Sterven van ouderdom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 742

Sterven van ouderdom

Hoe gaat dat precies in zijn werk? Ik bedoel dan niet het aftakelingsproces van ouder worden maar de doodsoorzaak. Gewoon hartstillstand? (en welke zijn de mogelijke oorzaken daarvan?) Of zijn er meerdere mogelijkheden waaraan onze oudjes "vanzelf" doodgaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Sterven van ouderdom

Als je ouder wordt, daalt de 'refresh-rate' van je cellen. Normaal gesproken gaan cellen na een tijdje dood omdat ze 'op' zijn. Die cellen delen zich, zodat nieuwe de taak van de oude over kunnen nemen.

Een voorbeeld hiervan is je huid; je vernieuwd de bovenste laag constant omdat de buitenste laag verslijt. Lager liggende cellen delen en daarvan gaat er een dood om ze je buitenste laag huid te vormen.

Het tempo van deze vernieuwing neemt af als je ouder wordt.. zo simpel is het.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 159

Re: Sterven van ouderdom

Ga maar eens op internet op zoek naar telomeren, als je er meer over wilt weten. Telomeren zijn de 'uiteindes' van de chromosomen. Als die korter worden, kan dat problemen gaan opleveren. Er zijn allerlei theorieen over, maar mogelijk heeft het ook wat maken met het langer of korter overleven van cellen...

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Sterven van ouderdom

kankercellen maken zelf ook een stofje aan: iets met tele........ en die plakt telkens een telomeer aan een dna strengel. dus die cellen zullen zolang ze dat stofje hebben het eeuwige leven hebben. en met testen op vliegen bleek (geloof ik weet dus niet zeker) dat die vliegen tot nu toe al 3 keer zo lang leefde. eet iemand hier meer over mischien???

Berichten: 717

Re: Sterven van ouderdom

dat die vliegen tot nu toe al 3 keer zo lang leefde
Dat lijkt me heel sterk. Maar kankercellen hebben inderdaad het eeuwige leven. Als je kankercellen op kweek zet en regelmatig nieuwe voeding geeft blijven ze delen.

Er is ook nog een soort kwal die het eeuwig leven heeft. Meer een soort poliep eigenlijk. Een embryo achtig dingetje groeit uit tot kwal om op het eind van zijn leven het proces om te keren. Uiteindelijk eindigt de kwal weer als een embryo-achtig-dingetje. Maf hoor! Maar zijn cellen gaan weer terug naar het stamcel'formaat'.

Berichten: 8

Re: Sterven van ouderdom

Moleculair bioloog prof.dr. Ronald Plasterk, zegt dat veroudering niet alleen samenhangt met de lengte van de chromosomen. ,,Telomerase brengt het eeuwige leven niks dichterbij.''

Zie ook http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ndpost&pid=2799

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Sterven van ouderdom

wel vrij cynisch :shock:

kankercellen hebben het eeuwige leven, maar het is een frequent voorkomende dodelijke ziekte ;)
True knowledge is knowing that you know nothing

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Sterven van ouderdom

'k heb ook wel eens gehoort dat je hart een bepaald aantal keren slaat,

en dan er langzaam mee ophoud. bv. 1 miljard keer. dat dit bij alle zoogdieren zo is, maar dat bv. het hartje van muizen véél sneller klopt.

en bij bv. olifanten weer trager is dan bij mensen.

Wie weet hier meer van?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 159

Re: Sterven van ouderdom

Ik schreef:Moleculair bioloog prof.dr. Ronald Plasterk, zegt dat veroudering niet alleen samenhangt met de lengte van de chromosomen. ,,Telomerase brengt het eeuwige leven niks dichterbij.''

Zie ookhttp://www.wetenschapsforum.nl/invision/index. ... t&pid=2799
Klopt. Plasterk is volgens mij trouwens nog geen prof, maar dat terzijde. Wat wel vaststaat is dat er qua biologische klok een enorm pakket genen actief is. En er vindt ook geprogrammeerde celdood plaats (apoptose), gereguleerd door deze genen. En als op een gegeven moment deze pathways harder gaan lopen dan de regeneratie, dan kun je nog zo goed voor je chromosoom-uiteindes zorgen, maar daar helpt dan geen lieve moedertje meer aan :wink: laat staan telomerase :wink:

En over dat het hart een vast aantal keren slaat is een fabeltje; Het is volgens mij ooit bedacht als een soort ezelsbruggetje, waar je van kunt afleiden welk dier langer zal leven, een muis of een olifant (maar dat gaat lang niet altijd op!)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Sterven van ouderdom

woodstock schreef:'k heb ook wel eens gehoort dat je hart een bepaald aantal keren slaat,

en dan er langzaam mee ophoud. bv. 1 miljard keer. dat dit bij alle zoogdieren zo is, maar dat bv. het hartje van muizen véél sneller klopt.

en bij bv. olifanten weer trager is dan bij mensen.

Wie weet hier meer van?
Dit komt van midas dekkers. En hij volgens hem klopt het redelijk alleen niet voor de mens! Die zou dan maar 45 worden!

Berichten: 159

Re: Sterven van ouderdom

Ah, daar kende ik het van, Midas Dekkers!

Maar er zijn meer soorten waar het niet voor klopt; schildpadden en papegaaien leven veel te lang, volgens die theorie... en sommige insecten zouden na het pop-stadium dood uit hun cocon moeten vallen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Sterven van ouderdom

hebben insecten een hart???

Berichten: 159

Re: Sterven van ouderdom

Sorry ik haal wat dingen door elkaar; maar er is toch ook een verhaal over hoe groter hoe ouder het beestje wordt?

Re: Sterven van ouderdom

ik heb een keertje ergens gezien *gekoof op discovery) dat iemand aan het experimenteerden was op vliegen en later ook op muizen enzo met voedsel

zijn theorie was dat als je genoeg at om te leven maar niet meer, allees uitgebalanceerd eten dat je lichaam dan automatisch langzamer zou gaan verteren omdat er eigenlijk te weinig voedsel is, al je procecessen vertragen en je 1,5 tot 2x zo oud zou worden bij muizen enzo werkt het hij is ook zelf met zo'n dieet bezig en zijn dochter ook dus wie weet... hij denkt dat de mens dan 165 zou kunnen worden maar je hebt dan wel altijd een kleinhongergevoel, wat ik zelf niet zou willen voor 50 jaar extra ik snoep graag dus dan maar geen 165...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Sterven van ouderdom

Deze geeft zijn muizen en vissen te weinig eten. Muizen zouden 40% langer leven en vissen 300%. Ik weet niet hoe ernstig de man is.

http://www.walford.com/
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Reageer