batterij + vliegtuig
Moderator: ArcherBarry
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 30
batterij + vliegtuig
Nou heb ik zelf vaker dan eens gehad dat de batterij van mijn laptop en/of bijvoorbeeld scheerapparaat na een vliegtripje ineens een stuk minder betrouwbaar is geworden als daarvoor. Echter staat nergens op het internet hier echt goede informatie over vermeld.
Aangezien ik verwacht dat het een chemisch proces betreft (met luchtdruk of iets dergelijks) gok ik haast dat een chemicus mij het antwoord wel zal kunnen geven:
Ontladen cq. presteren batterijen minder na een groot verschil in luchtdruk?
Aangezien ik verwacht dat het een chemisch proces betreft (met luchtdruk of iets dergelijks) gok ik haast dat een chemicus mij het antwoord wel zal kunnen geven:
Ontladen cq. presteren batterijen minder na een groot verschil in luchtdruk?
- Berichten: 150
Re: batterij + vliegtuig
Als je het meeneemt als handbagage zou dit niet moeten mogen, de druk in de cabine neemt niet verder af dan vergelijkbare druk op ca. 2500m hoogte. Als je het echter in het ruim meeneemt (geen drukcabine) heb je naast invloed van de luchtdruk ook nog een enorme afname van de temperatuur. Dit laatste zou de prestatie wel kunnen beinvloeden volgens mij.
Maar laten eens een antwoord afwachten van een "expert"
Maar laten eens een antwoord afwachten van een "expert"
Ik weet weinig van veel
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: batterij + vliegtuig
HELP. Gelukkig is het laadruim van een vliegtuig net zo goed onderdeel van de drukcabine. De vlakke vloer van het passagierscompartiment zou anders ook overdreven zwaar moeten worden geconstrueerd. Die zou dan een drukverschil van 60 kPa plus nog een fatsoenlijke veiligheidsfactor pijnloos moeten kunnen dragen. Dat is 6 TON per m2en de rest in bitterkoekjes!Als je het echter in het ruim meeneemt (geen drukcabine)
En wat die temperatuur betreft: ik heb nog nooit een bevroren koffer van de band gepakt. En ook dieren worden in het laadruim vervoerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 144
Re: batterij + vliegtuig
Als je je laptop in het laadruim had kan het misschien zijn dat door een magnetisch veld van een andere koffer je batterij zijn werking heeft verloren. Maar zelf heb ik dit echter nooit ervaren dat batterijen of accu's van mij hun werking verloren na een vliegreis.
Misschien zijn zo ook gewoon versleten...
Misschien zijn zo ook gewoon versleten...
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.
- Berichten: 150
Re: batterij + vliegtuig
En wat die temperatuur betreft: ik heb nog nooit een bevroren koffer van de band gepakt. En ook dieren worden in het laadruim vervoerd.
Het laadruim voor dieren wordt dan ook verwarmd. Voor wat betreft je koffer, deze ligt wel degelijk in een onverwarmde ruimte, maar doordat de wanden nog enigzins geisoleerd zijn, zal het er dan ook niet afkoelen tot -50o.
Ik weet weinig van veel
-
- Berichten: 1.379
Re: batterij + vliegtuig
De prestatie van een droge batterij in laptop of scheerapparaat is niet afhankelijk van de luchtdruk omdat er tijdens het laden en ontladen praktisch geen volumenverandering optreedt. Daardoor is er ook geen drukafhankelijkheid.
Onverwacht capaciteitsverlies is meestal toe te schrijven aan het weglekken van lading door een lekstroom. Daarom is het beter om de batterij na het gebruik uit de apparatuur te verwijderen. HZEIL
Onverwacht capaciteitsverlies is meestal toe te schrijven aan het weglekken van lading door een lekstroom. Daarom is het beter om de batterij na het gebruik uit de apparatuur te verwijderen. HZEIL
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website
-
- Berichten: 30
Re: batterij + vliegtuig
Grappig dan toch dat toen ik dit vertelde aan enkele buiten het forum er inderdaat bevestigend werd gezegd: mij ook gebeurd. Met o.a. scheerapparaten, losse batterijen etc.
Nooit onderzoek heen geweest verder dat iemand zo weet?
Nooit onderzoek heen geweest verder dat iemand zo weet?
-
- Berichten: 1.379
Re: batterij + vliegtuig
Bij een plotselinge, sterke drukverlaging moet je wel rekening houden met het z.g. caisson-effect. Een soort luchtembolie in de batterij die die de inwendige weerstand verhoogt en eventueel de stroomdoorgang helemaal blokkeert. Dat betekent echter niet dat de batterij leeggelopen is. De lucht die ineens uit de vloeistof komt bij drukverlaging kan er later weer in oplossen. Denk maar eens aan het open maken van een fles seven-up en de daarop volgende drukverlaging. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website
-
- Berichten: 218
Re: batterij + vliegtuig
Persoonlijk geloof in hier zo 1,2,3 niet in. De voornaamste reden hiervoor, is het feit dat een batterij (als het goed is) een gesloten systeem is. Hierdoor kan een verschil in luchtdruk niets veranderen aan het intern systeem. Mits het materiaal van de batterij zelf niet wordt ingedrukt. Wat denk ik niet zal gebeuren.
Misschien dat het laten rustig van de batterij voor gebruik, het intern evenwicht beter kan herstellen en hierdoor beter blijft werken.
Een eventuele andere verklaring (al heb ik hier de ballen verstand van) nou het verschil in magnetische veld van de aarde kunnen zijn.
Groetjes
Misschien dat het laten rustig van de batterij voor gebruik, het intern evenwicht beter kan herstellen en hierdoor beter blijft werken.
Een eventuele andere verklaring (al heb ik hier de ballen verstand van) nou het verschil in magnetische veld van de aarde kunnen zijn.
Groetjes
-
- Berichten: 48
Re: batterij + vliegtuig
Geen idee hoe het allemaal zit met drukcabines en zo in vliegtuigen, maar d'r zijn wel meer rare dingen.
Zo nam ik bijvoorbeeld een keer 2 ananassen mee in m'n tas, na een vliegreis was 1 ananas (die daarvoor nog echt heel groen was), ineens helemaal zacht, half gefermenteerd (rook al echt naar alcohol). In één reis was het ineens van een groene harde ananas naar één zachte prut getransformeerd!
d'r moet toch een verklaring voor zijn...mhh...
Zo nam ik bijvoorbeeld een keer 2 ananassen mee in m'n tas, na een vliegreis was 1 ananas (die daarvoor nog echt heel groen was), ineens helemaal zacht, half gefermenteerd (rook al echt naar alcohol). In één reis was het ineens van een groene harde ananas naar één zachte prut getransformeerd!
d'r moet toch een verklaring voor zijn...mhh...
-
- Berichten: 218
Re: batterij + vliegtuig
Misschien is er wel een dikke stewardes op je koffer gaan zitten
Nu weet ik wel wat van micro-activiteit. Maar wat er precies voor zorgt dat fruit ruipt en dus de variabelen die hier van invloedt op kunnen zijn. Zijn mij onbekend.
Nu weet ik wel wat van micro-activiteit. Maar wat er precies voor zorgt dat fruit ruipt en dus de variabelen die hier van invloedt op kunnen zijn. Zijn mij onbekend.
- Berichten: 8.557
Re: batterij + vliegtuig
we dwalen hier redelijk of-topic. Een laatste opmerking over de rijping van ananassen: ze rijpen niet meer door nadat ze zijn geplukt!
Voordat we nog verder off-topic belanden zou ik graag zien dat we weer on-topic gaan.
Voordat we nog verder off-topic belanden zou ik graag zien dat we weer on-topic gaan.
"Meep meep meep." Beaker