Springen naar inhoud

Nicotinepleisters en nachtmerries.

• Log in om te kunnen reageren

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2006 - 19:19

Ik heb wel eens gehoord dat mensen die nicotinepleisters gebruiken (ivm stoppen met roken), nachtmerries krijgen als ze het vlak voor het slapen gaan nicotinepleisters gebruiken. Als ze het niet voor de nacht gebruiken, maar bijv. s'morgens dan is de kans op nachtmerries een stuk kleiner. Dus die nachtmerries worden dus hoofdzakelijk veroorzaakt door de nicotinepleisters, althans door de stof die erin zit. Ik rook (gelukkig) zelf niet. Nu heb ik 3 vragen daarover.

1. Hoe kan het dat een bepaalde stof die in die nicotinepleister zit nou nachtmerries veroorzaken?
2. Wat voor stof doet dat?
3. Waar gaan de nachtmerries veroorzaakt door nicotinepleisters (althans een bestandeel daarvan) gewoonlijk over? Iemand ervaring?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2006 - 21:54

Heb je hier een bron bij kunnen vinden, ter ondersteuning? Of is het alleen van-horen-zeggen en heb je nog niet de moeite genomen om Google te raadplegen? (bedoel ik niet flauw)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Bertolli

Bertolli

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 11:19

Nicotine heeft een opwekkend effect en verstoort hierdoor de slaap... Dus zeg maar het zelfde als caffeÔne... Je slaapt onrustiger en minder diep, wat misschien de nachtmerries veroorzaakt, maar dat is maar speculatief.

In ieder geval niet roken (nicotinepleisters) voor het slapen gaan, net als geen koffie drinken voor je gaat slapen.

Hier staat wat over slaapstoornissen: Link
Goede nachtrust: Link

bats

bats

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 18:07

Heb je hier een bron bij kunnen vinden, ter ondersteuning? Of is het alleen van-horen-zeggen en heb je nog niet de moeite genomen om Google te raadplegen? (bedoel ik niet flauw)

Ik heb er geen bron bij. Ik heb het gehoord van TV bij een reclame over nicotinepleisters. En via Google wordt ik niet echt wijzer van.

aineke

aineke

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 09:30

Misschien een beetje late reactie, maar ik ben nieuw hier, dus..

Ik ben zelf net (vanaf 2 januari j.l.) gestopt met roken met behulp van nicotinepleisters. De pleister plak je 's ochtends of tegen de middag op en deze geeft 24 uur lang nicotine af. In principe zou het dus niet uit moeten maken of je de pleister vlak voor of na het slapen opplakt.

Mijn ervaring is dat je er niet zozeer nachtmerries van krijgt maar dat je intensiever droomt. En het is waar dat hoe sterker de pleister (3 fasen) hoe intensiever er wordt gedroomd. Ik kon me 's ochtends ook de droom tot in details herinneren.
Nu ook gestopt met pleisters (alleen nog soms nicotinekauwgum) en ik droom ook weer normaal en kan me weer gewoon flarden herinneren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het intensief dromen juist als een prettige bijkomstigheid heb ervaren.

Hoop dat je hier nog iets aan hebt.

The Dude

The Dude

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 21:02

Het is waar. Heb ze zelf ook gebruikt en je krijgt er niet zo zeer nachtmerries van maar je gaat er wel heel hevig van dromen. Werd altijd helemaal uitgeput wakker. Je gaat echt rare dingen er van dromen. Maar niemand die weet hoe het komt?
The fantastic world of microbiology

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2006 - 08:26

Je probeert af te kicken van nicotine, dit zorgt zowiezo voor een minder rustig slaappatroon. Dat is niet meer dan logisch.
"Meep meep meep." Beaker

The Dude

The Dude

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2006 - 20:35

Maar als je ze 's nachts afdoet heb je er geen last van. Zal dus denk ik toch wel komen door de nicotine afgifte 's nachts.
The fantastic world of microbiology

• Gast

Geplaatst op 29 mei 2007 - 09:20

hai ik ben ook onlangs gestopt met roken en heb nicotinepleisters. deze moet ik in de ochtend opdoen. de bedoeling is dat je deze tot de volgende ochtend draagt. Iedere keer dat ik deze draag tijdens het slapen krijg ik hevige nachtmerries. Ik dacht eerst dat het toeval was maar ik ben het gaan testen omdat ik normaal nooit last had van nachtmerries. En inderdaad, iedere keer met pleister op weer nachtmerries. Hele heftige, altijd achtervolgingssituaties. heel raar. Ik ben eerder gestopt en toen zonder pleisters en toen had ik er geen last van, toen sliep ik gewoon slecht in het begin. Dus bij mij is het zeker wel het geval en zeker weten dat het door een stof in die pleisters is. groet suzanne

• Gast

Geplaatst op 04 juni 2007 - 08:24

klopt!

http://www.tga.healt...tn/aadr0002.htm

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures