[ANW] Katalysatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[ANW] Katalysatie

hallo ik ben Frank (ff voorstellen uiteraard! :wink: )

ik ben met een PO bezig van ANW en had een paar vragen aan jullie.

* Waar worden katalysatoren in gebruikt?

* Wat filteren katalysatoren zoal? (bij auto in het bijzonder maar ook over andere katalysatoren!)

* Hoe werkt een katalysator?

* Wat en HOE zijn katalysatoren in de loop van de jaren verbeterd?



ik heb nog niet uigebrijd op jullie forum gezocht maar wel over internet! ik wil graag wat dieper op de info ingaan dan alle oppervlakkige dingen die ik bij google krijg.

groet Frank

Berichten: 288

Re: [ANW] Katalysatie


Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [ANW] Katalysatie

Een katalysator wordt gebruikt om de activeringsenergie van een reactie te verlagen. Dit verhoogt op zijn beurt de reactie snelheid drastisch.

Een katalysator filtert dan ook niet, een katalysator zet stof a om in stof b.]

Als je wat dieper op de stof in wilt gaan zal je duidelijk moeten maken wat je precies bedoeld. Wil je het hebben over een 3 wegs katalysator zoals in auto's of bijvoorbeeld over bio-katalysatoren zoals enzymen en ribozymen?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 26

Re: [ANW] Katalysatie

Voor zover ik weet zorgt een katalysator voor een sneller verloop of het opstarten van een reactie. Het is geen filter o.i.d. en hoe ze in iets als een auto werken weet ik niet, ik ken het alleen in biologische/chemische reacties eigenlijk.
Bij gebrek aan beter: .

Berichten: 18

Re: [ANW] Katalysatie

Wouter_Masselink schreef:Een katalysator wordt gebruikt om de activeringsenergie van een reactie te verlagen. Dit verhoogt op zijn beurt de reactie snelheid drastisch.

Een katalysator filtert dan ook niet, een katalysator zet stof a om in stof b.]

Als je wat dieper op de stof in wilt gaan zal je duidelijk moeten maken wat je precies bedoeld. Wil je het hebben over een 3 wegs katalysator zoals in auto's of bijvoorbeeld over bio-katalysatoren zoals enzymen en ribozymen?
ik wil het hebben over een 3 weg katalysator! zoals bijvoorbeeld in een auto!

alvast hartelijk dank voor het reageren! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [ANW] Katalysatie

Dan had je je vraagstelling beter moeten formuleren. Denk daar in het vervolg wat langer over na alsjeblieft.

Gebruik de zoekfunctie van het forum: je bent niet de eerste met deze vraag..

Lees de volgende links eerst maar eens door:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=7256

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=6087
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 18

Re: [ANW] Katalysatie

dan vind je nog nie veel over verbeteringen van de katalysator.

Edit Revelation: zet voortaan het vak in de titel en gebruik geen caps in je bericht!

Berichten: 18

Re: [ANW] Katalysatie

iemand idee hoe de 3weg katalysator (die in autos zit dus) in de jaren verbeterd is?

en in welke apperaten / machines / fabrieken (alle soorten) katalysatoren worden gebruikt??

groet frank

Reageer