Het verschil tussen magnetisch en elektrisch veld.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Het verschil tussen magnetisch en elektrisch veld.

Wat is nu precies het verschil tussen een elektrisch en een magnetisch veld. Ontstaat een magnetisch veld door bewegende ladingen?

En is een elektrisch veld gewoon de kracht die een elektron naar een proton trekt? Ik begrijp het niet helemaal.

Re: Het verschil tussen magnetisch en elektrisch veld.

Electriciteit is duaal aan magnetisme. Dat wil zeggen dat je met het een het ander hebt. Voor de eenvoud: elektrische krachten beschouw je als alles stil staat; ga je dan iemand bewegen dan krijg je magnetische krachten. De oorsprong van dit is moeilijk maar het heeft wel ermee te maken dat we in 4 dimensies leven x,y,z,t. Als t niet meedoet (statisch) dan is er alleen een elektrisch veld, zodra de tijd meedoet krijg je ook magnetisme. Je kan het bijvoorbeeld ook aan de maxwell-vergelijkingen zien; als dE/dt=0 dan is B (meestal) ook 0. Maar als dE/dt niet nul, dan ook B niet. Magnetisme is eigenlijk op een andere manier naar electriciteit kijken, namelijk vanuit een bewegend frame.

Een deeltje als het electron voelt dus beide. Staat een proton tov een electron stil dan kun je zonder ambiguiteit zeggen dat de electrische kracht het electron aantrekt, maar zodra ze gaan bewegen wordt het eigenlijk moeilijker. Het waterstof atoom ontstaat niet alleen maar door de elektrische wisselwerking, maar ook door de magnetische. Omdat de magnetische kracht loodrecht op de beweging werkt, is het effect wel anders, maar dat voert wel iets te ver. Als je hier meer over wilt weten, moet je eigenlijk een goed boek opzoeken wat electriciteit en magnetisme in de context van relativiteitstheorie uitlegt. Sterkte!

d/w

Berichten: 12

Re: Het verschil tussen magnetisch en elektrisch veld.

Een goed boek over elektriciteit en magnetisme is het boek van de auteur Griffiths. Ik weet niet meer precies de titel, ik geloof dat het "An introduction to electrodynamics" was

Verder valt er op de volgende site een diktaat over elektriciteit en magnetisme te downloaden en ook sheets van een college over E&M

http://www.nikhef.nl/~jo/em/index.html

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Het verschil tussen magnetisch en elektrisch veld.

Bedankt voor de link er staan leuke dingen op, ik denk dat ik dat boek van je ga lenen bij de bib, mijn afstudeeropdracht is namelijk ook over elektrostatica. 8)

Reageer