[Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Moderator: physicalattraction

Berichten: 51

[Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Hallo,

Ik wil de geleverde stroomsterkte en spaning meten van een brandstofcel.

Mijn brandstofcel levert dus een bepaalde stroom en spanning, en ik meet deze met een multimeter. Normaal gezien moet men toch rekening houden met de spanning om die in parellel te meten? Maar als ik in mijn kring alleen een multimeter en bron(=brandstofcel) heb, gaat dit toch alleen in serie?

Nog een vraagje, het is toch normaal dat stroomsterkte daalt als je die begint te meten?

Dankjwel

Nicolas

Berichten: 477

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Klinkt profielwerkstukachtig, of vergis ik me?

Spanning meet je altijd in serie, alleen op die manier heb je er iets aan.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Spanning meet je altijd in serie, alleen op die manier heb je er iets aan.
Whohaa, Marco, even een stapje terug en nadenken. Een voltmeter plaats je altijd parallel aan het apparaat waarover je de spanningsval of potentiaalverschil wilt meten. Een (ideale) voltmeter heeft een zeer grote (ideaal oneindige) weerstand. Een amperemeter plaats je in serie met je apparaat. Een (ideale) amperemeter heeft een kleine (ideaal nul) weerstand.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Kan ik de spanning dan alleen meten met iets anders in de kring? Anders is die toch gewoon in serie met de bron... Ik heb namelijk alleen mijn bron (brandstofcel) eigenlijk, dat je kan vergelijken met een batterij.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Tja, als je het zo bekijkt. Als je alleen een bron en een meetinstrument hebt dan staan ze parallel, maar tegelijkertijd ook in serie. Maar je meet gewoon de spanning van de bron.

Berichten: 11

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

gewoon de voltmeter aansluiten op de polen van de batterij geeft je de uitgangsspanning

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Ja maar ik zit hier met een bron en een multimter, ik kan toch maar een serie schakeling maken?
Je voltmeter heeft een oneindige weerstand, net als een open schakeling. In mijn plaatje rechtsonder staat de voltmeter parallel aan de spanningsbron. Die heb ik daar expres zo getekend omdat ik deze verwarring reeds vermoedde.... :roll:

Goed beschouwd staat de voltmeter in het plaatje linksboven óók parallel aan je spanningsbron. Schuif het linkse aansluitpunt maar eens naar linksboven, en het rechtse aansluitpunt naar rechtsboven.

Afbeelding

Aangenomen dat de draden en de amperemeter weerstandsloos zijn is er geen verschil met mijn eerste plaatje.

Beide situaties meten de spanning van de spanningsbron. Linksboven van een belaste spanningsbron, waardoor ook de inwendige weerstand van die spanningsbron een rol speelt. Rechtsonder van een onbelaste spanningsbron (er loopt geen stroom).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

ok, bedankt :wink:

Berichten: 477

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Pardon Jan, volgens mij had ik toen een lange dag. Ik geef je helemaal gelijk, dank voor de correctie!
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 7.068

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Je voltmeter heeft een oneindige weerstand
Een spanningsmeter heeft meestal een grote eindige weerstand (hoeveel staat zeker ergens in de specificaties van de spanningsmeter). Die weerstand is als oneindig te beschouwen als de weerstand van de spanningsmeter vele malen groter is dan de inwendige weerstand van de batterij (en dat is bijna zeker het geval).

De originele poster moet het begrip "belastingslijn" eens opzoeken. Dat is denk ik hetgene dat hij wil bepalen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Als de de voltmeter aansluit op de polen van de brandstofcel, dan meet je de klemspanning van die cel . Deze zal iets kleiner zijn dan de bronspanning

( bronspanning is de spanning van de cel als deze niet aangesloten is)

De brandstofcel is te beschouwen als een serieschakeling van een ideale batterij met in serie daarmee een inwendige weerstand

De voltmeter is nu inderdaad in serie met de brandstofcel geplaatst, maar dat is geen probleem.

Immers: het spanningsverschil tussen de polen van de brandstofcel , staat ook over de voltmeter.

Normaal gesproken moet je een voltmeter parallel aansluiten over een weerstand, om het spanningsverschil over deze weerstand te meten.

De stroom door de weerstand zal met aangesloten voltmeter iets kleiner worden, maar als je zorgt dat de voltmeter een zeer grote weerstand heeft, dan is de fout die je introduceert erg klein.

Berichten: 51

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

En als ik de twee (spanning en stroomsterkte) tegelijk wil meten, hoe moet ik de 2 meters dan aansluiten op de brandstofcel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Kijk even naar de plaatjes van Jan, een stukje naar boven. Beide manieren kun je toepassen.

Berichten: 51

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Dus ik moet de voltmeter en de amperemeter in serie schakelen met de bron, aangezien er alleen een bron (brandstofcel) is? Of moet ik de 2 meters op de bron schakelen, wat eigenlijk 2 meters in parallel wordt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Meten van stroomsterkte/spanning

Alle componenten in serie betekent dat dezelfde stroom door alle componenten heen moet. Componenten parallel betekent dat stroom zich splitst in een deel dat door de ene en een deel dat door de andere component loopt.

Meetapparaten mogen geen eigen invloed hebben op wat ze meten. Ze mogen dus de stroom niet hinderen. Een meetapparaat dat je in serie moet/wil zetten, moet dus een verwaarloosbare weerstand hebben. Een meetapparaat dat je parallel wil/moet zetten, moet dus een zo groot mogelijke weerstand hebben.

Een voltmeter heeft een zeer hoge weerstand en mag dus nooit in serie, want dan moet je je stroomkring als open beschouwen, er kan geen stroom meer vloeien.

Dat je alleen een brandstofcel in je stroomkring hebt staan en geen andere componenten doet daaraan niks af. Je hebt dan eigenlijk een denkbeeldige stroomkring die opengegooid is, zoals rechtsonder in de plaatjes, en je voltmeter parallel aan je brandstofcel.

Een amperemeter daarentegen moet wel in serie, want die moet de stroomsterkte meten die door een bepaalde component of serie componenten loopt.

Als je die principes doorhebt is de schakeling verbluffend simpel: neem het plaatje rechtsonder, en plak tussen de loshangende schakelaars een amperemeter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer