Springen naar inhoud

hoeveel sneller gaat een 4x4 ?

• Log in om te kunnen reageren

blauwe

blauwe

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2006 - 15:59

hey
ik vroeg me af hoeveel sneller een auto zal gaan met 4 wielaandrijving, in vergelijking met een 2wielaandrijving ?
Stel dat ze dezelfde motor hebben en dat de afstand van de wielassen dezelfde zijn.

logischer wijze zou ik zeggen dat een 4x4 2 maal zo snel gaat....maar volgens mij is er toch meer.....maar wat ? :roll:

Help ! :P

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2006 - 16:08

Ik denk niet dat er een groot verschil is, 4x4 is vooral voor hobbelig, modderig, stijl terrein en dus voor extra grip. Als het echt zo'n verschil zou maken waarom hebben alle auto's dan niet 4x4?

Als je dezelfde motor op 2 wielen of op 4 wielen aansluit denk ik niet dat je een verschil gaat merken. Je hebt evenveel kracht alleen als nu bv een band vast zit in de modder dan heb je nog altijd 3/4 van je originele kracht tov maar 1/2 bij een gewone wagen.

nitwit

nitwit

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2006 - 16:35

Ik denk ook dat je met meer wrijving te maken hebt, dus wat snelheid betreft zal het m.i. wat minder zijn .

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14507 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 maart 2006 - 16:37

Ik denk niet dat er een groot verschil is, 4x4 is vooral voor hobbelig, modderig, stijl terrein en dus voor extra grip.

Meer grip is inderdaad het sleutelwoord. Je hebt dan 4 wielen waarmee je de kracht van de motor kan overbrengen naar het grondvlak.

Meer grip wil echter niet zeggen meer snelheid: de motor kan nog steeds hetzelfde vermogen / koppel leveren. Sterker nog, door de extra assen ondervindt de motor extra wrijving, wat ten koste gaat van het rendement.

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Quyxz

Quyxz

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2006 - 11:57

Ik denk dat een 4x4 sneller de kracht van de motor kan overbrengen naar voorwaartse snelheid. De acceleratie is dus sneller. Ik denk dat de topsnelheid niet zo heel veel verschil heeft en 4x4 kost ook meer brandstof.

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 11:38

en 4x4 kost ook meer brandstof

Dat is dus gelijk het antwoord op de vraag. Er gaat dus meer energie verloren. Dus met dezelfde motor, zal een 4*4 duidelijk minder hard gaan. Tenzij de motor zwaar is overgedimentioneerd en de overbrenging verkeerd is gekozen. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Iemand met een 4*4 zal het je zo kunnen vertellen, want die kan kiezen of hij 2 of 4 wielen aandrijft.

nitwit

nitwit

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 18:12

Er is mij destijds ooit verteld door een garagist dat door meer overbrengingen er dus meer wrijvingen ontstaan (meer cardanassen, meer tandwielen enz) en er eigenlijk kracht verloren gaat die anders tenvolle naar een 2-wielaangedreven wagen gaat, dus wat snelheidbetreft , gaat een 4x4 trager (wellicht niet merkbaar).

Balthazar

Balthazar

• >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 20:17

hij gaat zelfs langzamer vanwege het wrijvingsverlis op de tandwielen en een 4x4 is zwaarder vanwege de extra aandrijfas etc

met vriendelijke groet

gijs brouwers

nitwit

nitwit

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 21:54

Ik weet dat er in de jaren 50 een 4x4 2pk-tje is gebouwd (enkele zelfs voor in de woestijn) dat 2 motoren had ,1 voor de voorwielen en 1 voor de achterwielen, zo'n concept heeft misschien wel de eigenschappen om sneller te rijden, zeker weet ik dat niet :roll:

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2006 - 22:53

Och, 2 motoren van 100 pk elk, of eentje van 200 pk, zolang je niet teveel verliest in de transmissie is het om het even.
het gaat om het totaalvermogen, en of je dat op het wegdek/ondergond overgebracht krijgt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2006 - 21:37

Och, 2 motoren van 100 pk elk, of eentje van 200 pk, zolang je niet teveel verliest in de transmissie is het om het even.
het gaat om het totaalvermogen, en of je dat op het wegdek/ondergond overgebracht krijgt.

Een 4x4 heeft meer grip op gladde ondergrond . Maar omdat er een extra differentieel ingebouwd is heeft deze ook meer wrijving dan de gewone variant.
Het is mogelijk om het differentieel te sperren, alle wielen draaien dan even hard of ze nu grond raken of niet. Het doel is om onder alle omstandigheden te kunnen rijden. Als een van de wielen vrij draaid (bij normale aandrijving) dan doet het andere wiel niets meer. Je blijft dan gewoon in de put met je wielen. Met een sperdiff. rij je er dan gewoon uit.

Maar soms is het gewoon nodig 4x4. Voor in de woestijn e.d.
Op de ned.wegen is 2wielaangedreven meer dan voldoende.

Gr,
Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Fedde

Fedde

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 03:06

Ik weet dat er in de jaren 50 een 4x4 2pk-tje is gebouwd (enkele zelfs voor in de woestijn) dat 2 motoren had ,1 voor de voorwielen en 1 voor de achterwielen, zo'n concept heeft misschien wel de eigenschappen om sneller te rijden, zeker weet ik dat niet  :roll:

Ja, tuurlijk ging die sneller, 2 motoren = 2 keer zoveel vermogen !

Maar als je het bij 1 motor houdt en kan kiezen of je 2 of 4 wielen aandrijft, dan maak je met 4x4 een fractie meer snelheid. Hierbij ga ik er van uit dat je 4x4 aandrijving hebt die je zelf in- of uit kan schakelen. Ga er dan even van uit dat de motor via de versnellingsbak de vooras (en dus de voorwielen) aandrijft. Vervolgens gaat er van de vooras een aandrijfas naar de achteras om zo de achteras aan te drijven. Echter, de aandrijfas die tussen de voor- en achteras zit kan jeonderbreken. Resultaat: of je nou alle 4 de wielen aandrijft of slechts de 2 voorsten: alles draait altijd. De aandrijfas na de onderbreking draait wanneer de achterwielen niet aangedreven zijn omdat de achterwielen wel gewoon over het wegdekrollen en daarom via de achteras die aandrijfas aandrijven. Je hebt dus altijd eenveel weerstand van de lagers en dergelijke. Echter, wanneer een auto rijdt, ondervindt deze luchtweerstand. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Dit kost kracht die door de motor geleverd wordt. Echter, de luchtweerstand is zo groot, dat tijdens het rijden de banden enigzins slippen. De omtreksnelheid van de banden is dan misschien geen 100 km/u maar 103 km/u. Verhoog je nu de grip (meer wielen aan laten drijven door de motor) dan verminder je de slip en ga je iets harder. Echter, dit voordeel is slechts zeer gering. Zelfs zo gering, dat het economischer is om een auto gewoon op 2 wielen aan te laten drijven.
Uitleggen is niet mijn sterkste punt.
Als ik zeker weet dat ik gelijk heb, zeg ik dat.
Als jij kan bewijzen dat het niet klopt, zal ik dat tandenknarsend toegeven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures