Springen naar inhoud

water op de Noordpool

• Log in om te kunnen reageren

kees

kees

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2004 - 13:06

Hallo,

Gisteren zag ik een film op de tv over duikers op de Noordpool. Zij filmden onder water zeehonden. Er werd gezegd dat het water waarin de duikers zich bewogen ijskoud was tot wel -40 graden. Kan dat? Water bevriest toch bij 0 graden, of bij hooguit -10 als het erg vuil of zout is.

Kees

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

doemdenker

doemdenker

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2004 - 14:59

Misschien bedoelden ze met -40 de gevoelstemperatuur. :shock:
How will it end?

Gamer

Gamer

• >250 berichten
  • 381 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2004 - 08:47

Uhm..het blijft een zee daar...daar zit toch veel zout in?

DVR

DVR

• >250 berichten
  • 581 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2004 - 13:00

Hallo,

Gisteren zag ik een film op de tv over duikers op de Noordpool. Zij filmden onder water zeehonden. Er werd gezegd dat het water waarin de duikers zich bewogen ijskoud was tot wel -40 graden. Kan dat? Water bevriest toch bij 0 graden, of bij hooguit -10 als het erg vuil of zout is.

Kees

Dit lijkt me nogal onmogelijk.. Zeewater bevriest bij ongeveer -2 graden..
En als het al -40 graden was, dan zouden zij daar zeker niet kunnen duiken.. De duikers zelf zouden vrijwel onmiddelijk onderkoeld raken (en dan kun je echt niet meer fatsoenlijk duiken), hun ademautomaten zouden bevriezen door de luchtvochtigheid van hun eigen adem, de eerste trap (zeg maar dat stuk wat je op je duikfles schroeft met al die slangen eraan) zou eveneens bevriezen..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

einstone

einstone

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2004 - 15:11

lag er dan geen ijs bovenop het water?
water heeft de leuke eigenschap dat zijn dichtheid afneemt vanaf 4C wanneer je het afkoelt, dit gebeurt natuurlijk eerst aan de oppervlakte, dus het koudste water ligt bovenaan (door de kleinere dichtheid) en zal daar blijven, en uiteindelijk ook bevriezen wanneer de temperatuur onder 0C duikt (ietsjes lager natuurlijk voor zout, bewegend zeewater)

tettha

tettha

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2004 - 15:22

heeft iets met de druk van het ijs boven het water te maken, maar dat weet ik niet meer zeker.

einstone

einstone

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2004 - 15:33

ja, hoe meer ijs er bovenop het water komt te liggen, hoe groter de druk op het onderliggende water, hoe groter de dichtheid van dat water, en dus zoveelste verder bevindt dat water zich van zijn vaste toestand, namelijk ijs, want de dichtheid van ijs is kleiner dan die van water...
het water wordt dus steeds moeilijker te bevriezen, ookal omdat het ijs fungeert als isoleerlaagje (zie iglo)

tettha

tettha

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2004 - 15:39

dat is duidelijk, dan had ik het dus toch goed gehoord

Mafkees

Mafkees

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2004 - 16:44

Hallo,

Kees

Ik dacht ff aan Fahrenheit, maar dat maakt toevallig niks uit, want precies bij -40 graden zijn Celsius en Fahrenheit aan elkaar gelijk. :shock:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures