Springen naar inhoud

[biologie] micro organismen kweken

• Log in om te kunnen reageren

lyddl

lyddl

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2006 - 14:43

Hallo,
ik moet voor school (5VWO) een PO maken waarvoor we micro organismen moeten kweken(geen bacterien). We moeten zelf een organisme uitzoeken en manieren zoeken waarop dit organisme zich sneller voortplant. Ik ben gaan zoeken op internet maar ik vind het erg moeilijk goede informatie te vinden..
heeft iemand een idee waar ik informatie kan vinden, (het liefst uitgewerkte onderzoeken), of heeft iemand ook ooit zo'n onderzoek moeten doen?
dankjewel groetjes lyddl :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Invictus

Invictus

• >250 berichten
  • 364 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2006 - 15:12

Hallo,
ik moet voor school (5VWO) een PO maken waarvoor we micro organismen moeten kweken(geen bacterien). We moeten zelf een organisme uitzoeken en manieren zoeken waarop dit organisme zich sneller voortplant. Ik ben gaan zoeken op internet maar ik vind het erg moeilijk goede informatie te vinden..
heeft iemand een idee waar ik informatie kan vinden, (het liefst uitgewerkte onderzoeken), of heeft iemand ook ooit zo'n onderzoek moeten doen?
dankjewel groetjes lyddl :roll:

Allereerst; hulp bij onderzoek, okee. Maar een compleet uitgewerkt onderzoek kan ik als docent biologie niet over mijn hart verkrijgen.

Als google tip kan ik je 'paramecium' en 'hooi' geven. Daar kun je een redelijk eind mee komen; misschien de temperatuur variŽren.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 maart 2006 - 16:33

als bacteriŽn zijn uitgesloten dan zou ik op zoek ik met schimmels gaan werken. Door o.a. de temperatuur , zuurstofgehalte en luchtvochtigheid te variŽren kan je al heel veel onderzoeken. Om de groei bij te houden kan je het beste de diameter van de schimmelkolonie meten.

Je zou eventueel ook kunnen kijken hoe je de voedingsbodem kan variŽren. Denk hierbij aan de glucoseconcentratie en andere variabelen.

veel succes.

PS: hoe wil je deze variabelen gaan regelen? Heb je een bioreactor tot je beschikking?
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures