Vervalreeks (kernfysica)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Vervalreeks (kernfysica)

Voor een opdracht ben ik op zoek naar de vervalreeks van Americum 241 (het spulletje uit rookmelders). Ik zoek al een tijdje maar ik denk dat het gewoon niet intressant genoeg is om op internet gepubliceerd te zijn :roll:

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd maar ik kon er niets over vinden elders op het forum.

Heeft iemand een idee waar ik zoiets zou kunnen vinden of nog beter, wie weet hoe de vervalreeks van Americum is :wink:

Met Groetjes

Fitna

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Vervalreeks (kernfysica)

Heb je een Binas? daar staat het in.

anders kun je wikipedia raadplegen

http://en.wikipedia.org/wiki/Americium

daar staat waarnaar het vervalt, enzovorrt

Berichten: 10

Re: Vervalreeks (kernfysica)

Ik ben helemaal vergeten dat er ook een engelstalig wiki-artikel zou moeten zijn :roll: suf! In binas (havo/vwo versie) kan ik het niet echt vinden. In tabel 25 Isotopen staat straling+energie en in tabel 26 staan ehm... allerlei dingen die ik niet begrijp.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Vervalreeks (kernfysica)

Ik weet niet dat de bedoeling is van de opdracht.

Maar moet je verval reactie's weergeven of alleen de elementen die ontstaan?

Moet je bijvoorbeeld kunnen zeggen wat er ontstaat als je weet dat Am-241 onder het uitzenden van Alfastraling ( alfa.gif ) vervalt ?

of moest je gewoon opzoeken dat er na het verval van Am-241 een Np-237 kern ontstaat (en wat daar vorvoolgens weer uit ontstaat tot je een stabiele isotoop hebt)?

Berichten: 10

Re: Vervalreeks (kernfysica)

Het is de bedoeling dat je schematisch weergeeft wat er presies gebeurt tot een stabiel isotoop. Het liefst zo veel mogelijk natuurkundige beredenaties, zijn ze dol op :roll:

Maar is het zo dat wanneer er alfa.gif straling vrijkomt, logischerwijs Z afneemt met 2 en A met 4 (Am-241 Np-237 Pa-233), tot een stabiel isotoop? Dat klinkt te simpel voor natuurkunde.., maar ik weet niet of het wel zo simpel te benaderen is. Vanaf Pa-233 krijg je beta-verval en eigenlijk weet ik daar te weinig vanaf om te kunnen voorspellen hoe de reacties verder verlopen.

Berichten: 10

Re: Vervalreeks (kernfysica)

Inmiddels heb ik het uitgeknobbeld. In ieder geval bedankt!

Reageer