Afgestudeerd, wat nu ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 18

Afgestudeerd, wat nu ?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar waarschijnlijk meerdere afgestuurden deze tijd mee tobben. Ik weet dat dit forum eigenlijk niet bedoeld is voor dit soort zaken, maar het is toch een relevant vraagstuk denk ik. :P

Ik ben april vorig jaar afgestudeerd als psycholoog, afstudeerrichting Neuropsychologie. Ik wil heel graag werken in de welzijns- of de forensische sector, echter ik kom nergens tussen. Ik heb al weet ik niet hoeveel sollicitaties gedaan, maar nergens aangenomen, terwijl ik (van mezelf denk :roll: ) een hele goede psycholoog ben.

Vaak wordt het argument aangedragen dat ik geen ervaring heb en dat begrijp ik ook wel, maar het is moeilijk ervaring op te doen als je nergens binnenkomt.

Nu werk ik af en toe voor uitzendbureau's als ze werk hebben maar allemaal werk ver onder mijn niveau. Ik vind het niet erg om een maand plee's te poetsen, alleen na een tijdje wil je toch wel wat hogerop. Zijn er hier mensen met tips of dezelfde problemen ? Dan hoor ik het graag.

mvg

Zuiderpark

Berichten: 1

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

ik zit met hetzelfde probleem, al in 2004 afgestudeerd (klinische neuropsychologie) en kan geen werk vinden. Zeer frustrerend! Doe wel uitzendwerk, maar zou natuurlijk liever iets doen waar mijn hart ligt en waarvoor ik ook met veel plezier hard voor ehb gestudeerd.

Berichten: 18

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

En welk werk doe je dan voor de uitzendbureau's ? Wel een beetje leuk werk ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

Door de invoering van de GZ registratie is het voor basispsychologen inderdaad best moeilijk geworden. Vaak zijn er wel banen in onderzoek te vinden, maar dat moet je liggen. En niet te eerlijk zijn in je ervaring wil ook nog wel eens helpen...
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 8

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

Misschien kun je vrijwilligerswerk zoeken? Dan bouw je wat werkervaring op.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

Als je gaat solliciteren biedt dan aan om 1 maand gratis te werken.

Berichten: 110

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

maand gratis werken, slimme tip! :wink:

Ik zou proberen het echte laaggeschoolde werk niet meer te doen, maar ipdaarvan iets te zoeken waarbij iig interactie met mensen van belang is. Dus bv op personeelszaken bij een bedrijf, of een informatieverstrekkende functie, of klachtenafhandeling. Iig iets doen dat zoveel mogelijk raakvlakken heeft met hetgeen je uiteindelijk wil doen. Of bij een riagg-achtige instelling onderaan proberen te beginnen, bij de balie ofzo. Wat ook kan is free-lance proberen iets in de richting van psychologie te doen. Creativiteit loont.

Berichten: 1

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

Hier vind je iig wat tips. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

http://psychologie.zoekkennis.nl/about627.html

Berichten: 18

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

dank jullie allemaal !! :roll:

ik ben nu tenminste al op een paar sollicitaties uitgenodigd, dus dat geeft weer hoop. En ik ga waarschijnlijk vrijwiliigerswerk doen voor de stichting Exodus, een organisatie die zich beweegt in de reclassering

Berichten: 18

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

maar tot op heden nog steeds geen baan :)

Ik word er een beetje droevig van...

Berichten: 3.165

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

Mijn zus is vorig jaar afgestudeerd als psychologe, ze heeft heel eventjes voor de gemeente gewerkt (als baliemedewerkster) en is heel kort daarna aangenomen om ergens te gaan werken met kinderen die één of andere variant van 'autisme' hebben. Ze is daar zelfs samen met een vriendin van haar gaan werken die ze al lang kent en uit dezelfde regio komt.

Mijn broer heeft technische bedrijfskunde gestudeerd. Na zijn studie maakte hij een grote reis van 3 maanden en waren er niet zo veel jobs. Eerst heeft hij een paar maanden productiewerk gedaan (ongeschoold werk), daarna heeft hij een HBO-functie gekregen in de planning, bij een ander bedrijf soortgelijk werk gaan doen en nu heeft zijn vorige baas die promotie maakte hem gevraag om voor hem te komen werken en heeft hij de leiding over een middelmatig groot team (enkele tientallen).

Mijn zus heeft dus het 'geluk' gehad dat ze in de juiste richting werk zoekte, mijn broer is zo verstandig geweest om eers een functie beneden zijn niveau aan te nemen die wel in zijn sector is en daar gewoon gemotiveerd zijn werk te doen.

Berichten: 3.165

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

Algemene tip voor solliciteren, veel mensen die maar geen baan krijgen kunnen zichzelf niet goed presenteren. Daar zijn cursussen voor. Als je zelf er bij voorbaat al van overtuigd bent dat het wel weer niks zal worden dan proeft de potentiële werkgever dat ook en is hij al minder geneigd om jou aan te nemen. Het oogt gewoon slecht als een sollicitant onzeker is.

Solliciteren kan je leren.

Berichten: 18

Re: Afgestudeerd, wat nu ?

tja, sollicitatiecursus heb ik al gehad bij het CWI. Ik wil niets liever dan werk onder mijn niveau aan nemen, maar altijd ben ik "te hoog opgeleid" Na 50 sollicitaties, waarvan 40 op gesprek, heb ik toch wel redelijk wat ervaring opgedaan in het solliciteren opgedaan zou ik zo zeggen. Gemotiveerd ben ik nog wel, maar het moet niet nog een jaar langer duren...

Reageer