Verband Watt en sterkte zender

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 53

Verband Watt en sterkte zender

Yowz,

Wat is het verband tussen het aantal Watt en de sterkte van een zender

Of heeft dit ook iets te maken met het aantal Hertz? :P

Heeft iemand een goed stroomschema (of hoe noem je dat?)

voor een walkie talkie? :roll:

Cya

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verband Watt en sterkte zender

Het heeft lichtelijk met de frequentie te maken, maar die varieerd niet zo veel, relatief. De sterkte van een zender is rechtevenredig aan het vermogen.

Berichten: 53

Re: Verband Watt en sterkte zender

als je bijvoorbeeld een zender hebt van 50W (ik zeg nu maar iets)

hoe ver kan die dan zenden? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Verband Watt en sterkte zender

Het aantal Watt's heeft niets met de frequentie te maken........... de eindtrap met de filters zijn altijd gepiekt op een bepaalde frequentie, bijvoorbeeld midden in zijn bereik.

Doordat je filters en eindtrap niet over de hele band volledig rendement hebben ( bandbreedte dus ) zal je vermogen wat varieren.

Schema's heb ik zo niet liggen, voor de 3 meter kan je best veel vinden.

Tegenwoordig heb je al goedkoop PMR porto's die werken op de 70cm band met een 500mW zendvermogen.

Zelfbouwen valt tegen hoor! zijn veel hoogfrequent bouwregeltjes waar je mee moet opletten.

suc6 met bouwen
kalexje door de bocht........

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Verband Watt en sterkte zender

Hou bij het zelf bouwen of sleutelen wel rekening met het maximaal toegestane zendvermogen. Afhankelijk van de frequentie is dit maximaal 4 watt (bij 27 MHz-apparatuur ('bakkies')) geloof ik en op de 3-meterband mag je hooguit met een paar milliwatt uitzenden.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Verband Watt en sterkte zender

Het aantal Watt's heeft niets met de frequentie te maken........... de eindtrap met de filters zijn altijd gepiekt op een bepaalde frequentie, bijvoorbeeld midden in zijn bereik.


Omgekeerd heeft de Frequentie en de methode van modulatie van een zender, wel relatie tot het bereik. En dus neit het vermogen alleen.

Re: Verband Watt en sterkte zender

De sterkte van de zender heeft niets te maken met zijn bereik.Als amateur(met vergunning)weet ik,dat je met 1 W in telegrafie(onder bepaalde omstandigheden)de hele wereld kunt bereiken.Alles hangt er van af met welke frequentie en op welk tijdstip van de dag en het jaar je zend.De zonneactiviteit speelt daarin een grote rol.Met een sterkere zender zul je alleen andere zenders en wat storing kunnen onderdrukken.Met een sterke zender heb je veel meer kans op storing en krijg je zeker de autoriteiten op je nek.Het is onvoorstelbaar hoe ver die storing soms kan dragen.Stoor je bevoorbeeld de luchtvaart,dan breng je mensenlevens in gevaar.Een zender is zeker geen speelgoed in handen van mensen die te lui of te dom zijn om examen af te leggen.

Reageer