Springen naar inhoud

[Wiskunde] vergelijkingen bij vergroten

• Log in om te kunnen reageren

leecher

leecher

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2006 - 12:21

ik heb binnenkort een wiskunde toets, maar een klein gedeelte van het hoofdstuk snap ik nog niet. het gaat om deze opdracht:
Geplaatste afbeelding
kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet uitrekenen? ik snap er helemaal niks van :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 maart 2006 - 12:39

Je hebt een piramide met hoogte 10, en grondvlak 10x10

een piramide met hoogte Y en grondvlak YxY zal een volume hebben dat 4 x zo groot is als die kleinere. (4 x 25 % = 100 %, dus zit 25 % van het volume in de kleine kubus en 75 % erbuiten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2006 - 13:37

@leecher: welk boek is dit? Als ik het goed zie is het de wiskundemethode Getal&Ruimte. Welk jaar/boek/profiel is deze opgave van?

Inhoudpiramide in kubus = 1/3 * (10 * 10) * 10 = 1000/3 = 25%
Inhoudpiramide totaal = 100% = 4000/3 = 1/3 * (x * x) * x (zie je waarom?)

Dus: oplossen van vergelijking 4000/3 = 1/3 * x3
=> 4000 = x3
=> x = 3 :roll: 4000 :P 15,9

Antwoord: hoogte is 15,9
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

A.Square

A.Square

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2006 - 21:39

@leecher: welk boek is dit? Als ik het goed zie is het de wiskundemethode Getal&Ruimte. Welk jaar/boek/profiel is deze opgave van?

Geen getal en ruimte. Althans, ik heb alle VWO boeken gezien en ben die opmaak nog nooit tegen gekomen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 maart 2006 - 14:47

Naar mijn idee is het de bedoeling te werken met de transformatie vermenigvuldigen. We hebben te maken met twee pyramides waarbij deze gezien kunnen worden als origineel en beeld bij vermenigvuldiging tov van de top van de pyramides. Het volume van de één is 4 maal groter dan van de ander (100% en 25%).
Stellen we de (lineaire) vermenigvuldigingsfactor k, dan geldt voor de volumes
k³/1=4/1=> k=1.58740 dus de hoogte van de grootste is 10*k=15.9 .

Opm: het voordeel van deze zienswijze is het ontbreken van volumeformules.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2006 - 18:32

Geen getal en ruimte. Althans, ik heb alle VWO boeken gezien en ben die opmaak nog nooit tegen gekomen.

Jawel, dit is duidelijk Getal&Ruimte, maar ik ben te lui om alle boeken van alle jaargangen na te pluizen.

Dit is de nieuwste / nieuwere versie van Getal&Ruimte. Ik ben zelf docent on het VO, vandaar... :wink:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures