Springen naar inhoud

Verkiezingen uitslag grafiek

• Log in om te kunnen reageren

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 10:29

Is er iemand die weet waar je de cilinder grafieken die gebruikt worden bij verkiezingen en peilingen kan downloaden voor gebruik in Excel (ik kan niets vinden op het net)
Iemand deze grafiek zelf misschien als custom aangemaakt in Excel?.
Iemand een idee hoe je dergelijke aangepaste grafiek aanmaakt in Excel?.

Het gaat om de volgende cilinder grafiek http://www.nos.nl/no...gina/index.html (bij het kopje "Nederland kiest"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 08 maart 2006 - 11:06

Precies zoals ze bij de verkiezingen doen weet ik niet, maar een simpele versie kan ik je wel verstrekken:

Geplaatste afbeelding

Ik neem even aan dat je weet hoe je een grafiek moet maken in Excel, dus dat laat ik even achterwege. Wat je moet doen is het volgende:
  • Maak je grafiek als een standaard kolomgrafiek.
  • klik op 1 van de reeksen (paars of blauw) en kies Gegevensreeks opmaken
  • Ga naar het tabblad As en kies Secundaire as. Je krijgt nu zowel links als rechts een Y-as.
  • Ga naar het tabblad Opties. Zet hier de overlapping op 0 en de breedte tussenruimte op bijvoorbeeld 200.
Als het goed is staan de staven TOEN en NU over elkaar en is de bewerkte staaf het smalste van de twee.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

PS: Even voor de duidelijkheid: In mijn tabel stond CU TOEN op 0 en ENZ staat NU op 0.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 21:50

Hé Ger bedankt,

maar het blijft vreemd (in mijn beleving) dat je dit niet kunt doen met de standaard "3D" cilinder in Excel. Deze geeft namelijk niet de mogelijkheid tot overlap. Ze zullen bij Nova en de NOS wel een ander softwarepakket gebruiken voor de presentatie van de resultaten. Maar nogmaals bedankt en ik zal dan (helaas) concessies moeten doen aan de visuele presentatie van mijn projecten resultaten (de resultaten veranderen er in elk geval niet door).

Het leuke aan het presenteren van cijfers is vaak hoe presenteer je de cijfers. Als je erg slechte resultaten hebt gehaald kun je dit (voor het gevoel en indruk) verdonkeremanen door je schaal verdeling zo aan te passen dat je een redelijke vlakke dalende lijn hebt door bv. niet in maanden maar het in weken of dagen te presenteren. Andersom door juist een kleine schaalverdeling waardoor je een erg sterk stijgende lijn creëert. De resultaten veranderen natuurlijk niet maar het is verassend hoe mensen dit soort grafieken interpreteren.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 maart 2006 - 08:38

Ik krijg het ook niet voor elkaar met cillinders. Om de één of andere reden krijg je geen secundaire as. Ik gok dat dit te maken heeft met het 3D effect.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures