Bestaan zwarte gaten?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 1.404

Re: Bestaan zwarte gaten?

Dat weet ik. Maar dat doet voor het argument niet ter zake. Als je maar lang genoeg wacht (en de achtergrondstraling en massadichtheid voorbij A voldoende laag zijn geworden) zal meer straling en massa het systeem verlaten dan binnenkomen. Hoe je de systeemgrenzen ook definieert. Zolang deze maar eindig zijn.
Sorry, ik kan niet volgen. Wat wil je aantonen.
En ik heb het hier zeer nadrukkelijk over de waarnemingshorizon, niet over de singulariteit.
Maar goed, ik geloof niet in singulariteiten. De meeste natuurkundigen wel.
Heb je het nu over singulariteiten of de horizon?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Bestaan zwarte gaten?

Ik had het in het onderstaande verband over een singulariteit:
Een situatie met een relatief kleine rotatiesnelheid komt voor in de astrofysica, als zwarte gaten zoals wij ze kennen inderdaad bestaan. Het gaat dan om een systeem dat beschreven wordt met de Kerr-metriek. In dat geval kan de materie van de ineenstortende ster niet tot één singulair punt (=singulariteit) samenvallen vanwege het behoud van rotatie en er ontstaat dan een ringvormige singulariteit.
Ik weidde hier uit over een systeem dat enigszins lijkt op het gedachtenexperiment van Boaz. Ook de waarnemingshorizon van een Kerr-zwart gat heeft een bolvormige (en geen ringvormige) topologie, dus zou het onlogisch zijn voor mij, hier met singulariteit waarnemingshorizon aan te duiden. Ik snap de reden voor verwarring niet helemaal.
Heb je het nu over singulariteiten of de horizon?
Onze discussie ging over de waarnemingshorizon. De opmerking die ik tegen Boaz maakte ging over de singulariteit van een Kerr-zwart gat.

Iets heel anders dus.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Bestaan zwarte gaten?

Sorry, ik kan niet volgen. Wat wil je aantonen.
Dat de waarnemingshorizon zich nooit kan vormen, omdat de kritische massa voor de tijd dat deze zich voldoende heeft kunnen concentreren om de kritische dichtheid (en dus ontsnappingssnelheid c) te bereiken, is weggelekt.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Bestaan zwarte gaten?

Stephen Hawking (Cambridge)

- The information paradox for black holes

The Euclidean path integral over all topologically trivial metrics can be done by time slicing and so is unitary when analytically continued to the Lorentzian. On the other hand, the path integral over all topologically non-trivial metrics is asymptotically independent of the initial state. Thus the total path integral is unitary and information is not lost in the formation and evaporation of black holes. The way the information gets out seems to be that a true event horizon never forms, just an apparent horizon.
Ik vermaak me kostelijk.

Wat ik zei bleek dus te kloppen. vergeet ook niet dat er ook een "event horizon" bestaat in het dagelijkse leven, namelijk de begrenzing van de lichtkegels rondom waarnemers.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Berichten: 1.404

Re: Bestaan zwarte gaten?

Kun je de link van dar artikel doorgeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Bestaan zwarte gaten?

http://www.dcu.ie/~nolanb/gr17.htm

Helaas is er geen hyperlink naar de voordracht van Hawking zelf.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Bestaan zwarte gaten?

Update: hier een hyperlink naar een PDF document met de samenvattingen van alle voordrachten.

http://www.dcu.ie/~nolanb/GR17_Book%20Of%2...20Abstracts.pdf
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Bestaan zwarte gaten?

Hier is Hawking's tekst

Overigens hebben we hier ook al een topic over Hawking's lezing, dus misschien kunnen we daar beter verder gaan?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 1.404

Re: Bestaan zwarte gaten?

Ik vermaak me kostelijk.

Wat ik zei bleek dus te kloppen. vergeet ook niet dat er ook een "event horizon" bestaat in het dagelijkse leven, namelijk de begrenzing van de lichtkegels rondom waarnemers.
Ik denk dat Hawkings tekst weinig afdoet aan onze discussie.

Als ik het goed begrepen heb, zal de informatie, over het gehele leven van het zwarte gat gezien, wel teruggegeven worden en dus onstnapt er wel iets uit het zwarte gat en is de waarnemingshorizon maar schijnbaar.

Dit sluit echter niet uit (of zegt zelfs niets over) dat er een zwart gat en waarnemingshorizon (zij het tijdelijk) gevormd kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Bestaan zwarte gaten?

en laat dat nu net precies datgene zijn wat ik ook zeg.

De bijna-waarnemingshorizon naderen betekent een dermate grote tijdsdilatatie ondergaan dat dit in de praktijk neerkomt op een waarnemingshorizon.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Reageer