Springen naar inhoud

Evolutie van ge´soleerde groep in nieuwe omgeving

• Log in om te kunnen reageren

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2006 - 21:08

edit mod(ikzelf): afgesplitst op verzoek uit http://www.wetenscha...n...333b4a13665[/i]

Ik vraag me zowiezo af, zijn neger bruin omdat ze daardoor een fysiek voordeel hadden in warme gebieden of is dit door natuurlijke omstandigheden. zal het eens opzoeken voor de lol

Zijn warme gebieden geen natuurlijke omstandigheden dan? :roll:

ik vind dit soort onderzoek altijd een beetje nikszeggend. Ik weet niet wat ik met die informatie aanmoet.
Appareo decet nihil munditia?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ariekanarie9

ariekanarie9

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2006 - 21:17

Je antwoord te snel :roll: :P had er al een heel topic over gevonden namelijk: http://www.wetenscha...c=18270&start=0

Ik spreek me idd tegen. Ik bedoelde als je 100 donkere mensen zou overbrengen naar bijvoorbeeld scandinavie. En deze hebben in de hedendaagse wereld alleen kinderen met elkaar. Zouden achter achter kinderen van deze mensen (maar met nog steeds geen inbreng van blanke mensen) uiteindelijk blank worden ?

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2006 - 21:21

achter achter kleinkinderen niet, daar gaan wel heeel erg veel generaties overheen. Maar volgens de evolutie-theorie zouden uiteindelijk de nakomelingen steeds blanker worden, omdat dat meer voordeel heeft in ScandinaviŰ, dat klopt ja.

ariekanarie9

ariekanarie9

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2006 - 21:30

Ja maar is dat nog wel zo. Ik dacht dat die evolutie theorie kwam omdat deze mensen succesvoller waren toendertijd. Tegenwoordig met alle medicijnen en het luizeleventje wat we leiden maakt het toch niet meer uit of je in scandinavie of een rijk gebied in een warm land leeft?

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2006 - 22:13

Ik denk wel dat er uitdagingen overwonnen moeten worden om verder te komen. Als het niet nodig is, gaat het lichaam er niks aan doen, ik denk dat je dat ook wel kunt extrapoleren naar het grote plaatje van een evolutie.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2006 - 23:17

Ik denk wel dat er uitdagingen overwonnen moeten worden om verder te komen. Als het niet nodig is, gaat het lichaam er niks aan doen, ik denk dat je dat ook wel kunt extrapoleren naar het grote plaatje van een evolutie.

Ik denk niet dat het te maken heeft met: 'je lichaam wordt te lui'. Je lichaam zorgt niet voor evolutie, maar de omstandigheden zorgen voor de evolutie.

Een kikker die bijvoorbeeld geboren wordt met kleine zwemvliezen zal minder kans hebben om te overleven, laat staan om zich voor te planten. I.t.t. kikkers met grotere zwemvliezen tussen de poten hebben ze dus minder kans om te overleven, waardoor er meer kikkers zullen komen met lange zwemvliezen, en uiteindelijk zullen de korte uitsterven.

Die negers (wat trouwens een scheldwoord is) zullen dus niet blank worden ...

Natuurlijk zijn medicijnen e.d. niet goed voor de evolutie van de mens. De mens blijft inderdaad gewoon evolueren. Maar het recht van de sterkste is grotendeels weg, medicijnen zorgen er namelijk voor dat zelf zwakkere mensen in staat zijn om zich voort te planten. Zelf gehandicapte mensen (niet kwetsend bedoeld) krijgen vandaag de dag kinderen, wat zeker niet meer zorgt dat alleen de beste kwaliteit van groep mensen in leven blijft en zich voor plant.

Wat het effect later zal zijn zal wel niemand kunnen zien, en of het echt verschil zal maken voor de evolutie van de mens betwijfel ik soms wel. Maar wat er wel zeker is, dat is dat die negers nooit blank zullen worden. (mss worden ze wel een beetje bleker vermits ze niet meer zo vaak in de zon lopen, maar de genetische pigmentatie zullen ze zeker behouden)

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2006 - 23:39

ik gebruik het lichaam hierin als verkleind model voor een evolutie. Als blijkt dat de soort er baat bij heeft om blank te "worden", d.w.z., lichter getinte negers hebben meer overlevingskansen in scandinaviŰ dan de donkerder getinten, zal die idd mettertijd gaan overheersen. Dat is een onuitvoerbaar gedachten experiment, en ik denk dat dat de uitkomst is: uiteindelijk zal de pigmenthoeveelheid afnemen, omdat daar een evolutionair voordeel in schuilt. Dit proces duurt natuurlijk wel ettelijke eeuwen.

(waar ik vandaan kom is een neger synoniem voor een donker getint iemand van afrikaanse origine, ik zou, naast kleurling(te algemeen), geen politiek correcte benaming weten)

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2006 - 23:49

Dat is een onuitvoerbaar gedachten experiment

Idd, en het is ook een gedachtengang die in de huidige stand van zaken helemaal niet meer opgaat. Ook al zijn de huidige omstandigheden niet meer 'natuurlijk', toch behoren ze tot de huidige evolutie. En door de huidige evolutie in de medische wereld, voedselwinning, welvaart etc is het nu zo dat kleurverschillen niks meer uitmaken, dus wat jij vertelt als verhaal is eigenlijk 1 van de 100den mogelijke evoluties.

Ik denk dat deze vraag een beetje een vraag is als: Wat als m'n moeder nu niet geboren was ...

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 10:04

Een donkere huid beschermt goed tegen heftige zon (huidkanker etc); vandaar dat de menselijke oorsprong donker gekleurd is. De overmaat aan pigment is echter wel een belemering bij de door zonlicht beinvloede vitamineaanmaak in je huid; in gebieden waar zeer veel zon is is dat geen probleem maar in bijv. ons zielige landje met dat waterige zonnetje zal iemand met minder pigment een klein voordeel hebben. En er is niets meer nodig dan een klein voordeel om de allelfrequentie in een populatie te veranderen.

Hoe snel dat soort processen gaan heeft te maken met een heleboel factoren; hoe is de initiele samenstelling en verhouding van allelen; hoe groot is de groep etc. etc.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2006 - 11:13

Gezien wij met vitamine D verrijkte margarine op onze lunch smeren, verwacht ik niet dat men een tekort zal krijgen. Ondanks ons waterige zonnetje..
Zet evolutie dan toch door? If so: waarom wel? We hebben immers geen tekort aan vitamine D.
(ik ga er gemakshalve even van uit dat iedereen margarine gebruikt, wat natuurlijk niet zo is..)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 11:47

Gezien wij met vitamine D verrijkte margarine op onze lunch smeren, verwacht ik niet dat men een tekort zal krijgen. Ondanks ons waterige zonnetje..
Zet evolutie dan toch door? If so: waarom wel? We hebben immers geen tekort aan vitamine D.

Op zich zou dan de selectiedruk wegvallen waardoor de uitkomst dan helemaal onbekend is. Beginsituatie (qua verdeling etc.) heeft dan helemaal een grote invloed; bijv als er in je startpopulatie een hoog percentage allel x hebt en x schijnt y te veroorzaken etc. etc. We houden altijd de 'gewone' als mutatie en genetic drift; hoewel snelle grote veranderingen niet te verwachten zijn.

Overigens zijn er naast vit.D vast ook nog andere zaken; winter depressie wordt niet opgelost met vit.D preparaten maar met licht therapie. Licht doet meer dan je weet (schijnbaar).

(ik ga er gemakshalve even van uit dat iedereen margarine gebruikt, wat natuurlijk niet zo is..)

Precies :roll: Gemakshalve kan je een hoop 'into oblivion' reduceren en versimpelen; dit zegt echter niks over het daadwerkelijke proces.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

jebevers

jebevers

• >100 berichten
  • 169 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2007 - 13:21

Veel mensen beweren dat wij geŰvolueerd zijn tot de mens die we nu zijn en dieren tot de dieren die ze nu zijn. Maar voor veel mensen houdt evolutie bij de mens van nu op, omdat we nu zoveel bedenken. Het is waar dat wij nooit vleugels zullen ontwikkelen middels natuurlijke selectie en survival of the fittest. Dat duurt voor ons te lang. Wij vinden vliegmachines uit. Maar daarmee (en met alle andere uitvindingen en ontdekkingen als vitaminepillen) staan we niet ineens buiten de evolutie. De biologische evolutie -

intermezzo: evolutie interpreteer ik als ontwikkeling en zie ik in meest algemene zin. Alles kan ontwikkelen tot diverse soorten, waarbij krachten en processen herkenbaar zijn als uitsterven en voortbestaan, survival of the fittest, natuurlijke selectie. Bij biologische evolutie bedoel ik dan ook nadrukkelijk Darwins uitgedachte evolutieleer, die voor sommigen theorie, voor anderen flauwekul is. Chemische evolutie bestaat in mijn opinie ook, waarmee ik het elementenmodel van (potver, naam vergeten) kan verklaren. Evolutie zoals ik het interpreteer zie ik evengoed terug in de ontwikkeling van talen, maar ook bij geloofsovertuigingen en godsdiensten. Maar dit terzijde.

- waarbij het allemaal draait om voortplanting en dus om de genetische overdracht van eigenschappen, heeft baat bij een hoge selectiedruk. Opvallende kenmerken komen dan duidelijker in een soort tot uiting, daar minderaangepasten uitsterven. Wanneer de selectiedruk laag is, is de diversiteit veel hoger. Het voortbestaan van eigenschappen is dan veel minder zichtbaar, veel minder in het oog springend. Maar dat wil nog niet zeggen, dat de mens naast de evolutie staat en er niet meer aan mee doet. In zekere zin worden mensen in het Noorden over het algemeen langer dan in het zuiden. Groningers naast Limburgers, maar ook Noren naast Italianen. Zolang we niet een onderscheid maken, hebben we het nog over ÚÚn en dezelfde mens. (zeker biologisch gezien, aangezien ze nog in staat zijn samen vruchtbare nakomelingen te krijgen, maar ook dat is niet altijd hÚt criterium om soorten uit elkaar te houden) Maar als Noren en Italianen om wat voor reden ook, werkelijk van elkaar gescheiden raken, dan zou na enige tijd wel degelijk weer van geŰvolueerde ondersoorten van de Mens gesproken kunnen worden. Nee, Homo sapiens hoeft heus niet te denken dat ie niet aan evolutie mee doet.
een echte gnoe die zegt geen boe zoals een koe maar gnoe

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures