Een Echt Hollands Complotje ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Een Echt Hollands Complotje ?

NRC 3-3-2006
"Vervuiling van lucht blijkt mee te vallen"

Er zijn "sterke aanwijzingen" dat de lucht in Nederland op dit moment met 10-15 % minder fijn stof is vervuild dan altijd is aangenomen. Als de concentraties de komende jaren even laag blijven, is in 2010 het aantal knelpunten waar de Europese normen woren overschreden, gehalveerd.

Dat schrijft het Milieu-en Natuur Planbureau (MNP) in een gisteren verschenen rapport Nieuwe inzichten in de omvang van de fijnstofproblematiek. Staatssecretaris Van Geel (Milieu, CDA) lichtte vorige week de Tweede Kamer al globaal in over de onderzoeksresultaten. De onderzoekers hebben geen directe verklaring voor de nieuwe cijfers. De meest waarschijnlijke oorzaken zijn een gewijzigde methode van meten en ook nog een "onbegrepen verandering in de chemie van de atmosfeer in de gebieden met intensieve veehouderij".

De nieuwe berekeningen zijn goed nieuws voor gemeenten en projectontwikkelaars. Zij werden de laatste jaren veelvuldig gehinderd in bouwplannen als gevolg van de normen voor fijn stof. De daling met 10-15 % vervuiling leidt tot een relatief zeer sterke daling van het aantal knelpunten, omdat op veel van deze knelpunten de Europese norm net werd overschreden.

(en nog verder)....
Wij Nederlanders hebben er een hekel aan om om onszelf te lachen, vooral in Europees verband, maar dit vind ik toch een beetje Italiaans klinken :roll:

(niet beledigend bedoeld, slechts doelend op Italiaanse politiek, dat mag wel he)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Een Echt Hollands Complotje ?

Ik begrijp het hele gedoe niet te goed.Het fijne stof in de atmosfeer kan toch van overal komen in de wereld,van de sahara of evengoed van een fabriek in China.Op het stof dat op mijn auto ligt staat er niet"made in Holland"of "made in Taiwan".Misschien moeten we de hele sahara en Australie afdekken met plastiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Een Echt Hollands Complotje ?

Nee, niet echt, het gaat hier om aerosols. deeltjes van China komen hier alleen vanuit hogere luchtlagen, en komen neer via regen. Regen haalt deeltjes uit de lucht. Het gaat hier om deeltjes die zich dicht bij de bodem bevinden en over het algemeen door mensen in de lucht zijn gebracht, we hebben het dan over auto's en fabrieken. Er zal best zand van de sahara bij kunnen zitten, maar veel en veel minder. Waar het ook vandaan komt, het is een probleem. Als er gebieden zijn waar meer deeltjes worden gevonden dan kun je dus de relatie trekken dat het door bronnen in die omgeving komt.

Nederland heeft hier problemen mee omdat het erg dichtbevolkt is. Een knelpunt is naar mijn weten de omgeving van Maastricht, erg hoge bevolkingsdichtheid en ook veel verkeer.

Ik begrijp niet wat Jan vd Velde zijn probleem is. De methode is verbeterd, of heroverwogen wat toevallig een positief effect heeft. Ik zie het probleem niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Een Echt Hollands Complotje ?

Ik begrijp niet wat Jan vd Velde zijn probleem is. De methode is verbeterd, of heroverwogen wat toevallig een positief effect heeft.
Als we in Europees verband regelingen afspreken waarbij er niet gebouwd mag worden in gebieden met meer dan x mg fijn stof per m³ lucht, dan heeft Europa daarvoor ook meetmethoden zou je denken. Die regeling zit ons in de weg omdat de bouw in half Nederland stilligt, en als de nood het hoogst is, is de redding nabij: we veranderen de meetmethoden. Joepie.

"Toevallig" of niet, ineens kunnen we weer bouwen in het grootste deel van waar dat tot voor kort niet kon. Als de berg niet naar Mozes komt, zal Mozes naar de berg moeten.........
De onderzoekers hebben geen directe verklaring voor de nieuwe cijfers.
:P

Van twee dingen één: we zijn verschrikkelijk dom bezig geweest door eerst verkeerd te meten, of we doen dat vanaf heden bewust verkeerd om dapper verder te kunnen bouwen..... :roll:

Niet dat ik er een probleem mee heb, we moeten met zijn allen ergens aan dood.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een Echt Hollands Complotje ?

Maarja zo is het met al die metingen hoor, nu ik voor m'n eindwerk opzoekingswerk doe kom je de vreemdste zaken tegen.

Ze zeggen steeds dat de polen aan het smelten zijn, maar een recente studie zegt dat de oppervlakte aan ijs afneemt, maar dat de massa wel is toegenomen. Wie is hier juist?

M'n zit constant te zeggen dat de temperatuur teveel stijgt, terwijl andere wetenschappers harde bewijzen hebben dat we naar een nieuwe ijstijd toegroeien.

Hetzelfde probleem zal zich ook wel voordoen met die metingen in fijn stof. De natuur is gewoon 1 grote random factor waar wij een systeem in zoeken, zie het maar als \( \pi \) , er zijn al heel wat systemen in gevonden die grote zaken kunnen voorspellen/bepalen, maar 1 sluitend systeem is er niet, en zal ook nooit gevonden worden.

Edit: En als de politiek ermee beter kan worden dan zijn ze de eerste om het op een akkoordje te gooien :P
wikipedia schreef:Op 23 oktober 2004 werd het verdrag ook in Rusland goedgekeurd. Omdat hiermee een meerderheid van de landen het verdrag heeft geratificeerd treedt het wereldwijd in werking, 7 jaar na de overeenkomst in Kyoto.

De Russische goedkeuring aan het Verdrag is niet zomaar gekomen: de EU heeft beloofd om de Russische wens om toe te treden tot de Wereldhandelsorganisatie te steunen.
Zo zie je maar hoe ze een kyoto akkoord ingevoerd krijgen :roll: 1 grote pot nat als je het mij vraagt :P

Re: Een Echt Hollands Complotje ?

Een paar kilometer van Maastricht ben je in Belgie,en daar is er nog nooit zoveel gebouwd als nu.De bevolkingsdichtheid van Luik op korte afstand is veel groter dan Maastricht.We hebben niet de reputatie van overdreven intelligent te zijn,maar gek zijn we zeker niet.Om bij ons een belangrijke industrie zoals de bouw plat te leggen zullen er eerst ernstiger dingen moeten gebeuren. Tot op heden laat men het land niet kapot maken door een groepje wijsneuzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Een Echt Hollands Complotje ?

Ze laten toch wel heel wat bedrijven vertrekken die last hebben van strenge wetgevingen kwestie milieu, lasten en taxen, enzovoort. Al vind ik inderdaad verbieden om te bouwen al een stukje verder gaan.

Reageer