[Natuurkunde] Systeembord

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 660

[Natuurkunde] Systeembord

hoi,

ik moet met het systeembord een schakeling maken. (ik moet hem gewoon tekenen) maar ik kom er echt niet aan uit kan iemand mij helpen.

dit is de vraag:

als drukschakelaar 1 word ingedrukt brand led a. als drukschakelaar 2 word ingedrukt brand led b. als 1 en 2 worden ingedrukt brand alleen a.

hoe kan ik deze schakeling maken...

ik gebruik dit systeembord: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.d...upportId=583635

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Systeembord

als drukschakelaar 1 word ingedrukt brand led a. als drukschakelaar 2 word ingedrukt brand led b. als 1 en 2 worden ingedrukt brand alleen a.
op een rijtje:

als drukschakelaar 1 word ingedrukt brand led a.

als drukschakelaar 2 word ingedrukt brand led b.

als 1 en 2 worden ingedrukt brand alleen a.

voorwaarden voor het branden van led a: 1 OF (1 EN 2)

voorwaarden voor het branden van led b: 2 EN NIET 1

probeer eerst eens ledje a, dan ledje b, en kijk dan hoe je je systeemblokken kan gebruiken om beide oplossingen samen te voegen met de bouwstenen die je hebt.

Zie je trouwens dat voor ledje a de logische vergelijking eigenlijk veel simpeler is te schrijven? Daar zal de oplossing heen moeten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [Natuurkunde] Systeembord

Hier is je schakeling, plaats dit in kladblok of zo in een bestand en geef het als extensie .brd. Dan kun je het inladen.

Code: Selecteer alles

SSYSTEEMBORD V1.1|

9|7|0|1|1|9|1|1|

91|8|0|2|1|8|1|1|

268|223|11|1|1|8|1|2|

0|528|1|1|0|

64|528|1|2|0|

12|213|9|1|3|1|1|1|11|1|1|-1|1|1|

197|479|8|1|1|1|2|1|
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 660

Re: [Natuurkunde] Systeembord

voorwaarden voor het branden van led a: 1 OF (1 EN 2)

voorwaarden voor het branden van led b: 2 EN NIET 1
hoe maak ik met dit systeembord een NIET poort ... in mijn boek word ook beschreven dat ik een NIET poort kan gebruiken maar ik weet niet wat de niet poort is ... die eerste snap ik nu wel dankzij die code maar er zijn er nog meer die ik moet maken en die wil ik ook kunnen maken. als ik de eerste bekijk en dan de opgave erbij zie zie ik dat het klopt maar als ik er dan zelf 1 moet maken die er alleen al op lijkt lukt het me niet .... dusjah ... de andere opgaves die ik heb zijn deze:

1+2 niet indrukkken --> A brand

1 of 2 indrukken --> Niets

1 en 2 indrukken --> B brand

nu zal ik wel met de EN en OF poort moeten werken maar ik kom er nog niet uit.

de 3e is.

1 en 2 niet indrukken --> niets

1 --> A

2 --> A en B

1 en 2 --> A,B en C

de 4e is.

als je even op 1 drukt blijft A branden als je daarna even op 2 drukt gaat A uit. welke knop is set en welke reset. de aanwijzing is begin met de OF-poort waarvan de uitgang is teruggekoppeld naar de ingang ....

ik dacht sluit 1 aan op set

sluit 2 aan op reset

sluit de uitgang aan op led A

en klaar ....

ik plaats dit niet omdat ik gelijk alles wil voorgekauwd hebben .. maar wat tips of uitleg zou toch makkelijk zijn .. ik kan dan altijd nog vragen of ze kloppen .. ik moet deze schakelingen kennen omdat ik binnenkort een soort gelijke toets ken en daarom wil ik ze snappen.. ik moet dan de schakelingen zelf kunnen tekenen en uitleggen..

mvg kevin

edit:

ik heb na lang nadenken en met behulp van de eerste schakeling die ik had gekregen (en wat logisch nadenken) toch de schakelingen kunnen maken het enige wat ik niet begrijp is de laatste waarom zou ik daar een OF-poort gebruiken ..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Systeembord

hoe maak ik met dit systeembord een NIET poort
1+2 niet indrukkken --> A brand

dit begrijp ik als: noch 1, noch 2 mogen ingedrukt zijn, en als dat het geval is brandt A

d.w.z. als 1 OF 2, dan NIET A: NOT(1 OR 2)

dan kun je dus 1 en 2 aan een OF poort knopen, en met een invertor het signaal van deze OF-poort omkeren.

tabel:(1= signaal aan, 0=signaal uit)

1...........1....0....1.....0

2.......... 1....1....0.....0

OR........1....1....1.....0

inv........0....0....0.....1

A..........0....0....0.....1

Lamp A brandt dus alleen als zowel 1 als 2 onbekrachtigd zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 660

Re: [Natuurkunde] Systeembord

oke dat is eigenlijk wel heel logisch maar hoe maak ik dan zelf een geheugencel ... kan iemand mij daarbij een beetje in de goede richting sturen ?

mvg kevin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Systeembord

maar hoe maak ik dan zelf een geheugencel
Als ik in je link in je eerste bericht je systeembord bekijk staat daar een kant en klare geheugencel op :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [Natuurkunde] Systeembord

Als je mijn project zou inladen zou je zien hoe je het kan doen. Deze versie werkt zonder een geheugencel.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 660

Re: [Natuurkunde] Systeembord

het was de bedoeling dat ik zelf een geheugencel zou maken.. maar ik ben er al helemaal uit we hebben op school met een echt systeembord gewerkt en daarmee heb ik alles kunnen maken... dus bedankt nog voor de hulp ik weet genoeg :roll:

Berichten: 660

Re: [Natuurkunde] Systeembord

hey daar ben ik weer met mijn systeembord :roll: (dit was mijn vorige )

dit keer heb ik een wat moeilijkere vraag. dit is de vraag en ik kom er totaal niet aan uit ..

maak een schakeling met een AD-omzetter met 4 bits. die ervoor zorgt dat bij de 0 niks aan is bij de 1,2,3 led a brand. bij 4,5,6,7 led a en b branden. bij 8,9,10,11 led a,b en c branden en bij 12,13,14,15 led a,b,c en d branden. het mag niet via een comperator het moet met een AD-omzetter. het signaal mag niet van digitaal naar analoog worden vertaalt. het moet kunnen met dit syteembord als het goed is. (de getallen zijn binair dus 1 = 0001, 2=0010, 3=0011 enz)

zou iemand mij hiermee kunnen helpen.

mvg kevin.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Systeembord

Begin eens met alle getalletjes binair onder elkaar te zetten. Zet dan achter elk binair getal eens welke van de vier poorten bij dat getal signaal geeft/geven.

Lampje A als voorbeeld: dat moet branden als de eerste poort van je AD signaal geeft, maar ook als de tweede poort dat doet, of als zowel de eerste als de tweede dat doen. Tenslotte, als B brandt moet A ook branden.

dus de schakeling voor A wordt dan (1 poort OF 2 poort OF B)

puzzel zo verder voor B, C en D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [Natuurkunde] Systeembord

Om de overzichtelijkheid van dit forum te behouden, heb ik twee topics gemergd. Gelieve hier door te gaan.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 660

Re: [Natuurkunde] Systeembord

oke vind ik ook goed ik wist alleen niet zeker of het mocht bedankt :roll: en ik geloof dat ik de schakeling heb kan het kloppen dat er nogal wat EN-poorten in voorkomen en 1 OF-poort.

mvg kevin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Systeembord

mij lijkt me eerder een aantal OF poorten :P

(zie je bijvoorbeeld dat voor 4,5,6,en 7 de 4-poort altijd signaal geeft?)

Dus waar sluit je B aan........ :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 660

Re: [Natuurkunde] Systeembord

ik ben van 1 en 2 naar een OF-poort gegaan en vanaf daar naar led a. dan ben ik gaan kijken en dan moest dus bij bv binair getal 6 - 4 en 2 een hoog signaal geven vandaar. 4 EN 2 geven led a en b ... bij bv binair getal 11 doe ik dit: 10 maak je door 8 EN 2 (EN-poort) en daarbij nog 1 dus uitgang van die EN-poort naar led a,b en c en ook nog eens naar een EN-poort ingang en op die ander poort ingang 1 en die uitgang weer door naar led a,b en c. wat voor fouten maak ik hier dan .. ?

mvg kevin

Reageer