eindig veld

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

eindig veld

Hallo,

ik had graag geweten of een eindig veld (Galois veld) GF(q) met q een macht van een priemgetal bestaat uit alle veeltermen van graad m-1 of ook veeltermen met graad kleiner dan m-1. Ik vond het zo niet direct weer.

Bedankt

Berichten: 179

Re: eindig veld

Ik snap niet wat je bedoelt. Wat is m? In welke zin kan een eindig veld "bestaan uit veeltermen"?

Berichten: 6

Re: eindig veld

Hm in mijn cursus staat het volgende:

"Een galois veld kan bestaan uit een aantal elementen gelijk aan een priemgetal q (=priemveld) of gelijk aan een macht van een priemgetal q (=p^m) (= uitbreidingsveld).

Indien q een macht is van een priemgetal (q=p^m), dan bestaan de elementen van het eindige veld uit alle mogelijke veeltermen van de graad m-1, waarbij de coëfficiënten van deze veeltermen elementen zijn van het priemveld GF(p)."

Nu is mijn vraag: kunnen die veeltermen ook een lagere graad hebben dan m-1?

Nog een bijkomend vraagje:

De coëfficiënten van de veeltermen, moeten die modulo het priemgetal? Stel je hebt GF(4) en telt a=1+2*x^2+3*x^3 op bij b=2+3*x^2+1*x^3, is het resultaat dan c=3+x^2?

Berichten: 179

Re: eindig veld

Ah, bedoel je het zo.

Eigenlijk kies je dus een voorstelling van je veld als F(p)[x]/(f), met f een irreducibele veelterm van graad m over F(p), en met (f) dus het hoofdideaal voortgebracht door die veelterm f. Je kan de elementen van GF(q) dan inderdaad identificeren met de verzameling van veeltermen van graad *kleiner dan of gelijk aan* m - 1 over F(p).

Is dat een antwoord op je vraag?

Berichten: 179

Re: eindig veld

r1kk1m schreef:Nog een bijkomend vraagje:  

De coëfficiënten van de veeltermen, moeten die modulo het priemgetal? Stel je hebt GF(4) en telt a=1+2*x^2+3*x^3 op bij b=2+3*x^2+1*x^3, is het resultaat dan c=3+x^2?


Ja, natuurlijk.

Berichten: 6

Re: eindig veld

't is dus "kleiner dan of gelijk aan"? Ik stelde me vragen bij die omschrijving in m'n cursus omdat er "gelijk aan" staat.

Ja het is dus een antwoord op mijn vraag.

Bedankt

Reageer