Het getal pi in het tweetallig stelsel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.379

Het getal pi in het tweetallig stelsel

Wie weet er voor mij een algoritme waarmee ik het transcendente getal pi van het tientallig stelsel in het tweetallig stelsel kan omzetten?

Via interpolatie met de hand lukt het me wel maar erg elegant is het niet. Het is nogal bewerkelijk en de kans op fouten is groot. Ik heb gemerkt dat je ongeveer 3.4 maal zoveel cijfers nodig hebt om dezelfde nauwkeurigheid te bereiken als in het tientallig stelsel.

Ik neem aan dat pi in het tweetallig stelsel ook transcendent is hetgeen betekent

dat er geen regelmaat in de volgorde van de cijfers kan zitten. Mijn resultaat tot nu toe is:

11.0010010000111111011010101000000100001 enzovoort. In dit rijtje kom ik tot 17 enen en 22 nullen. Maar die beide aantallen zullen uiteindelijk toch aan elkaar gelijk moeten worden, denk ik zo.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Het getal pi in het tweetallig stelsel

Maar die beide aantallen zullen uiteindelijk toch aan elkaar gelijk moeten worden, denk ik zo.
Waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: Het getal pi in het tweetallig stelsel

Ik denk dat hij bedoeld, dat op oneindig getallen (pi heeft toch oneindig getallen? of is dit nog niet bewezen?) de getallen zich evenredig zouden moeten verhouden. Gevolg hiervan is, bij een binair talstelsel, dat aantal 0 = aantal 1.

Leuk idee trouwens om in binair pi te schryven

Berichten: 226

Re: Het getal pi in het tweetallig stelsel

Ik heb gemerkt dat je ongeveer 3.4 maal zoveel cijfers nodig hebt om dezelfde nauwkeurigheid te bereiken als in het tientallig stelsel.
Je hebt ²log10 zoveel keer cijfers nodig, dus ongeveer 3,32192809488736234787031942948939 keer zoveel.

Een gemakkelijke manier om het gedeelte achter de komma om te zetten is:
  • verdubbel het getal
  • schrijf het cijfer vóór de komma op
  • gooi hetzelfde cijfer in de berekening weg
  • ga naar 1.
Voor hetzelfde geld kun je op deze manier naar elk talstelsel met grondtal n, als je "verdubbel" vervangt door "vermenigvuldig met n"

Reageer