Water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 166

Water

Ik zat laatst te denken.

Waterstof en zuurstof zijn gassen bij kamertemperatuur. Maar hoe komt het dan dat water bij kamertemperatuur vloeibaar is? :roll:

Berichten: 10

Re: Water

Door zijn waterstofbruggen.

in de OH binding is O en H zodanig gepolariseerd dat een H van ene watermolecule de O van een ander watermolecule zeer sterkt aantrekt.

Die waterstofbruggen zijn zeer sterk, en zijn bijna van de dezelfde grootte-orde als een covalente binding, dus alles behalve te verwaarlozen

zuurstof als gas is uiteraard O2, en daar ebt ge geen ladingsverschuiven. Het enigste wat deze moleculen kunnen samenhouden zijn vanderwaalskrachten, ma die zijn vele grootte-ordes kleiner dan waterstofbruggen.

Berichten: 166

Re: Water

Ik weet wat waterstofbruggen zijn. Dus omdat daardoor de moleculen dichterbijelkaar worden gehouden wordt het vloeibaar, omdat bij een ags de moleculen ver uit elkaar zitten en bij vloeibaar minder ver?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Water

Ik weet wat waterstofbruggen zijn. Dus omdat daardoor de moleculen dichterbijelkaar worden gehouden wordt het vloeibaar, omdat bij een ags de moleculen ver uit elkaar zitten en bij vloeibaar minder ver?


Inderdaad, dat klopt. Doordat water zo goed OH bruggen aan kan gaan is dit dan ook een vloeibare stof onder normale omstandigheden, terwijl dit voor andere stoffen met een vergelijkbaar molecuul gewicht niet het geval is.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Water

<schoolmeestermodus> stoffen met een vergelijkbare molecuulmassa <schoolmeestermodus uit> :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 166

Re: Water

OK, dan snap ik het, kon ik eigenlijk ook wel zelf bedanken. xD Mara nu weet ik het zeker! Bedankt. :roll:
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Reageer