[Mechanica] Bepalen kracht en vertraging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 28

[Mechanica] Bepalen kracht en vertraging

Hoi,

Ik heb een massa dat zich richting een membraan (zwarte lijn) verplaatst. Het membraan deukt 2mm in bij 20N (blauwe lijn). Hoe weet ik hoe zwaar M moet zijn? En hoe kan ik nu de vertraging bepalen vanaf X1 -> X2? Bedankt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Bepalen kracht en vertraging

Ik kan je plaatje niet vinden. Ik heb de link uit je bericht geplukt, en explorer vindt de pagina niet.. :roll:

massa of snelheid van het lichaam zouden ook handig zijn zo op het eerste gezicht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [Mechanica] Bepalen kracht en vertraging

Vreemd, het plaatje is gehost bij imgspot. Ik probeer hem even ergens anders te posten. Snelheid en massa staan in het plaatje.

Afbeelding

Zo beter?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica] Bepalen kracht en vertraging

Nou staat die in je eerste bericht er ook weer terug. Server heeft er uit gelegen zeker.....

Snelheid is nu bekend, 10 km/h.

Ik neem aan dat de eindsnelheid van de massa 0 m/s is (na indeuking van 2 mm?)

En de kracht door het membraan uitgeoefend een constante 20 N, vanaf het begin van indeuking tot aan de indeuking van 2 mm. Daar staat of valt overigens de rest van het verhaal mee.

dan heeft het membraan een arbeid verricht op de massa

W=F.s joule. F en s zijn bekend

de kinetische energie van de bewegende massa is in X2 geheel omgezet in veerenergie van het membraan.

½mv2=F.s

daaruit kan je de massa berekenen (kg)

F=m.a, hieruit kun je de versnelling berekenen, want nu ken je F en m.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer