Springen naar inhoud

Voorspellen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 08 juli 2003 - 09:36

Stel:

Je hebt de beschikking over een aantal vertrekdatums naar vakantiebestemmingen.
Bij elke bestemming weet je hoeveel voorraad er verkocht is het jaar ervoor.

Nu wil je in het huidige jaar een voorspelling doen over het aantal dat verkocht zal worden.

Er zijn een x-aantal bestemmingen (B) en er zijn een x-aantal vertrekdagen (V)

Nu vroeg ik me af of hier methoden voor zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 08 juli 2003 - 21:52

Is dit een hypothetisch geval of wordt het voor iets praktisch gebruikt?

Hoe dan ook, zonder aanvullende stellingen kan je er eigenlijk niets mee (volgens mij). Blijft het totaal aantal vakantiegangers gelijk? Of is dat groter/kleiner, en zo ja, is dat evenredig verdeeld? Hebben ze evenveel te besteden?

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

• Gast

Geplaatst op 09 juli 2003 - 13:52

Blijft het totaal aantal vakantiegangers gelijk? Of is dat groter/kleiner, en zo ja, is dat evenredig verdeeld? Hebben ze evenveel te besteden?

Het totaal aantal vakantiegangers verschilt per seizoen. (blijft dus niet gelijk, kan lager/hoger zijn)
En hoeveel de vakantieganger te besteden heeft is niet bekend.

Aanvulling:
Je weet wel het voorraadverloop van de voorgaande jaren. Hiermee zou je een standaardpatroon kunt ontdekken en dan voorspellen. Alleen ik weet niet of hier betere technieken of methoden voor zijn?

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 augustus 2003 - 18:32

Op grond van de informatie die je hebt zou je een benadering kunnen doen. Bijvoorbeeld voor het totaal aantal reizen:

*Een eerste orde benadering is: netzoveel als vorig jaar.

Weet je meer jaren, dan kun je misschien een trend ontdekken! Je moet wel nadenken over foutmarges. Wat zijn je gegevens? Ook bij cbs kun je denk ik wel de verwachte groei (of krimp) van de markt opvragen, voor een betere schatting dan mijn eerste orde benadering!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures