De loop van een kanon.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

De loop van een kanon.

Ik vraag me af van wat voor soort staal de loop van een kanon is gemaakt en dan bedoel ik de loop van een kanon die op een gepantserde tank zit.

Het zal wel geen gewoon staal 37 zijn denk ik, daar er nogal wat krachten op de wand van het kanon wordt uitgeoefend.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: De loop van een kanon.

Van een gelegeerde staalsoort

Er zal zeker Mangaan , molybdeen , chroom en nikkel in zitten.

Berichten: 416

Re: De loop van een kanon.

aadkr schreef:Van een gelegeerde staalsoort

Er zal zeker Mangaan , molybdeen , chroom en nikkel in zitten.
Als er mangaan, molybdeen e.d in zit, dan zou het betekenen dat de loop van zo'n kanon van roestvrij staal (RVS) is gemaakt. Of zie ik dat verkeerd?

Berichten: 582

Re: De loop van een kanon.

bats schreef:
aadkr schreef:Van een gelegeerde staalsoort

Er zal zeker Mangaan , molybdeen , chroom en nikkel in zitten.
Als er mangaan, molybdeen e.d in zit, dan zou het betekenen dat de loop van zo'n kanon van roestvrij staal (RVS) is gemaakt. Of zie ik dat verkeerd?
Om staal (roestvrij) te maken moet er zo'n 18% chroom in zitten.

De legeringselementen zijn nodig omdat er gewoon niet teveel koostof toegevoegd mag worden, daarom doen ze dat met metalen die in plaats komen van de anders te grote hoeveelheid koolstof.

Het fijne weet ik er ook niet van dat zou ik op moeten zoeken.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De loop van een kanon.

Probeer maar eens te zoeken met CrMoV-staal :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: De loop van een kanon.

En misschien nog een tip: Een tank heeft geen kanonsloop voor de kenners. Zij spreken van een schietbuis. Misschien handig om te weten voor zoektochten op Google of zo....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: De loop van een kanon.

Probeer eens een Duits Staal sleutel boek te vinden. Je vraagt je af waar kanonslopen van zijn gemaakt en praat dan over staal 37. Deze hebben niks, nada, nul met elkaar te maken. Er zijn meer dan 3000 verschillende staalsoorten in de markt. Daarnaast zijn er nog veel verschillende normen waarin deze staalsoorten zijn vastgelegd, o.a. DIN NEN ISO, ASME, API, ANSI en ga zo maar door.

Elke toepassing heeft zijn eigen staalsoort, hoge temperaturen, slijtvastheid, treksterkte, slagvastheid, lage temperaturen zijn van invloed op de keuze die gemaakt wordt. Ook chemische belasting kan van invloed zijn. Ik denk dat kanonslopen uit een forging (smeedstuk) zijn gemaakt. De metaal kristallen zijn dan gerold/gekneed in de ruwe vorm van een loop. Daardoor veel sterker dan dat je een loop uit een getrokken of gegoten stuk staal zou maken. Ook het boren van een loop is een vak apart, dit gebeurd met een zgn. gundrill. Dit is een boor die zichzelf leid door het voorafgaand geboorde gat. Een normale boor zou waarschijnlijk ergens halverwege de loop uit de zijkant lopen omdat deze op die afstanden niet te sturen is.

Het antwoord op je vraag ligt ergens achter een dikke stalen of digitale deur bij de fabrikant. Je krijgt de details nooit.

Berichten: 416

Re: De loop van een kanon.

Oliebaron schreef:Probeer eens een Duits Staal sleutel boek te vinden. Je vraagt je af waar kanonslopen van zijn gemaakt en praat dan over staal 37. Deze hebben niks, nada, nul met elkaar te maken. Er zijn meer dan 3000 verschillende staalsoorten in de markt.  Daarnaast zijn er nog veel verschillende normen waarin deze staalsoorten zijn vastgelegd, o.a. DIN NEN ISO, ASME, API, ANSI en ga zo maar door.  

Elke toepassing heeft zijn eigen staalsoort, hoge temperaturen, slijtvastheid, treksterkte, slagvastheid, lage temperaturen zijn van invloed op de keuze die gemaakt wordt. Ook chemische belasting kan van invloed zijn. Ik denk dat kanonslopen uit een forging (smeedstuk) zijn gemaakt. De metaal kristallen zijn dan gerold/gekneed in de ruwe vorm van een loop. Daardoor veel sterker dan dat je een loop uit een getrokken of gegoten stuk staal zou maken. Ook het boren van een loop is een vak apart, dit gebeurd met een zgn. gundrill. Dit is een boor die zichzelf leid door het voorafgaand geboorde gat. Een normale boor zou waarschijnlijk ergens halverwege de loop uit de zijkant lopen omdat deze op die afstanden niet te sturen is.  

Het antwoord op je vraag ligt ergens achter een dikke stalen of digitale deur bij de fabrikant. Je krijgt de details nooit.
Dat boren in die loop is ervoor dat er in de loop van die groeven zitten, die de kogel een draaiende beweging meegeeft, toch.

Maar nu nog wat, je zei dat staal 37 en schietbuizen niets met elkaar te maken hebben. Dat weet ik. Maar met staal 37 (ook wel pissebakkenstaal genoemd) wil ik aangeven dat de treksterkte van een dergelijke staalsoort 370N/mm2 is, dus als je een draad hebt waarvan de dwarsdoorsnede precies 1mm2 bedraagt, kan 370N, dus 37kg (vandaar st37, denk ik) hebben. Als de kracht meer is dan 370N, dan zal de draad bezwijken. En een draad waarvan de opp. van de dwarsdoorsnede 1mm2 is en gemaakt van st52 bijv, kan een kracht van 520N, of 52 kg hebben. Ik weet ook wel dat bijv. RVS over het algemeen weer een nog grotere treksterkte zal hebben dan de genoemde st37 en st52. Hardox-staal waar onderdelen van graafmachines zijn gemaakt hebben al gauw een treksterkte van 1200 of meer N/mm2. Dus zou je dat in feite st120 kunnen noemen? Hoewel dat niet zo genoemd wordt.

De sterkste staalsoorten die ik heb opgezocht via google hebben een treksterkte van zo'n 1800N/mm2, deze worden gebruikt voor doeleinden waarbij aan het materiaal zeer hoge eisen worden gesteld.

Dat is wat ik heb kunnen vinden over staalsoorten. Maar eigenlijk vraag ik mij dus af, de staalsoort waarvan de loop van een kanon, de schietbuis is gemaakt, wat is van dat materiaal de treksterkte in N/mm2??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De loop van een kanon.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De loop van een kanon.

Overigens: de nul die achter 'staal 37' hoort, wordt voor het gemak weggelaten. Luie werktuigbouwers dus :roll:

Het heeft dus niets met kilogrammen te maken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 416

Re: De loop van een kanon.

Jan van de Velde schreef:1,5% CrMoV staal: max 1250 MPa

http://www.corusgroup.com/file_source/Stat...ls/1_7734_5.PDF


Word dat voor schietbuizen gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De loop van een kanon.

google maar eens met artillery steel alloy of gun steel alloy of zo. Het grootste deel van de hits stuurt je richting chroom-molybdeen-vanadium staal. Maar dat probeerde ik je bijna 3 weken geleden al duidelijk te maken: :P

Geplaatst: Do 2 Mrt 06, 20:36 Onderwerp:
Probeer maar eens te zoeken met CrMoV-staal  
Ook die term CrMoV geeft leuke hits...... En vaak weer de militaire kant op.

IF IT WAGGLES LIKE A DUCK, AND QUACKS LIKE A DUCK, IT'S MOST PROBABLY A DUCK.... :roll:

Of ze voor schietbuizen 1,5 % gebruiken? Kan best een ander percentage zijn. Ik ben geen wapentechnicus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: De loop van een kanon.

Waarom is voor jou de treksterkte van een loop zo belangrijk. Ik denk zelf dat deze helemaal niet zo reuze hoog hoeft te zijn. Je hoeft bij een loop vaak niet op het gewicht te denken, dus kun je vrijwel elke wanddikte kiezen. Waar ik versteld van sta is dat een melkbus, gesoldeerd van pisbakkenstaal, de explosie van carbit kan doorstaan en het deksel ca. 200 meter weg kan schieten. (www.sgm.nl)

De kerfslagwaarde lijkt mij bij koude temperaturen o.a. wel zo belangrijk als een treksterkte. Met een enorme treksterkte gaat in de meeste gevallen dit getal naar beneden. Erg lastig als de loop voor de tank weg donderd als je bij elfsteden weer een schot lost. Ik denk dat een loop behoorlijk taai moet zijn (kerfslagwaarde is een behoorlijke indicator hiervoor)

Reageer