Springen naar inhoud

Waarom vinden we zout zo lekker?

• Log in om te kunnen reageren

Kluizenaar

Kluizenaar

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2006 - 14:45

Geruime tijd al vraag ik me af hoe het eigenlijk komt dat zoveel mensen - waaronder ik zelf ook - zo'n ontzettende "zouthonger" hebben. Ons lichaam heeft zout nodig, echter maar een fractie van wat de meeste mensen binnen krijgen. In onze maatschappij kan je onmogelijk zouttekort krijgen, want het zit werkelijk overal in. We krijgen veeleer veel te veel zout binnen. Zelfs wilde dieren kunnen moeilijk zouttekort krijgen, want er zit van nature al zout in veel dingen, vooral in vlees en vis.

Er moet toch een reden zijn waarom zout veel lekkerder smaakt dan het zou moeten. Is het evolutionair een voordeel van zoutig te houden? Zou een mens in de prehistorie die zout vies smaken vind minder kans hebben te overleven dan iemand die er verlekkerd op is?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2006 - 14:52

Ik weet wel dat plantenetende zoogdieren, zoals koien, schapen en herten ook dol zijn op zout. Ze krijgen vaak (als het vee is) een blok zout om aan te likken.

Misschien is het een aanwijzing dat wij gedurende onze ontwikkeling ook voornamelijk planteneters geweest zijn? (Of fruit en insecten. Ik vermoed dat de meeste insecten ook weinig zout bevatten.) Maar dat is natuurlijk slechts een hypothese.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2006 - 15:39

Er moet toch een reden zijn waarom zout veel lekkerder smaakt dan het zou moeten. Is het evolutionair een voordeel van zoutig te houden? Zou een mens in de prehistorie die zout vies smaken vind minder kans hebben te overleven dan iemand die er verlekkerd op is?

het voorkomt uitdroging, voldoende vocht is van levensbelang.

TheClimbingDutchman

TheClimbingDutchman

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2006 - 18:39

dat kwam ook bij mij het eerste op, maar bijvoorbeeld beren gaan veel zuiniger met hun vocht om dan mensen.

dat zal zijn omdat wij minder vaak uitdrogen.

zout heeft iets te maken met de bloeddruk regeling.
en misschien is het zo dat beesten met een dubbele bloedsomloop meer bloeddruk nodig hebben..

groetjes remi

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures