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 19:56

Voor mijn profielwerkstuk heb ik een proef bedacht om het rendement van benzine te berekenen. Nou had ik al bedacht dat ik een bepaalde hoeveelheid benzine kan verbranden en dan met de energie die hiervanaf komt een kolf met water te verhitten en dan kijken hoeveel graden de temperatuur stijgt. In de binas staat hoeveel joule er nodig is om een bepaalde hoeveelheid water 1 graad te laten stijgen. Als het goed is kan je hier dan weer vanaf lijden hoeveel energie er is vrij gekomen en voor nuttig gebruik is omgezet. Wat dus weer het rendement is. Is er misschien iemand die mij zou kunnen vertellen hoe ik deze proef het beste zou kunnen doen?

wat gegevens...

De hoeveelheid energie van Benzine = 44 MJ/kg

Dichtheid van Benzine = 0.74 kg/liter

dus dat is = 32.56 MJ/liter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:03

Best doen in een gesloten omgeving (zodat er geen warmte wegkan) en zeker ook de warmtecapaciteit van je kolf berekenen.

apriliarsracing

apriliarsracing

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:06

ik probeer zoveel mogelijk verlies aan warmte te voorkomen maar geheel zal dit niet lukken aangezien het geen heel hoogstaande proef wordt. Wat bedoel je met de warmte capaciteit van de kolf, hoeveel energie daaraan verloren gaat om die op te warmen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40601 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:06

Er bestaat niet zoiets als het rendement van benzine. :P

Tabellen 28 A en 56 geven je stookwaarden en verbrandingswarmten.
Dat zijn de hoeveelheden energie die vrij komen bij volledige verbranding van die stoffen.

Als je dus benzine gaat verbranden om water op te warmen zou je wél kunnen berekenen hoe efficient je opwarmingsproces was, m.a.w. welk percentage van die verbrandingswarmte daadwerkelijk aan je watertemperatuur ten goede is gekomen. Je zou dus wel de rendementen van diverse manieren van verbranden van je benzine kunnen bepalen, verschillende branders met elkaar vergelijken of zo.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

apriliarsracing

apriliarsracing

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:08

maar benzine heeft toch een bepaald rendement, een bepaalde hoeveelheid energie wordt in een verbrandingsmotor daadwerkelijk omgezet in energie, en de rest gaat verloren aan verschillende zaken.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:09

Er bestaat niet zoiets als het rendement van benzine.

Weljah dat dacht ik ook ... Het rendement van benzine die door aan automotor verbrandt word zal kleiner zijn dan dat van benzine die in een treinmotor verbrandt word. Je hebt altijd een bepaalde referentie nodig. Je kan natuurlijk nog altijd berekenen hoeveel energie er schuilt gaat in benzine (zoals jan dus al wou zeggen).

En jah die warmtecapaciteit van je kolf is nodig om te weten hoeveel energie je kolf zal opnemen :wink:

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:11

Ik zou om te beginnen de hoofdvraag aanpassen:
want de vraag
"Wat is het rendement van benzine?" lijkt me niet zo'n goede.

Zelf hebben we een keer op school ook een soortgelijk proefje gedaan met een gasbrander. We wisten hoeveel water we hoeveel hadden verwarmt. En we hadden een m³-gas meter (zo als in ieder huis staat) en de stookwaarde (J/m³). en dan gewoon met een gas brander verwarmen.

Als ik jou was, zou ik een vooraf vastgesteld aantal liters verbranden. Anders moet je apparatuur hebben die meet hoeveel liter benzine je hebt verbrand. en het de warmte energie afgestaan aan het water dan maar varieëren.

Maar terug op mijn eerste opmerking, je kan niet praten over "rendement van benzine" het gaat altijd om een systeem. je kan dus wel praten over het rendement van een verwarmings instalatie op benzine.

Maar met het water verwarmen zou ik gewoon wat variabelen varieëren , en verbanden gaan zoeken.

-Hoe hangt het rendement af van het oppervlakte met de lucht?
-Hoe hangt het rendement af van de oppervlakte dat word verwarmt?
-Wat is beter: Snel verwarmen of langzaam verwarmen?
-Maakt het uit of ik 10 :roll: C verwarm vanaf 60 graden of vanaf 20 :P C. en hoe zit dat bij andere temperaturen?

enz enz.

Want het rendement hang van heel veel dingen af.

ik zie dat jan het al het een en ander heeft opgemerkt. (toen ik begin waren er nog geen reacties)
"Swindle for fame or die in nothing"-Antoon van Hooft

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40601 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:13

Nee, benzine heeft geen rendement, een motor heeft een bepaald rendement om de chemische energie uit benzine om te zetten in bewegingsenergie van de auto.

Als 100 J chemische energie wordt omgezet in 25 J bewegingenergie (½mv2) dan heeft het motor/autosysteem een nuttig rendement van 25 %.
De overige 75 % komen vrij als voor ons nutteloze energie (opwarming van de omgevingslucht, banden, asfalt etc.)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

apriliarsracing

apriliarsracing

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:14

bedankt voor de reacties alvast, Ik had gedacht dat ik een simpele proef kon uitvoeren maar dit blijkt toch niet zo te zijn helaas. Ik ga kijken of ik er met jullie hulp uitkom.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40601 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:22

Je kunt een heleboel simpele proeven uitvoeren. De allersimpelste is een pannetje op een benzinebrander, mét deksel of zonder deksel. Of wat Antoon zei, langzaam of snel opwarmen. Al of niet geïsoleerde pannen. Deze en nog andere dingen in combinatie met elkaar. Met welk SYSTEEM maak je het efficientste gebruik van de berg chemische energie die in benzine zit???

Maar je moet eerst en vooral beseffen dat een energiebron geen rendement heeft. Alleen het SYSTEEM dat één vorm van energie omzet in een andere vorm van energie heeft een rendement.

Rendement moet je dus definiëren als dat gedeelte aan nuttige energie dat je uit een systeem haalt, vergeleken met de hoeveelheid energie die je erin stopt.

Je stopt benzine in je systeem, je haalt warm water uit je systeem. Hoe meer en warmer water je eruit haalt voor een bepaalde hoeveelheid benzine, hoe beter het rendement van je systeem. :roll:

apriliarsracing

apriliarsracing

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:26

oke ik begrijp wat je bedoelt dat je het rendement van benzine niet kunt berekenen. Maar omdat het profielwerkstuk over de verbrandingsmotor gaat zou het leuk zijn om het rendement van een verbrandingsmotor te berekenen. Maar dat wordt denk ik veel te gecompliceerd ik denk dat ik eerst even met mijn natuurkunde leraar ga praten.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 40601 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2006 - 20:32

Als je het rendement van een motor wilt bepalen zul je alleen een draaiende motor meetbare arbeid moeten laten verrichten, met zo min mogelijk andere factoren zoals luchtweerstand van een auto etc erbij.

Als je het rendement van een auto wil bepalen onder bepaalde omstandigheden (koffers op het dak bijvoorbeeld, kar erachter, noem maar op) heb je wel héél exacte gegevens voor je benzineverbruik nodig. Het standaard-brandstofmetertje van je dashboard is nutteloos in dit opzicht. :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Gesponsorde vacatures

Vacatures