Springen naar inhoud

wiskunde in fysica opleiding

• Log in om te kunnen reageren

X-Warrior

X-Warrior

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2004 - 17:04

hey,

Ik begin in september aan men opleiding fysica ( aan Limburgs universitair centrum) nu zou ik eens van de mensen die ermee bezig zijn ofzo eens willen weten of de wiskunde die je krijgt zeker te doen is als je in het middelbaar 6 uur wiskunde hebt gekregen.

Ook hoe gaan julie ermee om , zijn er mensen die minder hebben gehad maar uit puure intresse , werklust er toch doorgeraken?

Ook mss handig geef eens enkele tips die ik ook andere beginnende nodig zullen hebben om deze opleiding tot een goed einde te brengen ?

greetz X-Warrior

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 09 juli 2004 - 15:43

ik neem aan dat die aantal uren wiskunde in totaal is. In fysica komt veel, veel, heel veel meer wiskunde bij kijken dan alleen formules invullen. Er komen waarschijnlijk verschillende onderwerpen van de wiskunde aan bod in de opleiding zelf zoals: differentiaal vergelijkingen, integreren, differentieren e.d. Er is bij een fysica opleiding ook vereist om een vorm van aanleg voor wiskunde te hebben.

Dit is nodig om bij verschillende problemen en opgaven zelf formules en vergelijkingen af te leiden. Ook in alle boeken worden afleidingen gegeven die je moet kunnen volgen, anders kun je niet zelf beredeneren en dan kom je misschien in de problemen in het tentame.

Ik probeer je niet af te schrikken, want fysica is een ontzettend cool vakgebied. Ik heb zelf net mijn studie op het HBO Technisch natuurkunde afgerond en is mij zeker bevallen.

grtn

Paul Sieben

• Gast

Geplaatst op 16 juli 2004 - 21:04

Ik studeer Natuurkunde aan universiteit in Nijmegen en kan alleen zeggen dat je je niet moet vergissen in het niveau van de wiskunde. Het niveau ligt aanmerkelijk hoger. De wiskunde ie je gebruikt in de fysica is veel toegepaster, en dat is veel lastiger, omdat het meer is dan alleen maar invullen van getallen.
groet
Erik

Bonk

Bonk

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2004 - 17:14

Ik studeer fysica aan de KU Leuven en zit in eerste kan, en ik heb tweede zit voor al men wiskunde vakken. De wiskunde die we krijgen is enorm zwaar vind ik, en ik ben niet de enige hoor. Ik heb ook 6 uur wiskunde gehad int middelbaar, en degenen die er in eerste zit doorzijn deden allemaal 8 uur wiskunde int middelbaar. Ik hoop dat ik je niet te veel afschrik. Maar het is te doen met zes uur wiskunde hoor, veel hangt ook af of het niveau wiskunde dat je kreeg in het middelbaar hoog was of niet.

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2004 - 14:24

hey,
ik heb nu ook net een jaartje eerste kan natuurkunde achter de rug aan de kuleuven, en ik heb ook tweede zit voor al mijn wiskunde vakken, ik heb in het middelbaar wel 8 uur wiskunde gedaan, en de school stond ervoor bekend toch een redelijk hoog niveau qua wiskunde en wetenschappen te hebben...
de wiskunde die we kregen was erg theoretisch (ik deed dan ook algemene natuurkunde, waarbij de nadruk op het theoretische ligt, ik weet niet wat je in diepenbeek gaat doen?), en dat maakte het wel moeilijk, je moet dan bijvoorbeeld heel vaak zelf wiskundig exacte bewijzen kunnen produceren bij een gegeven stelling.
het is vooral belangrijk dat je in de loop van het jaar véél oefeningen maakt, in de oefenzittingen en op jezelf, en bij problemen kan je altijd naar een monitor gaan die instaat voor dat bepaald vakgebied. op die manier leer je enorm veel bij...
en niet te vergeten: een dosis wiskundig inzicht komt goed van pas!!...
en dan zou het moeten lukken.
het is nu wel zo, dat de hele opleiding dit jaar hervormd wordt naar het bachelor-mastersysteem, waarbij men de overgang van middelbaar naar unief een beetje minder zwaar wil maken...
ik wens je alvast veel succes toe!

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2004 - 22:10

Ja idd, vroeger liepen natuurkunde en wiskunde in de eerste kandidatuur samen. Maar nu met het nieuwe Ba-Ma systeem zijn beide richtingen gescheiden in de 1e kan. , met toch wat minder wiskunde (of misschien meer verspreidt over de jaren), wat het iets minder zwaar maakt.

X-Warrior

X-Warrior

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2004 - 09:55

ik ga in diepenbeek gewoon pure fysica doen, bij ons is het nu wel nog zo dat we met de eertse wiskunde sommige vakken samen hebben maar zij hebben idd meer wiskunde en wij meer fysica

T Noitn

T Noitn

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2004 - 18:31

Hoi!
Ik ben net klaar met mijn opleiding natuurkunde aan de kuleuven, en stam nog uit de tijd dat 1e kan natuurkunde en wiskunde inderdaad samen zaten. Anders gezegd, er komt heel zeker heel veel wiskunde bij kijken, vooral in de eerste jaren. Even doorbijten daar, maar dat loont zeker de moeite. Ik heb in mn middelbaar 6u wiskunde gehad en was er in 1e kan in 1e zit door. Indien je er in je middelbaar niet te veel moest voor doen, maar je bent wel gemotiveerd, dan is het dus te doen.
Ik heb er in ieder geval nog geen seconde spijt van gehad dat ik voor fysica heb gekozen....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures