[Chemie]Drab in yoghurt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

[Chemie]Drab in yoghurt

Hey! :roll:

Ik ben bezig met een werkstuk over yoghurt..

Enige vraag die ik nog moet beantwoorden en niet vind is:

Hoe komt de drab in yoghurt..?

Zodat het product niet meer te verkopen is.

Dankjewel! :P

Groetjes! :wink:

Berichten: 64

Re: [Chemie]Drab in yoghurt

Wat bedoel je precies met drab? En wanneer zie jij drab in yoghurt? Kijk, yoghurt kan natuurlijk ook verrotten, uitdrogen en beschimmelen, hoewel het zo zuur is door het melkzuur, als je maar lang genoeg wacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Chemie]Drab in yoghurt

Ik snap A niet wat je bedoelt en B niet wat het met filosofie te maken heeft.

Drab in yoghurt heb ik nog nooit gezien eigenlijk. Tenzij je yoghurt zelf als drab ziet eigenlijk...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 52

Re: [Chemie]Drab in yoghurt

Hey! :roll:

Ik zal het even uitleggen.. Soms kan een yoghurtproductie finaal mislukken en dan komt er een slappe 'drap' in de yoghurt..

Ik met dit dus uitzoeken en het probleem oplossen..

Sorry voor de onduidelijkheid.

Groetjes! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [Chemie]Drab in yoghurt

Je hebt soms wel van die klonten in de yoghurt... Een van de redenen, naast het feit dat yoghurt zelf zo ranzig is als wat, ik geen yoghurt eet...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Chemie]Drab in yoghurt

Nooit last van gehad, maar goed. Ik heb werkelijk geen idee, maar misschien kan een telefoontje naar bijvoorbeeld Campina uitkomst bieden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.502

Re: [Chemie]Drab in yoghurt

Net als een vorige forummer constateer ik,dat dit onderwerp bij een hoofdstuk natuurkunde/chemie thuishoort en niet onder filosofie,theologie en ethiek,

maar:

Je zou eens moeten nalezen hoe yochurt wordt samengesteld,volgens mijn weten uit de een of andere melksoort (bepaald vetgehalte) met toevoeging van een plantje,dat mogelijk ook de naam heeft als het eindproduct.Er wordt mogelijk een bacterie aan toegevoegd om dat plantje te laten groeien in de melk.Temperatuur en tijdsduur van het chemische proces lijken me daar wel een rol te spelen.

Als je zg.drab gaat zien is er wrs .een ontbinding aan de gang,dus een soort rottingsproces,waarbij er ook een scheiding van de vetdeeltjes uit de melk plaats vindt zoals dat ook gebeurt bij karnemelk.

IK vermoed als je op Google het woord Yoghurt invoert,het hele verhaal tevoorschijn komt!

Berichten: 26

Re: [Chemie]Drab in yoghurt

Veel bacterien in yoghurt hebben om de celwand nog een "slijmlaag", kapsel of celenvelop dat geeft de yoghurt zijn slijmerige (draberige) textuur. Maar ik denk niet dat je dat bedoelt??

Reageer