snedemethode van Ritter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

snedemethode van Ritter

Hallo.

Ik ben voor school bezig met een opdracht om staafkrachten in een constructie te berekenen. Het is de bedoeling dat ik dit met de snedemethode van Ritter doe.

Zelf heb ik hier nog nooit van gehoord en een duidelijke uitleg heb ik er ook niet bij gekregen. Wel werdt het als moeilijk bestempeld voor een doorsnee werktuigbouwkundige Mbo Student. :wink:

Op internet heb ik weinig informatie over deze methode kunnen vinden en ook in de boeken heb ik vrij weinig kunnen vinden.

Iemand die me een uitleg kan geven of een boek aan kan raden?

Alvast bedankt.

Berichten: 866

Re: snedemethode van Ritter

Kan je iets verder met deze site

http://student.vub.ac.be/~kverbust/groepb2...vakwerkbrug.pdf

of had je diezelf ook al gevonden?

Berichten: 866

Re: snedemethode van Ritter

De methode van Ritter is beschreven op blz 20. Ik dacht dat de site je daar rechtstreeks naar toe bracht maar blijkbaar gaat hij naar blz 1

Veel moed :roll:

Berichten: 11

Re: snedemethode van Ritter

Bedankt voor het zoeken, ik had deze nog niet gevonden.

Wat wel jammer is, is dat hier niet echt opdrachten/voorbeelden bij staan maar meer de theorie erachter.

Ik zal kijken wat ik hier mee kan doen. ieder geval bedankt.

Berichten: 866

Re: snedemethode van Ritter

Het ganse dokument gaat toch eigenlijk over een berekening van een modelbrug Mij schijnt het toe dat op blz 23 toch wel staat hoe in dat voorbeeld gewerkt wordt

Berichten: 4.502

Re: snedemethode van Ritter

Een Cremona-diagram toepassen is eenvoudiger!

Ritter-methode:

Grafisch en analytisch kun je staafkrachten bepalen.Alleen te gebruiken als de drie door te snijden staven elkaar twee aan twee snijden.Dus als er geen twee evenwijdig lopen.

Je moet door aan te brengen krachten in het afgesneden deel weer een evenwicht brengen.

Maar in de jaren veertig van de vorige eeuw werd de Rittermethode practisch geheel verdrongen door de Cremona-methode ,dus waar je nu mee bezig bent is geschiedenis en ik neem aan dat je technisch bezig bent!

Ik heb vroeger veel Cremonas gemaakt en heb die zelfs nog eens toegepast in een computerprogramma voor tralieliggers.

Binnen enkele seconden rolt daar een hele staafberekening uit!

Succes!

Re: snedemethode van Ritter

Presentatie Snede mehode van Ritter

Heb je hier iets aan? Kwam ik toevallig tegen op internet;)

Re: snedemethode van Ritter

Kort samengevat:

Maak een snede door 3 staven die niet alle door hetzelfde punt gaan, en waarvan er geen twee evenwijdig zijn. Waar je deze snede maakt beschouw je nog slechts 1 zijde van de constructie, en plaats je op alle doorsneden staven trekkrachten.

Bekijk nu telkens het snijpunt van de werklijnen van 2 van de 3 krachten:

Het resulterend moment rond dat punt bevat enkel nog de reactiekrachten, de uitwendige lasten en je ene onbekende staafkracht die resteert (de andere twee hebben ten opzicht van dat punt moment 0 omdat de hefboomsarm 0 is langs de werklijn van die krachten)

=> 1 onbekende = oplosbaar

En zo kan je ze alledrie oplossen....

Reageer