Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 34

Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Hier in België, en waarschijnlijk ook in Nederland, is het blijkbaar een trend dat mensen nooit meer naar buiten komen. Ze spelen met hen computer en alle andere elektronische dingen.

Wanneer ze contact hebben met een vriend, gebeurt dat meestal met de GSM of via msn. Elektronisch dus. Inplaats van dat de jongeren uitgaan en nieuwe contacten leggen, zitten ze de hele nacht achter de pc. Ze kennen misschien 60% van hun MSN contactpersonen, de rest hebben ze nog nooit gezien. Bovendien maakt al het elektronisch gedoe de jingeren lui en worden ze vatbaarder voor depressie. Volgens mij heeft de algemene opvatting als een hoge werkdruk er niets mee te maken, ik denk zelfs dat scheidingen meestal een positief effect hebben op de kleinsten: ze denken niet of minder aan de gevoelens van hen ouders, maar denken: joepie, binnenkort 2 kamers, een keer zakgeld van mama en keer van papa,…

Ik heb dat al eens op een ander, engels forum iets dergelijk willen zeggen, maar ze geloofden er niets van. Het lijkt wel of ze de struisvogeltaktiek toepassen. Nu, wat denken jullie hierover?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Je maakt hier nogal straffe beweringen. Heb je hier ook bronnen voor?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 547

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Het lijkt me nogal een generaliserende gedachtensprong.

Of het nu wel of geen trend is, er valt denk ik wel wat over te zeggen.

Egocentrisch en wat rondhangen hoort bij het opgroeien. Op het moment dat jongeren dat niet doen, kun je ook je vraagtekens gaan zetten. Hoort denk ik ook bij een stuk ontwikkeling.

Met regelmaat hoor je "ouderen" vanalles zeggen over de jeugd van tegenwoordig. Het lijkt net alsof vergeten wordt, dat er een tijd is geweest dat "ze" zelf tot die leeftijdsgroep behoorden.

Ouderen hebben regelmatig hun idealen zien verloederen. Hun onvrede over materialisme en consumenteren projecteren ze met regelmaat op de jongeren. Terwijl die bv niet meer of minder koopziek zijn dan andere mensen in andere leeftijden.

Zo zijn jongeren een geschikte zondebok, voor alles wat er in de maatschappij verkeerd is.

'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe', zei Socrates al in de vijfde eeuw voor Christus. 'Ze heeft slechte manieren, veracht alle gezag, heeft geen respect en praat, als ze zou moet werken. Jongeren spreken hun ouders tegen, kletsen in gezelschap, schrokken aan tafel, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Onlangs in de krant had ik een (betrouwbaar??) onderzoek gelezen dat MSN juist leidt tot een verhoogd niveau van sociale contacten. Anders gezegd, de bereikbaarheid wordt groter, de vriendenkring wordt groter.

Kortom, de intuïtieve veronderstelling lijkt niet op te gaan uitgaande van dat ene onderzoek.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Jongeren die veel chatten of MSN-en, hebben hechtere vriendschappen dan jongeren die minder vaak online communiceren. Dertig procent van de Nederlandse tieners vindt dat je online beter over persoonlijke dingen kunt praten dan in het echte leven. Dat zijn enkele conclusies van onderzoek van de Universiteit van Amsterdam
en:
Maakt chatten depressief?

In juli van dit jaar (edit: 2004) schreef De Volkskrant dat kinderen die veel chatten volgens het Rotterdams Instituut voor Onderzoek naar Leefwijzen & Verslaving eerder tot depressies geneigd zijn dan leeftijdsgenoten die minder vaak online communiceren. Ook zouden frequente chatters minder eigenwaarde hebben. Spreekt het onderzoek van de UVA deze conclusies tegen?  

Valkenburg: “De beleving van vriendschap is een ander onderzoeksterrein dan depressie, dus je kunt moeilijk vergelijken. Aan de andere kant: jongeren die hechtere vriendschappen hebben, voelen zich doorgaans beter dan jongeren die het zonder moeten doen. Chatten heeft dus een positieve lading.”
Bron: http://www.planet.nl/planet/show/id=118880...15491/sc=f99e75

Over depressie:

Grip op je dip online; jongeren bestrijden depressieve klachten via internet
Utrecht, 22 september 2005. Jongeren met depressieve klachten vinden steun bij een preventiecursus via internet. Omdat ze met hun klachten niet naar de hulpverlening stappen, ontwikkelde het Trimbos-instituut, samen met Korrelatie en een drietal instellingen voor de geestelijke gezondheidszorg (De Jutters, Altrecht, Riagg IJsselland) de internetcursus Grip op je dip online, die wel blijkt aan te slaan. De interesse voor deelname is groot, de anonimiteit en onderlinge herkenning worden hoog gewaardeerd en de depressieve klachten nemen af.
(van het Trimbos Instituut, tevens ontwikkelaar van het grip-op-je-dip project) Bron: http://www.trimbos.nl/default14481.html

Dit zegt alleen niet zoveel over het onstaan van depressies door veelvuldig online zijn. Daarom vroeg ik ook naar bronnen daarover. Ik heb het artikel van de Volkskrant (genoemd in de eerste quote) niet gelezen, en weet dus niet wat daar precies instond.

Je kunt je in ieder geval afvragen of jongeren die sowieso een neiging tot depressies hebben eerder gaan chatten dan andere jongeren of dat het chatten de depressie veroorzaakt.

Ook kun je je afvragen of het chatten inderdaad vriendschappen verdiept. Waarmee is er vergeleken? Want zou het niet zo kunnen zijn dat je tegenwoordig als jongere gewoon een buitenbeentje bent als je niet chat, en dat het dus eerder zo is dat het niet-chatten het moeilijk maakt om vriendschappen te onderhouden omdat niemand meer tijd heeft om eens gewoon met elkaar op stap te gaan, omdat iedereen teveel tijd achter de computer spendeert, of om andere redenen?

Dit om aan te geven, dat het allemaal heel subjectief is. Je kunt met de gedachtengang alle kanten op.

Gevoelsmatig, als moeder van 2 pubers, zeg ik dat jongeren, die het moeilijk vinden om contact te vinden via "normale" wegen, die gevoelig zijn en zich snel gekwetst voelen door hun leeftijdsgenoten om welke reden dan ook, depressief kunnen zijn. Voor die jongeren is het internet een uitkomst, omdat ze daar niet op uiterlijkheden beoordeeld kunnen worden. Opmerkingen als "wat zit je haar stom" zullen ze daar niet tegenkomen. Het gevaar dat daarin schuilt is dat dergelijke jongeren uiteindelijk beslissen dat het niet de moeite waard is om contacten via "reguliere" wegen te zoeken en daarmee dus liever achter de computer blijven plakken dan te gaan zwemmen met hun vrienden. Met andere woorden, de depressie is er al, Internet maakt het leven makkelijker maar lost de oorzaak van de depressie niet op. Maar, ook dit is subjectief!
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 34

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Ik denk dat iedereen er mee akkoord is dat overmatig tv kijken, computerspelletjes spelen,… een invloed heeft op het emotionele (en op het fysieke) welzijn. Zo zijn jongeren die veel tv kijken agressiever dan degenen die dat niet doen. Ik ben er ook van overtuigd dat een overmaat van computerspelletjes of tv kijken lui kan maken, omdat ze het gewend zijn voor de tv/pc te hangen terwijl ze eventueel nog enkele knopjes indrukken. Zeker bij jongeren zal dat effect groot zijn. Ik denk ook dat fysieke luiheid ook “emotionele luiheid” tot gevolg heeft, ze zijn gewoon te lui geworden om zichzelf door een moeilijke periode te worstelen. Onderzoek wees uit dat 65% van de psychiatrische gevallen gewoon emotionele zwakheid is. Ze keken niet naar wat die groep zich mee bezighield, maar volgens mij zou 90% van die 65% veel tv kijken of andere vormen van elektronische spelletjes waarbij de speler enkel maar enkele knopjes in te drukken heeft.

Het valt me ook op dat actieve chatters bijna allemaal mensen zijn die “dat doen met een bepaald doel”: ken je dat verhaal niet van een agent die zich uitgaf voor een kind, en enkele minuten nadien al een stuk of 3 volwassenen vroegen naar naaktfoto’s?

Heb je nog nooit gekeken naar de emoties van mensen die vaak chatten? Een aanzienlijk deel heeft een of ander probleem, en zoeken via MSN hulp. Als ik kijk naar mijn eigen omgeving vind ik dat niet echt overdreven. Hetzelfde met die robots die dingen zoals een verjaardag onthouden. Je zet één keer al de datums van de verjaardagen van je vrienden erop, en de robot gaat dan die vrienden een gelukkige verjaardag wensen, de persoon zelf kent waarschijnlijk allang geen één datum meer. Is dat sociaal?

Wat zijn de dingen die een mens gelukkig maakt? Is dat een huis cadeau krijgen? Een auto?

Of is het eens gewoon samen zijn met vrienden, en dan niet elektronisch? Het zijn de kleine dingen die geluk maken zegt men altijd, en ik denk dat dat letterlijk een feit is. Nu hebben ze bijna geen contact meer met vrienden en kunnen die dingen nog moeilijk plaatsvinden.
Napoleon Dynamite schreef:Onlangs in de krant had ik een (betrouwbaar??) onderzoek gelezen dat MSN juist leidt tot een verhoogd niveau van sociale contacten. Anders gezegd, de bereikbaarheid wordt groter, de vriendenkring wordt groter.  

Kortom, de intuïtieve veronderstelling lijkt niet op te gaan uitgaande van dat ene onderzoek.
Dat is ook zo. De vriendenkring wordt groter. De vraag is: heb je daar wat aan als je ze waarschijnlijk toch nooit ziet? De “kennissen” die je nooit ziet wordt groter, terwijl de relatie met personen die je soms ziet sterk verzwakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Ik denk dat iedereen er mee akkoord is dat overmatig tv kijken, computerspelletjes spelen,… een invloed heeft op het emotionele (en op het fysieke) welzijn. Zo zijn jongeren die veel tv kijken agressiever dan degenen die dat niet doen.
Een wijdverspreide intuitieve veronderstelling.

Sociale psychologische experimenten vinden geen significante verschillen tussen condities van agressieve film en neutrale documentaire. Is er sprake van provocatie voorafgaand aan de film of tijdens de film worden er wel significante effecten gevonden. Met andere woorden: De gewelddadige film is geen voldoende voorwaarde om agressief gedrag op te wekken.

Games hebben wél een agressieve invloed omdat de identificatie met de shooter in shootergames zoals Doom veel hoger liggen en er dus indirect sprake is van provocatie (door bv. geraakt te worden door een kogel)

Om je een referentie mee te geven:

De problematiek rond de invloed van TV en film op het gedrag van de kijker werd onderzocht in een onderzoek van Leyens, Camino, Parke & Berkowitz (1975)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Ik denk dat iedereen er mee akkoord is dat overmatig tv kijken, computerspelletjes spelen,… een invloed heeft op het emotionele (en op het fysieke) welzijn. Zo zijn jongeren die veel tv kijken agressiever dan degenen die dat niet doen. Ik ben er ook van overtuigd dat een overmaat van computerspelletjes of tv kijken lui kan maken, omdat ze het gewend zijn voor de tv/pc te hangen terwijl ze eventueel nog enkele knopjes indrukken. Zeker bij jongeren zal dat effect groot zijn. Ik denk ook dat fysieke luiheid ook “emotionele luiheid” tot gevolg heeft, ze zijn gewoon te lui geworden om zichzelf door een moeilijke periode te worstelen. Onderzoek wees uit dat 65% van de psychiatrische gevallen gewoon emotionele zwakheid is. Ze keken niet naar wat die groep zich mee bezighield, maar volgens mij zou 90% van die 65% veel tv kijken of andere vormen van elektronische spelletjes waarbij de speler enkel maar enkele knopjes in te drukken heeft.  
kijk, op dit soort stukken tekst is erg veel aan te merken. en dat ga ik ook doen :wink:

- ik ben er niet mee akkoord dat overmatig tv kijken invloed heeft op het fysieke welzijn. dat blijkt, onlangs een groot onderzoek in de media geweest, niet zo te zijn.

- 'jongeren die tv kijken zijn agressiever die dat niet doen' wordt gezegd: bron? en als het al zo zou zijn, komt dat dan door het tv kijken? of kijken agressievere jongeren dan graag meer tv? of is er een derde variabele waar het effect langs loopt? kortom, loze zin

- tv kijken maakt lui omdat men dan enkele knopjes indrukt? psychologie van de koude grond, en wederom ontbreekt bron en wetenschappelijke argumentatie

- fysieke luiheid zou emotionele luiheid tot gevolg hebben? bron, argumentatie. Met 'ik denk' kom je er niet. Want ik denk dat er op pluto paarse konijnen lopen, ken je die?

-
Onderzoek wees uit dat 65% van de psychiatrische gevallen gewoon emotionele zwakheid is
que? 'gewoon' emotionele zwakheid? kan dat? en is dat dan niet erg? en hoe kom je aan deze 'kennis'? bron, argumentatie?

-
volgens mij zou 90% van die 65% veel tv kijken of andere vormen van elektronische spelletjes waarbij de speler enkel maar enkele knopjes in te drukken heeft.
volgens mij 23%. of nee wacht, 41 %... en blablabla.
Het valt me ook op dat actieve chatters bijna allemaal mensen zijn die “dat doen met een bepaald doel”: ken je dat verhaal niet van een agent die zich uitgaf voor een kind, en enkele minuten nadien al een stuk of 3 volwassenen vroegen naar naaktfoto’s?
heb jij dat onderzocht dan? en nee, ik ken dat verhaal niet. en wat dan nog? bewijst dit iets? wat dan? bron?

:roll: :P

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Mensen die veel sms`en, emailen chatten hebben vaak een gebrek aan kennis over de lichaamstaal.

93% van onze communicatie gebeurd immers door non-verbale communicatie.

De houding, bewegingen, de kleur of volume van de stem enz..

en missen daarom een fundamenteel onderdeel voor de `real life` communicatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Het ligt er volgens mij meer aan of je alleen maar via elektronica communiceert of ook via elektronica. Als je zoals Jan van de Velde veel op dit forum zit, maar ook leraar bent, dan is er niets mis mee. In dat geval zal het forummen (Van Dale aub opnemen) of MSNnen geen negatieve invloed hebben, alleen maar positieve.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Als de 'drang naar tv/internet/console' zo groot zou zijn waarom is er dan nog steeds een probleem rondom hangjongeren e.d.?
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Gray schreef:Mensen die veel sms`en, emailen chatten hebben vaak een gebrek aan kennis over de lichaamstaal.  

93% van onze communicatie gebeurd immers door non-verbale communicatie.

De houding, bewegingen, de kleur of volume van de stem enz..

en missen daarom een fundamenteel onderdeel voor de `real life` communicatie.
geloof ik niks van. heb je een bron?

en er is niemand die vanaf zijn geboorte enkel via email en sms communiceert. met andere woorden, je ontkomt er niet aan de 'real life' communicatie je eigen te maken. tenzij je autistisch bent of anderszins een stoornis hebt die het je belemmerd natuurlijk.

groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Gray schreef:Mensen die veel sms`en, emailen chatten hebben vaak een gebrek aan kennis over de lichaamstaal.  

93% van onze communicatie gebeurd immers door non-verbale communicatie.

De houding, bewegingen, de kleur of volume van de stem enz..

en missen daarom een fundamenteel onderdeel voor de `real life` communicatie.
Om eventjes te puntjes op de I te zetten:

Je moet een onderscheid maken tussen tekengedrag en communicatief gedrag.

De meeste non verbale gedragingen zijn niet communicatief. Bv. een student die heel zenuwachtig is bij de beoordeling van het examen. Het is niet de intentie om te tonen dat hij zenuwachtig is, toch kan de prof dit interpreteren als zenuwachtigheid.

Je beweringen zijn natuurlijk heel moeilijk na te gaan in een experiment, dus zou ik graag eens de bron krijgen van waar je die informatie haalt.

Een experiment in het verlengde van wat hier gezegd is, is een experiment van Mehrabian. Hij kwam tot de conclusie dat communicatief gedrag bepaald wordt door 60% verbaal gedrag, 30% door gezichtsexpressie en 10% door verbale componenten zoals intonatie (iets boos zeggen).

Maar het onderzoek heeft een zeer beperkte validiteit: je kunt niet verbaal gedrag laten opgaan in het zeggen van een woord (cf. experimentele manipulaties waren één woord).
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Ik weet niet waarom ik er als voorbeeld moet worden bijgehaald :roll: maar vooruit maar. Ik ben nou niet bepaald een voorbeeld van iemand die zijn contacten grotendeels via moderne media laat lopen. Wat ik hier wél over communiceren via beeldschermen leer is dat dat zo makkelijk niet is. Ik zie dat regelmatig foutlopen bij gebrek aan zoals Gray zei:
non-verbale communicatie. De houding, bewegingen, de kleur of volume van de stem enz..
Napoleon Dynamite citeert dan:
dat communicatief gedrag bepaald wordt door 60% verbaal gedrag, 30% door gezichtsexpressie en 10% door verbale componenten zoals intonatie
maar vanuit welk gezichtspunt je het dan ook bekijkt, een zeer belangrijk deel van de betekenis en waarde van de verbale inhoud wordt dan toch door die non-verbale componenten bepaald. Voor de bezoekers van het psycholofie-forum heb ik dan ook een tip voor een onderzoek: Haal hier eens wat geschikte berichten uit dit forum die enigszins emotioneel of bestraffend of corrigerend e.d. reageren op voorgaande berichten, print ze uit, en haal alle emoticons uit diezelfde berichten en print ze uit. Laat de prints lezen door proefpersonen en laat ze beoordelen op inhoud en bedoeling van de schrijver. Ik denk dat beide versies heel anders beoordeeld zullen worden.

Wat ik in toenemende mate fout zie lopen bij de jeugd is dat ze geen onmiddellijke effectieve feedback krijgen over hoe hun (schriftelijk-)verbale uitingen via MSN op overige partijen overkomen. Een niet eens verkeerd bedoeld plagerijtje escaleert zo veel makkelijker, en ouders en school mogen dan de scherven opvegen.

De jeugd van tegenwoordig is net zo slecht als die van vroeger.

Ze zijn niet anders, ze leven in een andere wereld. Ik zou ik het hele probleem van de huidige jeugd willen samenvatten met de term informatie-overdosering. Zelf ondervind ik daar ook last van. Ik denk dat alle mensen inherent nieuwsgierig zijn, en die nieuwsgierigheid behoeft bevrediging. Isolatiecellen zijn niet voor niets zowat de ergste straf die voor een mens te bedenken valt. Als je je verveelt betekent dat dat alles wat op je afkomt interessant en spannend en leuk begint te worden (zelfs wiskunde en Frans), want het brein moet bezig zijn. Aangezien je tijd zat hebt haal je er van alles bij, en je bevindingen krijgen de tijd om te bezinken.

Tegenwoordig komt er zoveel informatie op je af dat je moet kiezen, en omdat kiezen moeilijk is zap je zo snel mogelijk overal langs (en ik bedoel niet alleen de TV, juist ook de persoonlijke mededelingen van de medemens in je omgeving). Er komt zoveel op je af dat het al heel spectaculair of emotioneel moet worden om nog indruk te maken, en dus probeert iedereen dat. Overdrijving en uiterlijk gaan een hoofdrol spelen, want tijd voor inhoud is er toch niet. Alle hapjes en snapjes blijven losse korrels, tijd om verbanden te leggen heb je niet meer, tijd om iets te laten bezinken al helemaal niet meer. Ik als 47-jarige kan dan met alles wat ik al eens in een of andere vorm voorbij heb zien komen, af en toe nog zeggen :"been there, done that, got the t-shirt", maar een jonge puber moet volgens mij echt door de bomen het bos niet meer zien. Veel manieren om daaraan te ontsnappen zijn er niet. Je kunt een boek gaan lezen, je kunt de meest onverplichtende beeldschermvulling op TV opzoeken, je kunt geen gedachten maar onzinnige woordbytes gaan uitwisselen via MSN, en je kunt op straat gaan rondhangen. Niet uit verveling, al lijkt het daarop, maar uit pure wanhoop door overdosering.

Dat is mijn eigen conclusie. Bronnen heb ik er niet voor. Psycholoog ben ik niet. Wel ervaringsdeskundige (dat deskundig hoop ik dan) vader van twee pubers en een inmiddels adolescent, als "baas" van vakantiewerkende jeugd de afgelopen 15 jaar en als aankomend leraar. Ik hoor steeds minder vragen als "waarom is dit zus of juist zo" en steeds meer vragen als "waarom moet ik dat nou weer weten"

Samengevat: overmatig MSN gebruik en computerspellen spelen zie ik niet als een oorzaak, ik zie het als een gevolg. Het blijft lekker oppervlakkig, het HOEFT even niet.

Napoleon Dynamite citeerde:
dat MSN juist leidt tot een verhoogd niveau van sociale contacten. Anders gezegd, de bereikbaarheid wordt groter, de vriendenkring wordt groter.
Meer vrienden via MSN vind ik een drogreden. We hebben nauwelijks meer tijd voor één of twee echte vrienden, laat staan voor een stuk of twintig. Het blijven oppervlakkige "ships that pass in the night", tegenover wie geen verplichtingen gevoeld worden. Dat noem ik geen sociaal contact.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Sociale isolatie door electronisch speelgoed en Internet?

Meer vrienden via MSN vind ik een drogreden. We hebben nauwelijks meer tijd voor één of twee echte vrienden, laat staan voor een stuk of twintig. Het blijven oppervlakkige "ships that pass in the night", tegenover wie geen verplichtingen gevoeld worden. Dat noem ik geen sociaal contact.
Ik heb dan ook niks maar dan ook niks gezegd over de sterkte van de vriendschapsrelatie.

Wat je gewoon niet mag ontkennen is dat de informatiseringscultuur ervoor zorgt dat iedereen meer bereikbaar is. Je kan ook dingen vragen die meer face-saving zijn: niet in het gezicht maar over MSN vragen of je bv. verkering wilt. Je legt met andere woorden makkelijker contact. En contacten leggen is een belangrijke basis om meer mensen te kennen, en hoe meer mensen je kent, hoe meer vrienden je hebt.

De oorspronkelijk post had voor ogen dat mensen op internet geïsoleerd geraken. Ik veronderstel een omgekeerd verband. Ter verduidelijking: ik deed geen enkele uitspraak over "echte vriendschapsbanden"
maar vanuit welk gezichtspunt je het dan ook bekijkt, een zeer belangrijk deel van de betekenis en waarde van de verbale inhoud wordt dan toch door die non-verbale componenten bepaald. Voor de bezoekers van het psycholofie-forum heb ik dan ook een tip voor een onderzoek
Mijn post op Gray was eerder een aanvulling en een verduidelijking.

Ik heb nergens gezegd dat niet verbale gedragingen geen belangrijke communicatieve betekenis hebben. De fout die je niet mag maken is om elk niet verbaal gedrag als communicatief te beschouwen.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer