Uitzetten van het heelal.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 582

Uitzetten van het heelal.

Aan de hand van roodverschuiving is bekend dat er een relatie is tussen de afstand en snelheid van objecten in het heelal. Hoe verder hoe sneller ze zich van ons verwijderen.

Mijn vragen zijn:

Versnellen de hemellichamen ?

Waar komt de kracht/energie vandaan als ze versnellen ?

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Uitzetten van het heelal.

Dit is een vlak waarin steeds nieuwe inzichten aan bod komen. De huidige theorie is dat de hemellichamen zich inderdaad steeds sneller van ons verwijderen. De energie hiervoor komt uit de "donkere energie", dat een groot deel van ons heelal is. Wat deze donkere energie precies is is nog onbekend.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 582

Re: Uitzetten van het heelal.

Dit is een vlak waarin steeds nieuwe inzichten aan bod komen. De huidige theorie is dat de hemellichamen zich inderdaad steeds sneller van ons verwijderen. De energie hiervoor komt uit de "donkere energie", dat een groot deel van ons heelal is. Wat deze donkere energie precies is is nog onbekend.
Is het mogelijk om aan de hand van de richting van de beweging het middelpunt van het heelal te berekenen?

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 4.502

Re: Uitzetten van het heelal.

Ik vroeg een jaar geleden of er een centrum van het heelal bestond aan astronomen en die ontkenden dat! :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Uitzetten van het heelal.

aanvulling op oktagon:
Is het mogelijk om aan de hand van de richting van de beweging het middelpunt van het heelal te berekenen?
Nee, in tegendeel: aan de hand van de beweging van de hemellichamen valt te berekenen dat er geen middelpunt is!
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Uitzetten van het heelal.

Rogier schreef:aanvulling op oktagon:
Is het mogelijk om aan de hand van de richting van de beweging het middelpunt van het heelal te berekenen?
Nee, in tegendeel: aan de hand van de beweging van de hemellichamen valt te berekenen dat er geen middelpunt is!


Als ik dan denk aan de oerknal, lijkt het me toch logisch dat dat uit een punt komt, of ben ik nou gek?
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Uitzetten van het heelal.

Als ik dan denk aan de oerknal, lijkt het me toch logisch dat dat uit een punt komt, of ben ik nou gek?
Yep :roll:

Je moet de oerknal niet zien als iets kleins wat ergens in een grote lege ruimte plaatsvond, maar als de ruimte zelf die klein begon en uitdijde.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Uitzetten van het heelal.

maar als de ruimte bolvormig is wat mij heel logisch lijkt, dan is er tog altijd een middel punt te vinden of niet.
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Uitzetten van het heelal.

De ruimte is niet zozeer bolvormig, maar "boloppervlakvormig". Denk maar aan het aardoppervlak, dat is weliswaar 2-dimensionaal en de ruimte 3-dimensionaal, maar dat maakt voor deze vergelijking even niet uit. Het aardoppervlak heeft ook geen midden, althans dat middelpunt ligt niet op het aardoppervlak zelf.

Er is geen plek op het aardoppervlak waarvan je kunt zeggen dat dat het midden is van het aardoppervlak, en zo is er ook geen punt in de ruimte waarvan je kunt zeggen dat het het midden is van de ruimte.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 4.502

Re: Uitzetten van het heelal.

Even een vergelijking:

Een cirkel,dus een gebogen lijn,heeft een middelpunt,van waaruit een straal bepaalt hoever dat de cirkelvormige lijn ligt uit dat middelpunt.

Een boloppervlak kun je niet beschouwen als een plat vlak,maar als een bolvormig gebogen plat vlak,waarvan je dus m.i. wel een middelpunt (centrum) kunt vaststellen.

Een bol is een driedimensinaal "voorwerp" en heeft,indien dat hierboven genoemde boloppervlak erbij behoort,dus hetzelfde middelpunt!

In de bepaling van bijv. een traagheidsmoment of weerstandsmoment van een willekeurig (hol) figuur wordt altijd naar een zwaartepunt (centrum) gezocht ook al ligt dit in een lege ruimte!

Wat mankeert er aan deze redenatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Uitzetten van het heelal.

Wat mankeert er aan deze redenatie?
het negeert wat er door rogier is gezegt.

Berichten: 4.502

Re: Uitzetten van het heelal.

oktagon schreef:Wat mankeert er aan deze redenatie?
het negeert wat er door rogier is gezegt.


Antoon zou eens moeten Aantonen wat ik negeer in mijn redenatie,ik dacht nogal specifiek te zijn :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Uitzetten van het heelal.

oktagon schreef:Even een vergelijking:

Een cirkel,dus een gebogen lijn,heeft een middelpunt,van waaruit een straal bepaalt hoever dat de cirkelvormige lijn ligt uit dat middelpunt.

Een boloppervlak kun je niet beschouwen als een plat vlak,maar als een bolvormig gebogen plat vlak,waarvan je dus m.i. wel een middelpunt (centrum) kunt vaststellen.
Bij zo'n gebogen lijn of oppervlak, wat respectievelijk één en twee-dimensionale ruimtes zijn, ligt dat middelpunt niet in die ruimte zelf.

Alleen als je de zaak in een dimensie hoger gaat bekijken, waarbij je in feite buiten de ruimte treedt waar je het over hebt, dan kun je pas een middelpunt aanwijzen.
Een bol is een driedimensinaal "voorwerp" en heeft,indien dat hierboven genoemde boloppervlak erbij behoort,dus hetzelfde middelpunt!
Let op, ik noemde niet het heelal als een bol (inclusief inhoud), maar als een boloppervlak, alleen dan van een dimensie hoger. Wiskundig uitgedrukt: het 3-dimensionale "oppervlak" van een hyperbol. Is lastig voor te stellen, klinkt vaag en vergezocht, is het niet. (Zie ook)
In de bepaling van bijv. een traagheidsmoment of weerstandsmoment van een willekeurig (hol) figuur wordt altijd naar een zwaartepunt (centrum) gezocht ook al ligt dit in een lege ruimte!

Wat mankeert er aan deze redenatie?
Welke redenatie? Ik begrijp het argument niet, hoe moet hieruit volgen dat er ergens in onze ruimte een middelpunt ligt? Let op dat het hier niet om een object gaat waarvan het zwaartepunt best ergens in de ruimte kan liggen buiten dat object, maar om de ruimte zelf.

Overigens zou je ook een fysiek object kunnen maken waarvan het zwaartepunt niet in onze ruimte ligt!
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 80

Re: Uitzetten van het heelal.

Overigens zou je ook een fysiek object kunnen maken waarvan het zwaartepunt niet in onze ruimte ligt!
Hoe dan? Dan moet je het krommen in een andere dimensie, hoe doe je dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Uitzetten van het heelal.

Hoe dan?  Dan moet je het krommen in een andere dimensie, hoe doe je dat?
Er vanuit gaande dat de ruimte zelf al is gekromd in een andere dimensie (anders kun je namelijk geen heelal met eindige grootte en zonder rand hebben), volstaat het om bijvoorbeeld een héle lange buis rechtdoor in één richting te maken. Als je hem lang genoeg maakt kom je het begin punt weer tegen, je hebt dan een soort hele grote cirkel / donut gemaakt die vanuit jouw perspectief overal recht is. Het zwaartepunt van dat ding ligt niet in de ruimte.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer