Aantonen van enzymactiviteit in honing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Aantonen van enzymactiviteit in honing

Hallo mensen!

Ik moet voor school, als een soort van praktische opdracht dit aantonen.

Of in ieder geval de proefopzet schrijven.

Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?

Bij voorbaat dank!

Alexander :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Aantonen van enzymactiviteit in honing

Nouja, dat ligt er dus aan welk enzym je verwacht aan te treffen. Ik ben niet zo bekend met de materie, maar zouden die enzymen uit de bijen kunnen komen, en spelen ze een rol bij de omzetting van nectar naar honing? Dan weet je dus je substraat: nectar. Daar kan je dan bepalingen mee gaan doen (specifieke en algemene enzymactiviteit.) Als het niet die enzymen zijn, zou ik het niet verder weten.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 5

Re: Aantonen van enzymactiviteit in honing

ja, de bijen voegen wel een enzym toe, namelijk glucose-oxydase.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Aantonen van enzymactiviteit in honing

Probeer het enzym er maar eens uit te extraheren, dan kan je nauwkeurige bepalingen doen. Hoe je een eiwit uit honing extraheert? geen idee, maar ga alle eigenschappen qua oplosbaarheid e.d. goed na, dan moet je een heel eind komen.

Wat is het substraat van glucose-oxidase? (glucose dacht ik zo?). Wat is het product?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Aantonen van enzymactiviteit in honing

Volgens mij bevat honing wel een stuk of 5-6 enzymen.

googletip voor Alexander: enzymen honing

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Aantonen van enzymactiviteit in honing

dat snapt me neus ook wel, maar ik ben op zoek naar een methode om et aan te tonen..ik snap ook wel dat op google de enzymen zo zijn gevonden

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Aantonen van enzymactiviteit in honing

we proberen je alleen maar te helpen, voeg enkele zoekcrieteria toe om meer te weten te komen, bijvoorbeeld: enzymbepaling, of enzymactiviteit of activiteitsbepaling.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 5

Re: Aantonen van enzymactiviteit in honing

srry voor m'n reactie....hij is niet zo bedoeld zoals hij daar staat, srry!! :roll:

Ja dat zal ik doen...alvast bedankt jongens!


Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Aantonen van enzymactiviteit in honing

Als je het enzym te pakken hebt en je weet het substraat: toon dan aan dat er omzetting is.

Enzym bij bekende concentratie glucoseoplossing: na x tijd het spul denatureren om de reactie te stoppen (zuur toevoegen bijvoorbeeld)? Of misschien niet eens: laat het een nachtje bij 37 graden C staan, met een blanco glucoseoplossing ernaast natuurlijk. Vervolgens kan je de glucoseconcentratie bepalen (bijvoorbeeld fotometrisch met de GOD-PAP methode).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Aantonen van enzymactiviteit in honing

Dan is nou nog de vraag of je je proefopzet wil schrijven met gebruik van die merck-strookjes, of dat je peroxide en daarmee de aanwezigheid van die glucose-oxidase op een andere manier wil aantonen.

PS Als je deze proef wil gaan uitvoeren, let er dan op dat je koudgeslagen honing koopt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer