Wat is energie

Moderators: jkien, Xilvo

Gesloten
Berichten: 717

Wat is energie

We hebben het altijd makkelijk over energie. Maar wat is nou energie? Warmte is energie, beweging is energie, etc, etc.

Energie gaat nooit verloren.

Massa is energie en vv (E=mc^2)

Maar wat is energie?

Als ik waterstof en zuurstof bij elkaar gooi en er ontstaat een reactie, dan komt daar een hoop energie bij vrij. Wat voor energie? Draaien de elektronen op eens op halve snelheid om de kern? Ik heb nog steeds dezelfde atomen met hetzelfde aantal protonen/neutronen/elektronen maar toch heb ik ook een bult energie? Waar komt dat vandaan en wat gebeurt er mee?

Ik eet, verteer, en mik de hele boel weer in de pot. Heb ik dan net zoveel atomen naar buiten gewerkt als ik naar binnen heb gewerkt? Waar haal ik dan mijn energie uit? Ik denk, ik beweeg, ik ben warm, bergen energie! Alles wat ik heb verbruikt is uiteindelijk voornamelijk omgezet in warmte.

Dus energie is warmte? Of eigenlijk, energie is beweging? Trilling van atomen, snelheid van elektronen? Dus in mijn lichaam onttrek ik op raadselachtige manier de bewegingsenergie van mijn voedsel. Ik ben dus gewoon een interessante warmtewisselaar?

Heeft iemand een zaklamp of een lucifer? Ik tast in het duister!

Berichten: 88

Re: Wat is energie

We kunnen de verschijnselen beschrijven van energie en daarmee rekenen, maar wat energie nou daadwerkelijk is weet niemand.

Berichten: 717

Re: Wat is energie

niemand? Dat zijn er niet veel. Jammer, iemand misschien nog een filosofische/theoretische inslag?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Wat is energie

Euh theoretisch en filosofisch niet zo zeer, maar ik kan wel nog wat op die pot ingaan...

Niet alles wat je binnenspeelt komt er langs achter weer uit, ook een deel wordt uitgeademd (de C van CO<sub>2</sub>) of blijft in je hangen om je lichaam op te bouwen en wordt als het versleten is als pis afgevoerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is energie

Zie hier
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 717

Re: Wat is energie

Heeeeee, het topic bestaat reeds! Tsje, nou gooi deze dan maar op slot ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat is energie

Inderdaad, deze gaat op slot. Jullie kunnen hier verder gaan:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=1833
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gesloten