observatorium attractie van de toekomst

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

observatorium attractie van de toekomst

Beste forummers,

mag ik jullie eventjes brutaal lastig vallen om van gebruik te maken van jullie expertise ? In elk geval mijn excuses hiervoor.

mij eventjes voorstellen: ik ben een striptekenaar en ben momenteel samen met een collega scenarist een humoristische science fiction aan het schrijven.

Een belangrijk item in dit verhaal is en soort obsevatorium, een bolvormig gebouw dat live beelden projecteert uit de ruimte (je zit er als het ware middenin). Dit gebouw is een grote populaire attactie. Deze spectaculaire beelden komen uit een deel van de ruimte waar er totale anarchie heerst. Planeten en sterren botsen er constant tegen elkaar en spatten uiteen, brokstukken vliegen in het rond.

Bestaat er zo 'n plaats in de ruimte ? En hoeveel lichtjaren is deze van ons dan verwijderd ?

Hoe zou je zo'n observatorium/attractie kunnen noemen ?

hartelijk dank bij voorbaat,

Groetjes,

Bob

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: observatorium attractie van de toekomst

Hoe zou je zo'n observatorium/attractie kunnen noemen ?
zo'n gebouw noemen ze een planetarium :shock:

maar het projecteerd geen live beelden

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: observatorium attractie van de toekomst

Ik moet je teleurstellen. Sterren botsen heel erg weinig op elkaar. Als het hele zichtbare heelal gevuld zou zijn met sterren als in ons sterrenstelsel.

En er staan twee reuzen aan beide kanten. Die zouden de zon duizenden keren kunnen overgooien voordat de ster ook maar iets raakt!

In de wetenschap gaan we er dan ook vanuit dat sterren niet botsen. We negeren de mogelijkheid. Hij is er wel hoor, maar het is zo bizar zeldzaam!

Dit terzijde als er al veel botsingen of weet ik het wat plaatsvind, dan is het in het centrum van het sterrenstelsel, want daar is de dichtheid sterren het hoogst. Dat is vanaf aarde ongeveer 30 kpc oftwel 100.000 lichtjaar

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: observatorium attractie van de toekomst

(Effe tussendoor)

Het adromeda stelsel(of in iedergeval het sterrenstelsel naast ons),komt toch ook op ons af,en over een paar miljoen jaar botsten we toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: observatorium attractie van de toekomst

klopt, maar dat daarbij ook twee sterren op elkaar botsen is zéér zéér onwaarschijnlijk. Vrijwel uitgesloten.

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: observatorium attractie van de toekomst

bij de vorming van de planeten uit het puin zijn er veel botsingen tussen meteoren en planeten. dit neemt volgens mij af als het meeste zijn plek heeft gevonden..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: observatorium attractie van de toekomst

ja klopt je zou dus moeten kijken naar sterren in wording voor vuurwerk.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: observatorium attractie van de toekomst

Wat zou er gebeuren met sterren en planeten in de buurt van (orde 1 pc afstand) een supernova?
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: observatorium attractie van de toekomst

Die krijgen héél véél straling te verduren, maar te weinig om de ster weg te blazen. Weet dit niet zeker, maar een parsec is ver genoeg geloof ik. De dichtstbijzijnde ster alpha centauri is ongeveer een parsec ver.

Er is hier wel laatst over gepubliceert over dubbelsterren die supernova gaan en wat er met hun partners gebeurt en volgens mij was de conclusie, dat de ster bleef bestaan.

Op termijn komt er ook nog wat 'sterrenstof' voorbij, maar niets levensbedreigends (voor de sterren in ieder geval).

Bij sterren die dichter op elkaar zitten als bij dubbelsterren treden ook andere processen op als massa-overdracht wat er zelfs voor kan zorgen dat een supernova voorkomen wordt en de lichtere variant nova's veroorzaakt.

Reageer