Springen naar inhoud

[Elektronica] - Stelling van Barlett.

• Log in om te kunnen reageren

LM358

LM358

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2006 - 22:36

In een boek over opamps (Operationele versterkers in de lineaire IC-elektronica - Cuppens&Saeys - uitg. dieKeure) is er sprake van de stelling van Barlett.
Die zou te maken hebben met het weglaten van een weerstand in een AC-vervangschema wanneer er geen signaalspanning over staat. Letterlijk staat er (i.v.m. een verschilversterker): "Over Re treedt geen signaalspanning op zodat hij op signaalgebied volgens de stelling van Barlett mag weggelaten worden".
Heeft iemand al van die stelling gehoord?
Ik heb het web afgeGoogled maar niets gevonden.
Elke tip of link wordt dan ook zeer geapprecieerd.
Met dank bij voorbaat - Eric - BelgiŽ.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2006 - 22:40

Gelieve in het vervolg in het juiste forum te posten: dit hoort natuurlijk niet in het feedbackforum...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44887 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 februari 2006 - 23:04

onder het motto: als het kwaakt als een eend en waggelt als een eend zal het wel jouw eend kunnen zijn...

Ik snap er de b.. van, maar dit is elektronica, het gaat over versterkers, dit is Bartlett, en het is een stelling:

Bartlett geeft in dit verband 15 keer meer hits dan Barlett, dus ik denk dat er nog een t in zijn naam hoort.
http://www.electroni...ass-filters.htm

Bartlett's Bisection Theorem applied to Low pass Filters
Now here comes a very sneaky trick called Bartlett's Bisection Theorem. I have no idea who Mr. Bartett was, where he came from or when he discovered this trick. All I know is that I read about it somewhere a long time ago and I was so impressed it has stuck in my mind ever since.  

In the above example Zin = Zout = 50 ohms and the reactances are, C1 = C2 = 50 ohms and L1 = 100 ohms. Which is the same as:

Geplaatste afbeelding

Figure 3 - bartlett's bisection theorem applied to low pass filters

Where we have merely split the top reactance back in half, i.e. L1 becomes 1/2 L1 + 1/2 L1 or 50 ohms + 50 ohms. Logical eh!, we've returned to the two back to back L networks.  

Assume you wanted to match 50 ohms to 200 Ohms. Okay L/H side remains static at 50 ohms and convert the R/H side to 200 ohms by multiplying the reactances by 200/50. This has the net effect of multiplying R/H inductances by 4 and dividing R/H capacitances by 4.  

In our example C1 remains 50 ohms C2 is now 200 ohms and L1 has become 250 ohms. At 7.5 Mhz C1 remains 424 pF C2 has become 106 pF and L1 = 5.3 uH. Therefore we have a matching network and some harmonic attenuation.  

Remember that these filters ARE bilateral, this means either side can be used as input or output according to your requirements.  

Also remember the above design of two back to back L networks had a design Q of 1. You would soon find this is somewhat restrictive. A better approach is to have both L networks match a mythical centre or invisible resistance which is called "virtual resistance" or creatively R.

En met bartlett bisection theorem in Google zijn er nog 766 andere hits om door te struinen..... veel plezier :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wimpie44

Wimpie44

• >250 berichten
  • 429 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2006 - 16:30

Het Bartlett theorema is een bekend. Er zijn opamp schakelingen waarin het theorema toegepast kan worden. Uit het verhaal van de topic starter kan ik niets halen om te bepalen of het om een toepassing van het Bartlett theorema gaat.
Van de Barlett stelling, theorema, wet, aximoma, hypothese, formule heb ik in dit vak nog nooit gehoord.

Mijn vragen aan TS:
- is Barlett of Bartlett de referentie
- kun je een link naar het schema geven
- kun je aangeven wat je probleem is en wat je wilt weten

groet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures