batterij + vliegtuig

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

batterij + vliegtuig

Nou heb ik zelf vaker dan eens gehad dat de batterij van mijn laptop en/of bijvoorbeeld scheerapparaat na een vliegtripje ineens een stuk minder betrouwbaar is geworden als daarvoor. Echter staat nergens op het internet hier echt goede informatie over vermeld.

Aangezien ik verwacht dat het een chemisch proces betreft (met luchtdruk of iets dergelijks) gok ik haast dat een chemicus mij het antwoord wel zal kunnen geven:

Ontladen cq. presteren batterijen minder na een groot verschil in luchtdruk?

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: batterij + vliegtuig

Als je het meeneemt als handbagage zou dit niet moeten mogen, de druk in de cabine neemt niet verder af dan vergelijkbare druk op ca. 2500m hoogte. Als je het echter in het ruim meeneemt (geen drukcabine) heb je naast invloed van de luchtdruk ook nog een enorme afname van de temperatuur. Dit laatste zou de prestatie wel kunnen beinvloeden volgens mij.

Maar laten eens een antwoord afwachten van een "expert"
Ik weet weinig van veel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: batterij + vliegtuig

Als je het echter in het ruim meeneemt (geen drukcabine)  
HELP. Gelukkig is het laadruim van een vliegtuig net zo goed onderdeel van de drukcabine. De vlakke vloer van het passagierscompartiment zou anders ook overdreven zwaar moeten worden geconstrueerd. Die zou dan een drukverschil van 60 kPa plus nog een fatsoenlijke veiligheidsfactor pijnloos moeten kunnen dragen. Dat is 6 TON per m2en de rest in bitterkoekjes!

En wat die temperatuur betreft: ik heb nog nooit een bevroren koffer van de band gepakt. En ook dieren worden in het laadruim vervoerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: batterij + vliegtuig

Als je je laptop in het laadruim had kan het misschien zijn dat door een magnetisch veld van een andere koffer je batterij zijn werking heeft verloren. Maar zelf heb ik dit echter nooit ervaren dat batterijen of accu's van mij hun werking verloren na een vliegreis.

Misschien zijn zo ook gewoon versleten... :roll:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: batterij + vliegtuig

En wat die temperatuur betreft: ik heb nog nooit een bevroren koffer van de band gepakt. En ook dieren worden in het laadruim vervoerd.


Het laadruim voor dieren wordt dan ook verwarmd. Voor wat betreft je koffer, deze ligt wel degelijk in een onverwarmde ruimte, maar doordat de wanden nog enigzins geisoleerd zijn, zal het er dan ook niet afkoelen tot -50o.
Ik weet weinig van veel

Berichten: 1.379

Re: batterij + vliegtuig

De prestatie van een droge batterij in laptop of scheerapparaat is niet afhankelijk van de luchtdruk omdat er tijdens het laden en ontladen praktisch geen volumenverandering optreedt. Daardoor is er ook geen drukafhankelijkheid.

Onverwacht capaciteitsverlies is meestal toe te schrijven aan het weglekken van lading door een lekstroom. Daarom is het beter om de batterij na het gebruik uit de apparatuur te verwijderen. HZEIL
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 30

Re: batterij + vliegtuig

Grappig dan toch dat toen ik dit vertelde aan enkele buiten het forum er inderdaat bevestigend werd gezegd: mij ook gebeurd. Met o.a. scheerapparaten, losse batterijen etc.

Nooit onderzoek heen geweest verder dat iemand zo weet?

Berichten: 1.379

Re: batterij + vliegtuig

Bij een plotselinge, sterke drukverlaging moet je wel rekening houden met het z.g. caisson-effect. Een soort luchtembolie in de batterij die die de inwendige weerstand verhoogt en eventueel de stroomdoorgang helemaal blokkeert. Dat betekent echter niet dat de batterij leeggelopen is. De lucht die ineens uit de vloeistof komt bij drukverlaging kan er later weer in oplossen. Denk maar eens aan het open maken van een fles seven-up en de daarop volgende drukverlaging. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 218

Re: batterij + vliegtuig

Persoonlijk geloof in hier zo 1,2,3 niet in. De voornaamste reden hiervoor, is het feit dat een batterij (als het goed is) een gesloten systeem is. Hierdoor kan een verschil in luchtdruk niets veranderen aan het intern systeem. Mits het materiaal van de batterij zelf niet wordt ingedrukt. Wat denk ik niet zal gebeuren.

Misschien dat het laten rustig van de batterij voor gebruik, het intern evenwicht beter kan herstellen en hierdoor beter blijft werken.

Een eventuele andere verklaring (al heb ik hier de ballen verstand van) nou het verschil in magnetische veld van de aarde kunnen zijn. :roll: :P

Groetjes

Berichten: 48

Re: batterij + vliegtuig

Geen idee hoe het allemaal zit met drukcabines en zo in vliegtuigen, maar d'r zijn wel meer rare dingen.

Zo nam ik bijvoorbeeld een keer 2 ananassen mee in m'n tas, na een vliegreis was 1 ananas (die daarvoor nog echt heel groen was), ineens helemaal zacht, half gefermenteerd (rook al echt naar alcohol). In één reis was het ineens van een groene harde ananas naar één zachte prut getransformeerd!

d'r moet toch een verklaring voor zijn...mhh... :roll:

Berichten: 218

Re: batterij + vliegtuig

Misschien is er wel een dikke stewardes op je koffer gaan zitten :roll:

Nu weet ik wel wat van micro-activiteit. Maar wat er precies voor zorgt dat fruit ruipt en dus de variabelen die hier van invloedt op kunnen zijn. Zijn mij onbekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: batterij + vliegtuig

we dwalen hier redelijk of-topic. Een laatste opmerking over de rijping van ananassen: ze rijpen niet meer door nadat ze zijn geplukt!

Voordat we nog verder off-topic belanden zou ik graag zien dat we weer on-topic gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer