DSM IV en ICD 10

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

DSM IV en ICD 10

Ik ben op zoek naar informatie over het verschil en het gebruik van de DSM IV en de ICD 10.

Het gaat mij dan voornamelijk om de doelen van de classificatiesystemen, waar ze voor worden gebruikt en hoe ze moeten worden gebruikt.

Ik heb al de ICD 10 gedownload, maar ik kom er niet echt uit.

Wie kan mij simpel vertellen wat de ICD 10 en de DSM IV zijn? Wat is het verschil? Is er verband tussen elkaar? Vullen ze elkaar aan? Kun je ze apart gebruiken?

Ik zie door de bomen het bos niet meer :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: DSM IV en ICD 10

"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: DSM IV en ICD 10

groepje schreef:Ik ben op zoek naar informatie over het verschil en het gebruik van de DSM IV en de ICD 10.

Het gaat mij dan voornamelijk om de doelen van de classificatiesystemen, waar ze voor worden gebruikt en hoe ze moeten worden gebruikt.

Ik heb al de ICD 10 gedownload, maar ik kom er niet echt uit.

Wie kan mij simpel vertellen wat de ICD 10 en de DSM IV zijn? Wat is het verschil? Is er verband tussen elkaar? Vullen ze elkaar aan? Kun je ze apart gebruiken?

Ik zie door de bomen het bos niet meer   :roll:
ICD-10 is voor alle ziekten, DSM-IV specifiek voor psychiatrie. Ze worden in de psychiatrie allebei gebruikt, al is er een voorkeur voor de DSM-IV. Afwegingen kunnen de bekendheid van de professional zijn met een bepaald systeem, de beschrijving van een beeld. De DSM heeft daarin de afgelopen decennia veel terrein veroverd.

Berichten: 2

Re: DSM IV en ICD 10

Bedankt voor de antwoorden!

OK, ik had al op wikepedia gezocht, maar werd daar ook niet vee wijzer van, over de ICD dan.

De DSM IV heb ik nu redelijk helder en daar is ook veel info over.

De ICD is wel een probleem. Op internet valt namelijk een PDF bestand te downloaden van de ICD 10. Daar ben ik nu mee bezig (doorlezen tot zoverre)

Probleem is echter dan wij erachter komen dat we geen kenmerken kunnen vinden. In de DSM bijvoorbeeld (hebben het rode boekje ervan op school) staat bijv. Syndroom van Asperger en dan vervolgens een rijtje kenmerken en aan hoeveel kenmerken iemand met Asperger moet voldoen.

Dit staat echter niet in de ICD???

Is het ICD niet meer voor onderzoek en statistieken? Kun je er wel een kind met Asperger mee classificeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: DSM IV en ICD 10

groepje schreef:Bedankt voor de antwoorden!

OK, ik had al op wikepedia gezocht, maar werd daar ook niet vee wijzer van, over de ICD dan.

De DSM IV heb ik nu redelijk helder en daar is ook veel info over.

De ICD is wel een probleem. Op internet valt namelijk een PDF bestand te downloaden van de ICD 10. Daar ben ik nu mee bezig (doorlezen tot zoverre)

Probleem is echter dan wij erachter komen dat we geen kenmerken kunnen vinden. In de DSM bijvoorbeeld (hebben het rode boekje ervan op school) staat bijv. Syndroom van Asperger en dan vervolgens een rijtje kenmerken en aan hoeveel kenmerken iemand met Asperger moet voldoen.

Dit staat echter niet in de ICD???

Is het ICD niet meer voor onderzoek en statistieken? Kun je er wel een kind met Asperger mee classificeren?
ICD is niet meer voor onderzoek en statistieken (hoezo denk je dat eigenlijk??) dan DSM. Het is gewoon een ander classificatiesysteem.

voor Asperger volgens ICD10 zie http://www.pasnederland.nl/diagnoses/diagn...ens-icd-10.html maar denk eraan dat je niet zelf kunt diagnosticeren, het is geen receptenboek, er zijn bepaalde criteria die niet vermeld staan in de classificatiesystemen die toch van belang kunnen zijn om de diagnose wel of niet te stellen. Voor duidelijkheid consulteer je een psycholoog of psychiater.

groeten,

Reageer