[biologie] pws syndroom van down

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[biologie] pws syndroom van down

Hallo, ik ben bezig met een profielwerkstuk over het syndroom van Down. Ik was bezig met de vraag wat er tijdens de zwangerschap van invloed kan zijn op een kind. Ik vraag me af of er door straling dusdanige mutaties optreden, waardoor het kind met het Syndroom van Down geboren wordt. Misschien een rare vraag maar heeft iemand hier antwoord op?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [biologie] pws syndroom van down

Is het syndroom van Down niet bepaalsd vanaf de zaadcel de eicel binnendringt?

Ik dacht dat de oorzaak van dit syndroom een chromosoom te veel was. Ik weet niet of dit kan komen tijdens de zwangerschap zelf.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 209

Re: [biologie] pws syndroom van down

Lijkt mij niet dat door straling trisomie kan optreden. Naar mijn idee is het een aangeboren aandoening, ontstaan na de bevruchting door een fout in de celdeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: [biologie] pws syndroom van down

De lichaamscellen van een mens horen te bestaan uit 46 chromosomen. Bij Down is er echter een chromosoomafwijking. Deze ontstaat al heel vroeg in de zwangerschap; bij de bevruchting dragen vader en moeder elk 23 chromosomen bij. Samen dus 46. Maar, soms 'ritsen' de chromosomen van de vader of de moeder niet goed los; de twee chromosomen van een chromosomenpaar worden niet goed verdeeld over de geslachtscellen (eicellen of zaadcellen). Zo wordt een extra chromosoom overgedragen, en heeft het kind 47 chromosomen in elke lichaamscel. Bron

Dus de fout treedt op al voor de bevruchting: tijdens de meiose. (vorming eicel of zaadcellen)

Na de bevruchting kan niet... de trisomie is in elke lichaamscel aan te tonen, dus de fout zat al in de allereerste cel.

Er bestaat niet zoiets als 'gedeeltelijk verstandelijk gehandicapt'.

Berichten: 26

Re: [biologie] pws syndroom van down

Ik heb het nu toevallig bij celbiologie over mutaties en ik heb even nagelezen. Het Down syndrome ontstaat inderdaad zoals hierboven staat door een fout tijdens de meiose. De mutatie, dat er dus 1 chromosoom extra is, heet aneuploidy.
Bij gebrek aan beter: .

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: [biologie] pws syndroom van down

Most Down syndrome cases occur spontaneously. There is no known prevention, although some factors, such as increased maternal age, can increase the chance of occurrence. The genetic basis itself cannot be treated, and the variety of expression requires targeting treatment to each individual. Bron

De vorming van een aneuploid wordt overigens non-dusjunction genoemd en gebeurd dus spontaan. Straling heeft er geen invloed op.

Berichten: 5

Re: [biologie] pws syndroom van down

Ja het ontstaat in de meiose inderdaad. Maar kan het niet zo zijn dat iemand door mutaties door straling die al voor de bevruchting plaatsvinden, hierdoor een grotere kans heeft op een kind met het syndroom van down? Dus dat zijn chromosomen dusdanig worden gemuteerd dat hij/zij een kind met het syndrooom van down kan krijgen?

Reageer