[biologie] micro organismen kweken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[biologie] micro organismen kweken

Hallo,

ik moet voor school (5VWO) een PO maken waarvoor we micro organismen moeten kweken(geen bacterien). We moeten zelf een organisme uitzoeken en manieren zoeken waarop dit organisme zich sneller voortplant. Ik ben gaan zoeken op internet maar ik vind het erg moeilijk goede informatie te vinden..

heeft iemand een idee waar ik informatie kan vinden, (het liefst uitgewerkte onderzoeken), of heeft iemand ook ooit zo'n onderzoek moeten doen?

dankjewel groetjes lyddl :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 364

Re: [biologie] micro organismen kweken

lyddl schreef:Hallo,

ik moet voor school (5VWO) een PO maken waarvoor we micro organismen moeten kweken(geen bacterien). We moeten zelf een organisme uitzoeken en manieren zoeken waarop dit organisme zich sneller voortplant. Ik ben gaan zoeken op internet maar ik vind het erg moeilijk goede informatie te vinden..

heeft iemand een idee waar ik informatie kan vinden, (het liefst uitgewerkte onderzoeken), of heeft iemand ook ooit zo'n onderzoek moeten doen?

dankjewel groetjes lyddl :roll:
Allereerst; hulp bij onderzoek, okee. Maar een compleet uitgewerkt onderzoek kan ik als docent biologie niet over mijn hart verkrijgen.

Als google tip kan ik je 'paramecium' en 'hooi' geven. Daar kun je een redelijk eind mee komen; misschien de temperatuur variëren.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] micro organismen kweken

als bacteriën zijn uitgesloten dan zou ik op zoek ik met schimmels gaan werken. Door o.a. de temperatuur , zuurstofgehalte en luchtvochtigheid te variëren kan je al heel veel onderzoeken. Om de groei bij te houden kan je het beste de diameter van de schimmelkolonie meten.

Je zou eventueel ook kunnen kijken hoe je de voedingsbodem kan variëren. Denk hierbij aan de glucoseconcentratie en andere variabelen.

veel succes.

PS: hoe wil je deze variabelen gaan regelen? Heb je een bioreactor tot je beschikking?
"Meep meep meep." Beaker

Reageer