[Scheikunde] Zuurstofarm water maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Scheikunde] Zuurstofarm water maken

Ik wil een test doen met een zuurstofmeter in water.

Dat wil ik in een laboratorium gaan doen.

Nou is het probleem dat de opgeloste zuurstof in water gelijk naar de verzadigingswaarde zou gaan.

Maar ik wil ook gaan meten met minder zuurstof inn het water.

Hoe kan ik dit maken???

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Zuurstofarm water maken

opwarmen, en partiële druk van zuurstof boven je water verlagen. Dit ziet er een heldere site uit:

http://antoine.frostburg.edu/chem/senese/1...icting-DO.shtml

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Zuurstofarm water maken

Zuurstofionen zou je wellicht ook kunnen wegvangen met bijvoorbeeld Fe3+ (in de vorm van ijzerIIIsulfaat). Volgens mij zal het ijzer met de zuurstof neerslaan als Fe3O2
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] Zuurstofarm water maken

Zuurstofionen zou je wellicht ook kunnen wegvangen met bijvoorbeeld Fe3+ (in de vorm van ijzerIIIsulfaat). Volgens mij zal het ijzer met de zuurstof neerslaan als Fe3O2


Maar dan is je water natuurlijk verontreinigt en dan zou je het moeten filteren in een zuurstofloze ruimte of je hebt direct terug zuurstof in je water ... En zoals Jan zegt opwarmen zal wel al een groot deel van de zuurstof uit het water halen. Al zal er toch nog een deel achterblijven ...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Zuurstofarm water maken

Als je de vervuiling laat bezinken, heeft het dan invloed op de zuurstofmeting? Hoe ben je van plan de zuurstofconcentratie te meten, Den?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Scheikunde] Zuurstofarm water maken

Ontluchten kan doormiddel van vaccuum,

Untrasoonbad werkt ook een beetje,

Of Helium door de oplossing laten lopen.

Deze ontgas methoden worden veel voor HPLC gebruikt.

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Zuurstofarm water maken

Als je de vervuiling laat bezinken, heeft het dan invloed op de zuurstofmeting? Hoe ben je van plan de zuurstofconcentratie te meten, Den?
Ik ben van plan om een optische zuurstofsensor te gaan testen.

en om dit te gaan testen moet het vergeleken worden met de winkler methode, dat is chemische reactie met het water (hoe dat precies gaat weet ik niet, ben natuurkundige, misschien kan iemand dit even simpel uitleggen). De winkler methode is heel erg betrouwbaar en die resultaten worden ook gezien als juist. Nu wil ik die probe vergelijken met die optische sensor.

ps. Kan je de winkler methode ook toepassen in algenrijk water.

alvast bedankt

Reageer