diesel in benzinemoter

Moderators: jkien, Xilvo

diesel in benzinemoter

Hoi, ik vroeg me af in welke verhouding diesel kwaad kan in een benzine moter. Ik heb zelf 0,7 liter diesel getankt toen ik er achter kwam dat het diesel was :shock: . Toen volgegooit (55 liter benzine) dus de verhouding is ongeveer 1:80.

Kan dit kwaad?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: diesel in benzinemoter

Je motor zal vast eerder vuil worden, (tijdelijk) minder optimaal lopen, maar echte schade?

Omgekeerd (een beetje benzine bij veel diesel in een dieselmotor) was er zeker niets om je ongerust over te maken.

Afijn, je zal het de komende tijd vanzelf wel merken! De meeste benzinestations waren je behulpzaam geweest bij het weghevelen van de diesel, dat is in elk geval veiliger.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: diesel in benzinemoter

In de ANWB-gids voor op vakantie las ik dat diesel in een benzine-motor niet kan, een beetje benzine in een diesel wel. Maar dat is dus afhankelijk van de hoeveelheden. Ik denk dat je beter de diesel eruit had kunnen (laten) halen.-

Re: diesel in benzinemoter

Ik zou de brandstof eruit halen of iig een garage navragen. Benzine heeft een bepaald octaangehalte om niet voortijdig te ontbranden (hoge ontbrandingstemperatuur) terwijl diesel juist een lage ontbrandingstemperatuur heeft. Er kan dus detonatie optreden (door het voortijdig ontbranden van de diesel kan de benzine ook voortijdig ontbranden) wat zeer schadelijk voor een motor is. Tevens kan het injectiesysteem problemen krijgen met diesel; diesel heeft een hogere viscositeit waardoor er minder geinjecteerd wordt en het mengsel arm wordt, ook weer met mogelijk schade tot gevolg.

Moet ik wel zeggen dat 1:88 erg weinig is, vandaar misschien eerst even aan een garage vragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: diesel in benzinemoter

Ja zoals "Gast" al schreef, heeft het veel met het soort auto te maken.

Zit er een envoudige carborateur op en is het qwua motor ook niet het

hoogst gecompliceerde, dan zou ik gewoon lekker doorrijden,

hooguit dat starten wat moeilijker gaat en er (deze tank-inhoud)

wat meer en zwartere rook uit je uitlaat komt.

Verder verwacht ik dat het zelfreinigende karakter van bezine naarmate

je weer gewoon 100% hebt getankt verder het werk wel doet.

Misschien is het slim om bij de volgende beurt je bougie's eens te

vervangen. Ook kun je daaraan (bougie's) wel zien of het überhaupt uitgemaakt

heeft.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: diesel in benzinemoter

Geen enkel probleem naar mijn idee. De mengverhouding is wel zó laag dat er geen merkbaar effect zal optreden op wat voor manier dan ook.

Bij dezelfde verhouding andersom (benzine in dieselauto) voorzie ik ook nog geen probleem. Als de mengverhoudingen minder worden denk ik echter dat de diesel eerder schade zal krijgen. De benzine auto zal op een gegeven moment gewoon niet meer willen lopen doordat het mengsel niet meer ontbrand (veel te lage compressie/temperaturen in benzine motor) maar de brandstofpomp van de diesel zal snel kapot lopen door gebrek aan smering (loopt in de diesel, hetgeen een smerende werking heeft, in tegenstelling tot benzine...)

Maar is er uiteindelijk nog een merkbaar effect geweest?

Re: diesel in benzinemoter

ik werk zelf bij een benzinestation, er zijn regelmatig klanten die fout tanken. wij zeggen tegen klanten dat er een maximale afwijking van 10% mag zijn, dit is wat mijn baas mij vertelde. verder nooit klachten over gehad. dat veel benzinestations het er weer voor je uithalen is grote onzin, er zijn er maar een paar die dat doen. de anwb komt er wel voor langs om hem leeg te pompen, daar hebben ze speciale auto's voor

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: diesel in benzinemoter

Zo'n klein beetje diesel kan absoluut geen kwaad. Misschien dat de auto idd een beetje gaat roken, maar alles brandt vanzelf weer schoon.

Als je weer een litertje of 10-20 kan bijtanken zou ik wel van de gelegenheid gebruik maken om extra te verdunnen.

Een pompstation dat je tank weer leegpompt?

Ik zou er geen weten die dat kan/doet.

Grtz,

Ton

Berichten: 717

Re: diesel in benzinemoter

Geeft het geen problemen met de katalysator?

Re: diesel in benzinemoter

Anonymous schreef:Ik zou de brandstof eruit halen of iig een garage navragen. Benzine heeft een bepaald octaangehalte om niet voortijdig te ontbranden (hoge ontbrandingstemperatuur) terwijl diesel juist een lage ontbrandingstemperatuur heeft. Er kan dus detonatie optreden (door het voortijdig ontbranden van de diesel kan de benzine ook voortijdig ontbranden) wat zeer schadelijk voor een motor is. Tevens kan het injectiesysteem problemen krijgen met diesel; diesel heeft een hogere viscositeit waardoor er minder geinjecteerd wordt en het mengsel arm wordt, ook weer met mogelijk schade tot gevolg.

Moet ik wel zeggen dat 1:88 erg weinig is, vandaar misschien eerst even aan een garage vragen.


Juist niet, diesel onsteekt trager dan benzine. Benzine kun je met een vonkje aansteken, terwijl er bij diesel wel iets meer voor nodig is. Geen probleem dus, en al helemaal niet wanneer je motor erg warm is, loopt deze mischien nog wel beter doordat de klopsensor later ingrijpt.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: diesel in benzinemoter

Bij dezelfde verhouding andersom (benzine in dieselauto) voorzie ik ook nog geen probleem.


Sterker nog, bij extreem koud weer word wel eens aangeraden om wat

benzine bij de diesel te tanken, dit om het "vlokken" van de diesel te

voorkomen. Maar kompleet de tank vol gieten met benzine bij een

dieselmotor betekend het einde van je motor. De verstuivers enwat al

niet meer. Andersom kun je dit wel, de diesel in een benzinemotor zal

geeneens ontbranden.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 17

Re: diesel in benzinemoter

ik denk ook niet het iets uitmaakt ik denk zelfs dat je er heel weinig van zult merken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: diesel in benzinemoter

terwijl diesel juist een lage ontbrandingstemperatuur heeft. Er kan dus detonatie optreden (door het voortijdig ontbranden van de diesel kan de benzine ook voortijdig ontbranden) wat zeer schadelijk voor een motor is.
Hier twijfel ik aan en wel omdat diesel juist niet tot ontbranding zal komen in een benzinemotor, omdat de temperaturen naar mijn idee niet hoog genoeg worden. Daarbij is de compressieverhouding van een benzinemotor niet voldoende om diesel te doen ontbranden. Misschien dat het wel tot ontbranding komt als de benzine tot ontbranding komt.

Ik denk dat het effect van een beetje diesel in een benzinemotor niet zo groot is. Een optredend effect zou kunnen zijn dat je een nabrandend mengsel hebt. = 'fik in je uitlaatspruitstuk' omdat diesel langzaam verbrand, terwijl je een relatief hoogtoerige motor hebt (geschikt voor benzine) ..hoogtoerig naar diesel-standaard. De diesel is nog aan het verbranden als het al langs de uitlaatklep uit de cilinder ontsnapt. Dit kan schade aan je kleppen en zittingen geven omdat ze te heet kunnen worden.

Dit er vanuit gaande dat diesel tot ontbranding komt in de verbrandingskamer.

Dan nog de roetvorming die wel eens neer kan slaan op kleppen en misschien de katalysator.. aan de andere kant wordt dit allemaal weer heet genoeg om schoon te worden denk ik.

Maar.. zo'n klein beetje lijkt me geen enkel probleem :wink:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: diesel in benzinemoter

peter schreef:Hoi, ik vroeg me af in welke verhouding diesel kwaad kan in een benzine moter. Ik heb zelf 0,7 liter diesel getankt toen ik er achter kwam dat het diesel was :shock: . Toen volgegooit (55 liter benzine) dus de verhouding is ongeveer 1:80.

Kan dit kwaad?
nee in de winder kan dat zeker geen kwaat wand diesel is vetter dan benziene dus blijft alles wat in de moter zit wat vetter en dus start de motor beter :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: diesel in benzinemoter

nee in de winder kan dat zeker geen kwaat wand diesel is vetter dan benziene dus blijft alles wat in de moter zit wat vetter en dus start de motor beter  :wink:
Sorry, maar is dit grappig bedoeld? Post dan gewoon niks; hier heb je niks aan.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Reageer