kleine gloeilampjes en wissel- vs gelijkstroom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

kleine gloeilampjes en wissel- vs gelijkstroom

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een proefje uitgevoerd in de klas met een kleine gloeilamp (12V). De spanningsbron (overigens tip top in orde) op gelijkstroom gezet en de kring gesloten. Het lampje brand. Tot zover zit alles snor.

Kring geopend en de spanningsbron op wisselspanning omgezet. Kring andermaal gesloten... GEEN LICHT!

Weet er iemand hoe dat komt. Wie kan mij dit verklaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: kleine gloeilampjes en wissel- vs gelijkstroom

Op wat voor wisselspanningbron heb je het lampje gezet?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 582

Re: kleine gloeilampjes en wissel- vs gelijkstroom

SjeSja schreef:Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een proefje uitgevoerd in de klas met een kleine gloeilamp (12V). De spanningsbron (overigens tip top in orde) op gelijkstroom gezet en de kring gesloten. Het lampje brand. Tot zover zit alles snor.

Kring geopend en de spanningsbron op wisselspanning omgezet. Kring andermaal gesloten... GEEN LICHT!

Weet er iemand hoe dat komt. Wie kan mij dit verklaren?
Weet je zeker dat:

1 De bron een wisselspanning van 12 volt geeft (effectief).

2 Het lampje niet kapot is.

Controleer dat met een multimeter.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 11

Re: kleine gloeilampjes en wissel- vs gelijkstroom

Het lampje is niet stuk daar het bij gelijkstroom brandde en nog steeds brandt.

De spanningsbron is er een van op school. Alle proeven op wisselspanning cq ~stroom werken (oa het transformatorprincipe).

Zou het kunnen dat de gloeidraad niet warm genoeg wordt bij wisselstroom en daardoor niet gaat oplichten?

Of werken de inductiestroompjes (wet van Lenz) tegen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: kleine gloeilampjes en wissel- vs gelijkstroom

Inductie speelt bij gloeilampen nauwelijks een rol. Een gloeilamp doet het op wisselspanning net zo goed als op gelijkspanning, mits de effectieve waarde van de spanning gelijk is. Het beste bewijs zijn alle gloeilampen die we in onze woningen gebruiken, die werken allemaal op wisselspanning.

De frequentie van de netspanning is 50Hz, maar de frequentie is geen echte beperking. De meeste gloeilampen doen het op 1MHz ook nog wel.

Dus als de lamp in jouw proef het niet doet dan is er iets niet goed. Bijvoorbeeld spanning te laag, voeding kan het benodigde vermogen niet leveren, losse draad, slecht contact, enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: kleine gloeilampjes en wissel- vs gelijkstroom

De voedingskast is gewoon gaar

De wisselspanningsfunctie is duidelijk niet goed.

Als je het probleem wil oplossen moet je het volgende doen:

Pak een andere voeding , en sluit het lampje aan op wisselspanning.

zo niet, dan moet je even meten of er wel spanning over het lampje staat. (gewoon multimeter op wisselspanning instellen, en eraan prikken)

Ik heb zelf ook wel eens een gewoon 5-Watt gloeilampje op wisselspanning aangesloten. en brandde goed. (in mijn brommer gebruik ik het nogsteeds)

Reageer