[Aanvraag] Minicursus snaartheorie

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

[Aanvraag] Minicursus snaartheorie

Ik heb hier, op Wikipedia,op Noorderlicht en nog een aantal sites gezocht naar informatie over de snaartheorie. De ene site gaat er heel diep op in, waardoor ik door de snaren de harp niet meer zie. De andere site blijft zo oppervlakkig dat ze eigenlijk alleen maar zeggen dat je elementaire deeltjes moet zien als snaren en de kleine dimensies als een tuinslang, en dat daarmee dan alles verklaart kan worden. Kortgezegd: aan beide heb ik niet veel.


Daarom mijn vraag of er misschien mensen zijn die het basic uit kunnen leggen wáárom alles er dan mee verklaard wordt, maar als het kan zonder gelijk heel diep te gaan. Bijvoorbeeld eerst een introductieles, en daarna dieper op de zaak inzoomen. Ik zou de makers hiervan dan in ieder geval heel dankbaar zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Aanvraag] Minicursus snaartheorie

Dit helpt misschien

Ondanks dat de minicursus toch leuk zou zijn.


Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Aanvraag] Minicursus snaartheorie

Rov schreef:Dit helpt misschien

Ondanks dat de minicursus toch leuk zou zijn.


Dankjewel! Dit ziet er veelbelovend uit. Het lijkt een goede opbouw, en in goede stukken gehakt. Ik ga het zeker bekijken!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 624

Re: [Aanvraag] Minicursus snaartheorie

Ger schreef:Ik heb hier, op Wikipedia,op Noorderlicht en nog een aantal sites gezocht naar informatie over de snaartheorie. De ene site gaat er heel diep op in, waardoor ik door de snaren de harp niet meer zie. De andere site blijft zo oppervlakkig dat ze eigenlijk alleen maar zeggen dat je elementaire deeltjes moet zien als snaren en de kleine dimensies als een tuinslang, en dat daarmee dan alles verklaart kan worden. Kortgezegd: aan beide heb ik niet veel.


Daarom mijn vraag of er misschien mensen zijn die het basic uit kunnen leggen wáárom alles er dan mee verklaard wordt, maar als het kan zonder gelijk heel diep te gaan. Bijvoorbeeld eerst een introductieles, en daarna dieper op de zaak inzoomen. Ik zou de makers hiervan dan in ieder geval heel dankbaar zijn.

Als je een stap verder wilt dan de populaire literatuur, en je hebt wat kennis van quantumfysica en wat wiskunde, kun je het boek van Barton Zwiebach proberen. Hij legt werkelijk elke stap uit. Wat dan wel weer als gevolg heeft dat ie op bladzijde vierhonderdnogwat pas bij de Polyakov-actie komt, maar dan heb je wel een aardige introductie. En ik denk dat dat het boek is wat je wilt hebben bij zo'n soort cursus die wat dieper gaat dan de standaard site hier op internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Aanvraag] Minicursus snaartheorie

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...highlight=snaar


Graag wil ik hier nog eens naar verwijzen, misschien kan je dan wat makkelijker aangeven waar het bij jou wringt. (post 4 geloof ik)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Aanvraag] Minicursus snaartheorie

Dankjewel SQ! Ik denk dat jouw uitleg gecombineerd met de videos (die ik nog moet kijken) een goede basis geven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 624

Re: [Aanvraag] Minicursus snaartheorie

Ik denk dat als je iets dieper in bepaalde theorieen, zoals snaartheorie en quantumveldentheorie enzo, wilt gaan, er 1 ding heel belangrijk is: het variatieprincipe. Je stelt een Lagrangiaan op die aan bepaalde voorwaarden voldoet ( je kunt zo'n ding niet exact en axiomatisch opstellen; het blijft gedeeltelijk een gok ) en met de Lagrangevergelijkingen bepaal je de bewegingsvergelijkingen, en via Noether's theorema de symmetrieen in de je theorie. Zelfs de veldvergelijkingen van de algemene relativiteitstheorie kun je met dit principe afleiden met een geschikte Lagrangiaan ( of eigelijk: Lagrangiaanse dichtheid ) Het verhaal gaat dat Hilbert via dit principe de veldvergelijkingen een paar dagen eerder heeft gevonden dan Einstein dat deed via fysische intuitie. De wetten van Newton kun je trouwens ook met dit principe "afleiden".


In de snaartheorie heb je dan de Nambu-Goto actie ( en als je wat verder komt de Polyakov-actie ) waaruit heel veel valt te herleiden. Ik denk dat dit principe wel goed is uit te leggen voor leken, en het valt me op dat dit aspect vrij weinig in de ( populaire, of iets verder dan dat ) literatuur voorkomt.

Reageer