Springen naar inhoud

Rel. cirkelbeweging paradox

• Log in om te kunnen reageren

doemdenker

doemdenker

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2004 - 18:05

Ik krijg maar geen duidelijkheid over het volgende. ;)

Situatie 1
Een wiel draait met grote (relativistische) snelheid rond.
Ook al heeft de velg een snelheid, het ondervindt geen lengtecontractie, anders zouden er gaten in komen. Dat kan natuurlijk niet. 8)

Situatie 2
Een object beweegt zich vrijwel rechtlijnig voort met constante snelheid, net zo snel als de baansnelheid van de velg uit situatie 1. Het object wordt korter door lengtecontractie, dit in tegenstelling tot situatie 1.

Maar nu...
In situatie 2 ben ik onnauwkeurig geweest. Ik bekijk alles wat breder en zie dan dat de vrijwel rechtlijnige beweging een gigantische cirkelbeweging blijkt te zijn. :shock: Hoe kan het dan toch dat het voorwerp korter was door lengteconractie? ...dat is toch niet bij een cirkelbeweging?

Mijn vragen dus
- Vind er lengtecontractie plaats bij een cirkelbeweging?
- Zo ja, waar vallen de gaten in de velg uit situatie 1?
- Zo nee, wat dan als ik een gigantische cirkel neem waarbij de beweging plaatselijk vrijwel rechtlijnig is, niet te onderscheiden van een perfecte rechtlijnige beweging?

Als iemand begrijpt wat ik bedoel... hoe zit het??? ;)
How will it end?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2004 - 07:21

- Vind er lengtecontractie plaats bij een cirkelbeweging?

Ja. En er vallen geen gaten in de circel. Bij metingen zul je merken dat de omtrek van de circel niet gelijk is aan 2 x pi x straal.

een gigantische cirkel neem waarbij de beweging plaatselijk vrijwel rechtlijnig is, niet te onderscheiden van een perfecte rechtlijnige beweging

Het is een blijft een circelbeweging en geeen rechtlijnige beweging, maw geen inertiaalstelsel

doemdenker

doemdenker

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2004 - 09:30

Ja. En er vallen geen gaten in de circel. Bij metingen zul je merken dat de omtrek van de circel niet gelijk is aan 2 x pi x straal.

Ja, en kun je deze schijnbare tegenstrijdigheid ook uitleggen, want dit klink onbegrijpelijk dat snap je natuurlijk wel.... een cirkel waarvan de omtrek niet 2nr is.

Het is een blijft een circelbeweging en geeen rechtlijnige beweging, maw geen inertiaalstelsel

Op die manier bestaat er geen rechtlijnige beweging meer, want de beweging moet perfect recht zijn, wil het geen cirkelbeweging zijn. Bij bijna rechte beweging is er dus ook geen lengtekrimp waarneembaar net als bij de cirkelbeweging.
Het is me nog steeds niet duidelijk dus. :shock:
How will it end?

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2004 - 12:40

Quote:

Ja, en kun je deze schijnbare tegenstrijdigheid ook uitleggen, want dit klink onbegrijpelijk dat snap je natuurlijk wel.... een cirkel waarvan de omtrek niet 2nr is.

De omtrek van een circel is enkel 2nr in een plat vlak.
Op het aard oppervlak (is oppervlak met bolvorm) bv zal een cirkelomtrek steeds kleiner zijn dan 2nr.

In uw experiment is er iets gelijkaardigs. Je zult een bepaalde straal meten en dan merken dat als je de omtrek meet deze kleiner is als 2nr

Op die manier bestaat er geen rechtlijnige beweging meer, want de beweging moet perfect recht zijn, wil het geen cirkelbeweging zijn

Lees de eerste wet van Newton nog maar eens:" Elk voorwerp waar geen kracht op uitgeoefend wordt , beweegt zich in een niet versnelde rechtlijnige beweging"

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juli 2004 - 14:46

Mischien wordt het duidelijk als ik jou is een vraag stel, je zegt:

Situatie 1
Een wiel draait met grote (relativistische) snelheid rond.
Ook al heeft de velg een snelheid, het ondervindt geen lengtecontractie, anders zouden er gaten in komen. Dat kan natuurlijk niet.  8)  
:shock:

Je zegt dat er geen gaten in kunnen vallen, maar wat kan er nog meer gebeuren met het wiel? Als de snelheid van een deel van het wiel dichter bij de snelheid van het licht komt, word het zwaarder, wat gebeurt er dan met de kracht binnen in het wiel?
Denk nog maar eens na hoe het wiel nog meer kan veranderen, en dan weet je meteen waarom sommige mensen zeggen dat de straal kleiner dan 2nr zal worden.

doemdenker

doemdenker

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2004 - 15:59

Wordt de straal kleiner? :shock:
Wordt het wiel kleiner? ;)
Wat heeft dat met massa en kracht te maken... help.
How will it end?

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2004 - 10:27

Als je er een gedachtenexperiment van Einstein op los laat: een waarnemer met een roterend referentiestelsel gelijk aan dat van het wiel zal geen vervorming van het wiel waarnemen.
Een "stilstaande" waarnemer zal daarentegen merken dat de omtrek kleiner lijkt te zijn dan voorspeld, omdat licht in de buurt van de plaats waar de omtrek van de waarnemer weg wijkt niet meer zichtbaar is.

http://arxiv.org/PS_...304/0304006.pdf
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

doemdenker

doemdenker

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2004 - 20:50

1) Een voorwerp van 10 m in rust beweegt recht en constant met snelheid 0,99c, hoe lang is de waargenomen lengte van dat voorwerp?

2) Een voorwerp van 10 m in rust beweegt met constante snelheid van 0,99c een cirkelbeweging met een straal van 1.000.000.000 m, hoe lang is de waargenomen lengte van het voorwerp.

Of werd de straal gewoon kleiner??
How will it end?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juli 2004 - 21:55

1) Een voorwerp van 10 m in rust beweegt recht en constant met snelheid 0,99c, hoe lang is de waargenomen lengte van dat voorwerp?

Lengte contractie nij 0.99c = gamma = 7.08
L = (1/7.08 )*Lo
L = 1.41 meter

2) Een voorwerp van 10 m in rust beweegt met constante snelheid van 0,99c een cirkelbeweging met een straal van 1.000.000.000 m, hoe lang is de waargenomen lengte van het voorwerp.

Of werd de straal gewoon kleiner??

Dezelfde formule kan hier weer op worden losgelaten, het veranderen van richting heeft namelijk alleen effect op de snelheid in de r Waarbij de richting over de ronding van de cirkel als x aan mag worden geduid. Dus niet alleen wordt de balk korter, hij wordt ook dunner, zij het een heel klein beetje, omdat de straal zo ontzettend groot is, is de snelheid in de r richting namelijk nihil.

doemdenker

doemdenker

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 13:10

Ik kijk vanuit het midden van de cirkel het voorwerp is in rust, er passen 2*10^9n/10 = 628318531 voorwerpen van 10 m in de omtrek.
Nu maakt het voorwerp een cirkelbeweging en ik zie dat er 2*10^9n/10/7,08 = 4448495197 voorwerpen van 1,41 m in de omtrek passen.
Daarna remt de cikelbeweging weer af, waarbij de stukjes van 1,41 m veranderen in stukjes van 10 m. Da past niej :shock: Dus moet de straal bij een grotere snelheid wel kleiner zijn dan in rust, is dat zo?

Dus niet alleen wordt de balk korter, hij wordt ook dunner, zij het een heel klein beetje,

Want hier zeg je dat de balk dunner wordt. De dikte van de balk maakt deel uit van de straal van de cirkel, oftewel de straal van de cirkelbeweging wordt kleiner, toch?
Krijgen hard ronddraaiende voorwerpen een kleinere straal ;)
How will it end?

peterdevis

peterdevis

• >1k berichten
  • 1393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2004 - 13:37

Omtrek van een circel = 2xstraaxeen parameter. Deze parameter is pi in een vlakke ruimte

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juli 2004 - 20:30

Ik kijk vanuit het midden van de cirkel het voorwerp is in rust, er passen 2*10^9n/10 = 628318531 voorwerpen van 10 m in de omtrek.
Nu maakt het voorwerp een cirkelbeweging en ik zie dat er 2*10^9n/10/7,08 = 4448495197 voorwerpen van 1,41 m in de omtrek passen.

Wat je ziet is dat de balk kleiner wordt op EEN tijdsstip, daar is heel de theorie op gebasseerd, Dus je kunt al je observaties niet optellen en daar een conclusie uittrekken.

gelukkig komt de minicursus eraan, anders moet ik je dat hier nogeens vertellen

Daarna remt de cikelbeweging weer af, waarbij de stukjes van 1,41 m veranderen in stukjes van 10 m. Da past niej  :shock: Dus moet de straal bij een grotere snelheid wel kleiner zijn dan in rust, is dat zo?

Waar haal jij deze kracht vandaan?

Dus niet alleen wordt de balk korter, hij wordt ook dunner, zij het een heel klein beetje,

... De dikte van de balk maakt deel uit van de straal van de cirkel, ...

Ik heb geen reden om in die gedachtengang mee te gaan...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures