Springen naar inhoud

Het proton en neutron met hun lange halfwaardetijd

• Log in om te kunnen reageren

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2006 - 23:30

Ik vroeg me af waarom een proton en neutron zo'n lange halfwaarde tijd hebben.

Ik bedoel ,ik weet dat bij verval van deeltjes het een voor de halfwaarde tijd een cruciale rol speelt door welke kracht zo'n deeltje nou vervalt.

Een deeltje dat onder de sterkekracht vervalt
bijvoorbeeld:
LaTeX ]
omdat dit door de sterk(st)ekracht gebeurd duurt dit maar iets in de trant van 10-22 seconde

invergelijking tot iets dat vervalt door de zwakkekracht bijvoorbeeld:
LaTeX
omdat dit via de zwak(ste)kekracht gebeurd duurt dit iets in de trant van 10-10 seconde

Maar het vervallen van een neutron wat duidelijk via de zwakkekracht word bewerkstelligt (er komt een W- boson bij kijken en er ontstaan leptonen) en toch duurt het iets van een kwartier/tienminuten voordat het vervalt, en niet de door mijn verwachtte 10-10 seconde.
Hoe komt dit?
en een proton maakt het helemaal bont

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 16:40

Goeie vraag. Precies dezelfde vraag heb ik ook laatst gesteld aan mn docent. (Waarom het neutron zo lang leeft).
Het komt erop neer dat de marge van de zwakke kernkracht erg groot is voor verschillende verval processen.
In het geval van neutron verval is de beschikbare faseruimte voor het proton en leptons, erg klein (omdat de beschikbare kinetische energie zo klein is). De kans op verval in die kleine marge van mogelijke faseruimtecoordinaten is dan ook erg klein.
Wat betreft het proton. De levensduur is zo groot vanwege baryonnummer behoud. Er is geen ander baryon mogelijk waarin het proton kan vervallen.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 17:04

In het geval van neutron verval is de beschikbare faseruimte voor het proton en leptons, erg klein (omdat de beschikbare kinetische energie zo klein is). De kans op verval in die kleine marge van mogelijke faseruimtecoordinaten is dan ook erg klein.  

Hmm,
Faseruimte? wat houdt dat begrip in?
En hoezo is de beschikbare kinetische energie zo klein?(komt dat omdat een neutron niet veel zwaarder is dan een proton?)
Wat maakt het uberhaupt uit of ze kinetische energie kunnen hebben?

Zelf had ik al een keer een vae verklaring bedacht:
Omdat een neutron niet veel zwaarder is dan een proton zet de natuur niet echt drang achter het verval proces. omdat de entropie niet flink toeneemt door het verval. Maar toch blijf je met deze verklaring dan zitten waarom de zwakkewisselwerking niet gewoon zijn werk doet binnen de "beloofde" 10-10 sec.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures