Ontstaan van eiwitten uit (an)organisch materiaal?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

Ontstaan van eiwitten uit (an)organisch materiaal?

Is het scheikundig aantoonbaar dat uit water met bouwstenen als koolstof (volgens mij kan koolstof helemaal niet functioneel aanwezig zijn!!!) waterstof en zuurstof louter door onweer en zonnestraling eiwitten ontstaan?

Moderator Mrtn - Titel aangepast
Woef :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ontstaan van eiwitten uit (an)organisch materiaal?

Hoewel een omstreden experiment: google eens op Miller Urey experiment

Google en Wikipedia weten raad :roll:

Wat bedoel je met je opmerking over de aanwezigheid van koolstof?

Gelieve in het vervolg zuiverder om te gaan met het formuleren van je vraag, topictitel. hier zijn de regels van het forum na te lezen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ontstaan van eiwitten uit (an)organisch materiaal?

hoe je ook met koolstof, waterstof en zuurstof gaat goochelen; hier is nooit een aminozuur van te maken. In een aminozuur komen immers ook nog stikstofmoleculen voor.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Ontstaan van eiwitten uit (an)organisch materiaal?

hoe je ook met koolstof, waterstof en zuurstof gaat goochelen; hier is nooit een aminozuur van te maken. In een aminozuur komen immers ook nog stikstofmoleculen voor.
Kijk ik was een bouwsteenstje vergeten. Mijn dank 8)
Wat bedoel je met je opmerking over de aanwezigheid van koolstof?
Wat ik bedoelde met koolstof is dat het in zuiver vorm niet oplosbaar is. Maar het is bedenk ik nu als koostofdioxide aanwezig en dus zijn toch wel alle bouwstenen aanwezig
Google en Wikipedia weten raad: http://en.wikipedia.org/wiki/Miller_experiment  
Tsja als dit een wetenschappelijkexpiriment is geweest mag ik ervanuitgaan dat de mogelijkheid afgezien van de kleine kan iig aanwezig is.
Woef :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Ontstaan van eiwitten uit (an)organisch materiaal?

Iemand bezwaren tegen de opzet of uitvoer van dit expiriment?
Woef :)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ontstaan van eiwitten uit (an)organisch materiaal?

Dit experiment is correct in zijn opzet. Echter de aannames van Miller, met name het milieu van de oer aarde staan bloot aan kritiek (assumption is the mother of all ****-ups). In de wetenschappelijke wereld is men het er min of meer ook over eens dat dit experiment niet laat zien hoe in de oersoep de abiogenese tot stand kwam (daar doel je toch op?)

Echter jij stelt in je openingspost een aantal eisen aan het ontstaan van een eiwit. Hoewel je een iets betere woordkeus had kunnen hebben, namelijk 'aminozuren', is er met het experiment van miller duidelijk aangetoond dat dit chemisch zeker mogelijk is.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer