Springen naar inhoud

[scheikunde] Gas in de aansteker vloeibaar?

• Log in om te kunnen reageren

Mélisande

Mélisande

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 17:01

Ik heb een vraagje voor een verslag die ik moet maken voor scheikunde. Het gaat over gas-chromatografie en de vraag bij het experiment is: 'Hoe komt het dat de stoffen in de aansteker toch vloeibaar zijn?!'

Bedankt!

Groetjes, Mélisande

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2006 - 17:22

1 Wat gebeurt er als je het knopje van de aansteker indrukt?

2 Waarom gebeurt dit?

3 Wat is hiervan het effect op gassen?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 maart 2006 - 21:51

denk 'druk'. Doordat het gas in een aansteker onder druk staat, dan kan deze zich in vloeibare vorm verkeren.
"Meep meep meep." Beaker

zenza

zenza

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 11:50

denk 'druk'. Doordat het gas in een aansteker onder druk staat, dan kan deze zich in vloeibare vorm verkeren.

Ik denk ook dat dit de juiste verklaring is.. als je een gat maakt in een aansteker spuit al het gas er uit, dit komt vanwege het luchtdruk verschil.

Gaschromatografie is toch een scheidingstechniek waarbij je een stof door een poederhoudend kolom laat gaan? ik begrijp dat gaschromatografie en vloeibaargas beide met eigenschappen van stoffen te maken heeft... maar niet waarom de agregatietoestand van gas met een scheidingstechniek te maken heeft, kan iemand mij dat uitleggen?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2006 - 13:31

Vloeibaar gas? Dat lijkt me raar... heet dit echt zo?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 maart 2006 - 13:50

Ik weet niet of vloeibaar gas een officiele aanduiding is, maar in de wandeling heet het wel zo.
Bij aanstekers gaat het om butaan, dat is bij normale omstandigheden gasvormig, maar wordt al bij een geringe overdruk vloeibaar.
Net als bij campinggas, dat is een mix van propaan en butaan en is in de tank ook vloeibaar.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2006 - 15:50

Vloeibaar gas? Dat lijkt me raar... heet dit echt zo?

LPG Liquefied Petroleum Gas LNG Liquefied Natural Gas

De vraag of water een vloeistof, gas of vaste stof is beantwoorden we zonder nadenken voor omstandigheden van kamertemperatuur en atmosferische druk. Zo leren we dat ook op de middelbare school.

In die omstandigheden zijn propaan en butaan gassen. Maar samenpersend maken we die GASSEN vloeibaar. Vloeibaar gas dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures