Technische achtergrond Hartmannbuis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 22

Technische achtergrond Hartmannbuis

Ik ben op zoek naar een technische tekening en andere informatie over de Hartmannbuis. Ik moet voor een stageopdracht het stofexplosiegevaar in kaart brengen van de verschillende werkruimten. De therie:

Omdat niet iedere vonk in staat is een explosie te veroorzaken is het bepalend dat een voldoende hoeveelheid energie in het mengsel ingevoerd wordt om een zelfstandige verbranding van het gehele mengsel te initiëren. Als beproevingsapparaat voor deze minimumontstekingsenergie wordt de zogenaamde aangepaste Hartmannbuis gebruikt. Op de bodem van de buis bevindt zich een verstuiver die, met behulp van een persluchtstoot van 7bar, het te onderzoeken stof in de glascilinder opwervelt. Door een vonk tussen twee elektroden wordt dit stofmengsel ontstoken.

De test wordt vervolgens als positief beoordeeld wanneer het deksel openklapt of wanneer een stofbrand te zien is (zonder dat het deksel openklapt.)

Nu wil ik deze opstelling dus gaan bouwen maar ik kan nergens info hierover vinden betreft maten, materialen etc. Ik weet ook niet of hier een NEN voor bestaat. Dus als iemand het weet? :P Ik heb een klein tekeningetje, maar weet niet hoe je die moet plaatsen :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Technische achtergrond Hartmannbuis

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Technische achtergrond Hartmannbuis

Het lijkt me dat keuringsinstanties (TNO bijvoorbeeld) deze opstellingen in huis hebben. Je zou er eens een bezoekje aan kunnen wagen (dat is vooral erg leuk natuurlijk :roll: )
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Technische achtergrond Hartmannbuis

Je maakte me nieuwsgierig met je proefjes die boem doen..... :roll:

En volgens mij is er nog wel meer te vinden, want ik meen te mogen concluderen dat dit een apparaat is waarmee gestandaardiseerde en overal reproduceerbare resultaten uit moeten komen.

http://www.hvbg.de/e/bia/fac/expl/manual45.pdf

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: Technische achtergrond Hartmannbuis

Hey, hartstikke bedankt !!! Ikzelf was ook van mening dat dit wel een interessante stageopdracht zou worden. Je mag niet vaak knallen in een bedrijf haha. In het bedrijf wordt veel gewerkt met poedercoatings, en thermische verzinking. En gezien de ATEX explosieveiligheidsrichtlijnen moet het bedrijf dit certificaat behalen. Aan mij was de opdracht alles uit te zoeken en te kijken in hoeverre de testen intern gerealiseerd kunnen worden. Aan de hand van die resultaten zouden dan explosieveiligheidsmaatregelen ondernomen worden. Zo nu de stad in caranavallen 8)

Reageer